מליאת הכנסת קיימה היום (שני) דיון על "הנסיגה במעמדה הבינלאומי של ישראל, ובעקבות חימות של 40 חברי כנסת, גם ראש הממשלה עלה לדבר. במסגרת נאומו התייחס נתניהו גם להחלטת מדינות המפרץ לכלול את ארגון חיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור ואמר כי מדובר בהתקרבות חדשה, "זה דבר מדהים". גם לגינוי של מפלגות בל"ד וחד"ש את ההחלטה התייחס ראש הממשלה: "חיזבאללה רוצה להשמיד את המדינה, נראה לכם שהוא יבדיל בין דם לדם? נפלתם על השכל?"



נתניהו פתח את נאומו בתשובה לטענות חברי האופוזיציה שמשרד החוץ מפוצל: "חברים בישראל ביתנו, ביש עתיד ובמחנה הציוני. לי זה מפריע לשמוע את התלונות האלו, משום שהייתם שותפים מרכזיים בממשלות הקודמות בראשותי. אז לא פציתם פה על המצב שאתם מקוננים עליו עכשיו, כי המצב שהיה הוא זהה לחלוטין למה שהיה עד עכשיו".



ראש הממשלה פירט: "נושא ה-BDS טופל במשרדים לעניינים אסטרטגיים, המשרד לשיתוף פעולה אזורי היה משרד נפרד וגם עכשיו, המו"מ עם הפלסטינים היה נפרד ונשאר כך. הדיאלוג עם ארה"ב היה נפרד ועכשיו נפרד. משרד התפוצות היה נפרד ועכשיו נפרד. גם ההסברה. שום דבר לא השתנה. בזמן שאתם הייתם בממשלות האלו, לא שמעתי אפילו הברה על הפירוד והפיצול, להפך. תמכתם, ביקשתם חלקים מהם. העובדה שהשתנתה היא שאתם באופוזיציה ומאז אתם מקוננים על ריסוק משרד החוץ".



עוד טענה שראש הממשלה התייחס אליה בנאומו היא שאין שר חוץ במשרה מלאה והוא משמש בתפקיד, לעומת ממשלות קודמות בהן כן היה. "אפשר להתווכח על זה", אמר נתניהו, "אבל על דבר אחד אי אפשר להתווכח: במשך קרוב לשנה אני הייתי שר החוץ, ועשיתי זאת בבקשתו המפורשת של אביגדור ליברמן, שלא רצה שנמנה מישהו אחר. זה נעשה בתמיכה מלאה של יאיר לפיד וציפי לבני. היום הם מסבירים ששום דבר לא היה. אני מוכן לקבל הצעות לתיקונים וביקורת בונה, אבל דבר אחד, ידידיי, אינני מוכן לקבל. הצביעות שלכם שזועקת לשמיים, כל אחד מבין את זה".



"מי שמבודד אלה המדינות שלא מקיימות קשרים עם ישראל"


לדברי ראש הממשלה, משרד החוץ עושה עבודה מצוינת. "הוא פועל באינטנסיביות שלא היתה בעבר. יותר ויותר מדינות מהדקות הקשרים עם ישראל. אנחנו מקיימים קשרים דיפלומטיים עם 161 מדינות, לא היה דבר כזה בתולדות ישראל. יש 200 מדינות בעולם. אין זה אומר שאנחנו לא מקיימים יחסים אחרים עם מדינות נוספות. אני יכול לספור על עשר אצבעותיי מדינות שאנחנו לא מקיימים איתן יחסים. מי שמבודד היא לא ישראל, אלא המדינות ללא קשרים עם ישראל". 

עוד אמר נתניהו, כי ב-2015 ביקרו בישראל 316 נציגים רשמיים ממדינות שונות, נשיאים, ראשי ממשלה, שרי הגנה וכדומה. "בממוצע יש בישראל ביקור כמעט מדי יום. פעם היו זמנים שביקור כזה היה מתועד ביומני כרמל וגבע, והיו אומרים ביקור בישראל, וזה קיבל 3 דקות ביומנים. היום הטלוויזיה בקושי מכסה את זה. בימים שאתם מדברים על בידוד מדיני, באתי לכאן עם נשיא רומניה לארוחת צהריים, מחר מגיע הנה סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ובין לבין אנחנו מדברים על בידוד מדיני. הטענות שלכם לא נכונות. מספר הביקורים כל כך גדול, שאני רוצה לפעמים בידוד מדיני בשביל השקט. הביקור של ביידן מבטא את היחסים הבריאים בין ישראל לארה"ב. יש מי שכבר מספיד את 'קריסת היחסים', אלמלא ההתנגדות שלנו להסכם, היה לאיראן נשק גרעיני. כחלק מזה, הלכתי לקונגרס. המצב הזה חייב שאני אדבר שם. אתם אמרתם שתהיה קריסה. לא היתה קריסה כזאת, ולא תהיה".



ראש הממשלה הזכיר את אמירתו המפורסמת של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון שאמר "או"ם שמום": "בזה אין חדש. מה שחדש זאת הצמיחה המדהימה של מספר המדינות שבאות אלינו בקצב מדהים להדק את הקשרים. אמרתם שזאת מדינה קטנה, זוטרה, יש גם כאלה. אבל יש גם מעצמות עולמיות, והסיבה שהן פה היא כי כולם מפחדות מהאסלאם הקיצוני שמאיים עליהם ועל העולם כולו. הן יודעות שיש לנו ניסיון מבצעי, הן מעריכות את צה"ל וגופי הביטחון, רוצות להיעזר ביכולות האלו, ואנחנו עוזרים".



נתניהו המשיך: "יותר מכך, אלמלא המשענת של ישראל, החלק הזה של המזרח התיכון היה קורס מזמן, ואיתו קורס גם האזור כולו. אלמלא ישראל, הכל היה קורס תחת אש העולם המוסלמי הקיצוני, אנחנו בולמים את התקדמות הטרור. זו הסיבה הראשונה שמדינות רבות באות אלינו. אבל כשהן באות אחת אחרי השנייה, וביתר שאת, אנחנו נאמין להן. אנחנו מהדקים את הקשרים. יש סיבה שנייה שמדינות רבות באות לישראל. ישראל היא מעוז חדשנות וקדמה – בטכנולוגיה, בסייבר, בטכנולוגיה ובתעשייה. המדינות הללו רוצות את פירות הקידמה. אנחנו נענים להן בנפש חפצה".



ראש הממשלה תייחס גם להיעדר תהליך מדיני עם הפלסטינים. "אם יש משהו שמונע קידום של מגע כלשהו, או משא ומתן גם על צעדים התחלתיים, מי שמונע את זה הוא לא מדינת ישראל. כל מי שמצוי בפרטים יודע זאת. אתם מפנים אצבע מאשימה לירושלים ולא לרמאללה, ואתם יודעים שאלו דברי אמת. אתם, אלה שיודעים, תגידו את האמת. זה מה שדרשתי מעצמי שהייתי באופוזיציה. אתם צריכים לעמוד איתנו בחזית אחת, מול האיומים ומול טענות שווא".