ערב בואו ארצה של סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, עשרות חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה קיימו דיון סוער בשדולת ארץ ישראל בכנסת וקראו להפשיר את ההקפאה בעיר מעלה אדומים ולחדש את הבנייה בה. הכינוס התקיים למרות לחצים מצד לשכת ראש הממשלה, שדרשה לבטלו, בחשש להתלקחות תקרית מדינית עם ביידן. שש שנים לאחר המשבר קשה שנוצר עם וושינגטון בעקבות הודעה על בנייה בשכונה מעבר לקו הירוק בירושלים במהלך ביקור סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן שוב מגיע – ושוב מדברים על חידוש הבנייה מעבר לקו הירוק, בניגוד לעמדת ארצות הברית.

השדולה התכנסה במשכן הכנסת. הגיעו אליה יושב ראש סיעת יש עתיד, יאיר לפיד, ח"כ אלי כהן ממפלגת מסיעת כולנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן וחברי כנסת נוספים מהליכוד ומהבית היהודי. ראש עיריית מעלה אדומים פתח וקרא לנתניהו: "גלה אומץ, גש מיד להכשיר את תוכניות הבנייה. יש לך פה קונצנזוס מהקואליציה והאופוזיציה כאחת".
 
ח"כ בצלאל סמוטריץ', יושב ראש השדולה בצד יואב קיש, אמר: "קיים קונצנזוס רחב על הבנייה במעלה אדומים. הקפאת הבנייה שוחקת את תודעת הזכות שלנו על חבלי המולדת באזורים אלה ומשדרת שהנוכחות שלנו שם זמנית ושתקום שם מדינה ערבית. עם ישראל בחר ממשלה יהודית-לאומית שקיבלה מנדט לבנות בכל רחבי יו"ש". סמוטריץ' גם גילה כי הופעלו עליו לחצים מלשכת ראש הממשלה שלא לקיים את הדיון עקב ביקורו של ביידן, ולדבריו, בלשכת ראש הממשלה ביקשו לא להרגיז את סגן הנשיא. סמוטריץ' סיכם את דבריו: "אנו דורשים מראש הממשלה לומר לביידן שבמעלה אדומים תהיה בנייה".
 
בפתח דבריו, ראש העיר מעלה אדומים, בני כשריאל, הציג את הפרויקטים העומדים בימים אלה לבנייה בעיר. לדבריו, "מאז נאום בר אילן של נתניהו, העיר מעלה אדומים נמצאת בהקפאת בנייה. זו עיר שמוזכרת ביוזמת ז'נבה כעיר תחת ריבונות ישראלית, ואילו היום אנו מדברים על העיר שמייצגת את ערי הגושים שבהקפאה. לא ייתכן שיתנו למעלה אדומים לגווע". הוא סיפר כי בשל מצוקת הדיור, תושבי העיר נאלצים לעזוב אותה, וקרא לחברי הכנסת לחזק את נתניהו מול האמריקאים והאירופים לבנות בעיר".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר: "אם הייתי ראש הממשלה, תוך שלושה שבועות היה אפשר לסגור עסקה שאומרת מקפיאים רשמית מחוץ לגושים תמורת בנייה בתוך הגושים , בגוש עציון, במעלה אדומים ובאריאל". חבר הכנסת מיקי זוהר תקף מצדו את לפיד. לדבריו, "יאיר לפיד עוטה תחפושת ימנית. משנכנס אדר מרבין בשמחה ובתחפושות". זוהר ציטט מדברים שאמר בעבר לפיד בדבר פינוי רבבות מתנחלים בגדה המערבית. בני כשריאל קטע את זוהר ואמר "כאן זה לא סיעת הליכוד". חבר הכנסת יואב קיש הוסיף: "זו לא השדולה לקזינו. אנו לא מהמרים על ארץ ישראל".

יאיר לפיד בכינוס שדולת ארץ ישראל. "עוטה תחפושת ימנית". צילום: אריק בנדר
יאיר לפיד בכינוס שדולת ארץ ישראל. "עוטה תחפושת ימנית". צילום: אריק בנדר
 

קריסת היחסים

 
ביידן יגיע מחר ארצה על רקע המגעים להשלמתה של חבילת הסיוע הביטחוני החדשה של ארצות הברית לישראל. סגן הנשיא, שצפוי לשהות בישראל במשך יומיים, ייפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וידון עמו בדרכים להביא לסיומו של המשא ומתן על היקף ואופי חבילת הסיוע הנרחבת, שממשל הנשיא ברק אובמה מעוניין מאוד להעניק לישראל. ביידן יבקר גם ברמאללה וייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.
 
נתניהו דוחה את הטענה כי מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית מושפעת ממערכת היחסים הקשה בינו לבין אובמה. "השבוע יגיע הנה לביקור ידידנו, סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן", אמר אתמול נתניהו. "הביקור הזה מבטא את היחסים האיתנים בין ישראל לבעלת בריתנו ארצות הברית. יש מי שכבר חזה את קריסת היחסים הללו – לא כך הוא. היחסים הם איתנים בכל המישורים, וגם מול האתגרים שאנחנו עומדים במשותף מולם באזורנו, על כך כמובן אדון עם סגן הנשיא בביקורו".
 
"במקביל ליחסים עם ארצות הברית", הוסיף, "אנחנו בונים יחסים אחרים, נוספים כמובן, עם מדינות רבות בעולם. בכל שבוע יש כאן נשיא או שר, או ראש ממשלה או שר חוץ, או שרים אחרים ממדינות אסיה, אפריקה, אירופה, אמריקה הלטינית, מהעולם כולו, והדבר הזה מבטא כמובן את הנכסיות של ישראל היום במאבק גם נגד האסלאם הקיצוני וגם לתפוס את הזדמנויות העתיד, בייחוד בטכנולוגיות. מחר יבקר כאן נשיא רומניה, והביקורים הללו יימשכו גם בביקורים שלי במקומות אחרים, במיוחד לתוך יבשת אפריקה ביולי הקרוב".
 
ביקורו האחרון של ביידן בישראל היה בשנת 2014, אז הגיע לייצג את ארה"ב בטקס האשכבה של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון ז"ל ברחבת הכנסת. אבל הביקור שעשה כותרות היה הקודם, במרץ 2010, כאשר במהלך הביקור אישר משרד הפנים את בנייתן של 1,800 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה בירושלים, מה שגרם לזעם רב בוושינגטון.