הבית הלבן רוקם תוכניות להחייאת המו"מ במזרח התיכון, לפני סיום כהונתו של הנשיא ברק אובמה בעוד כעשרה חודשים, כך על דיווח הלילה (שלישי) של ה"וול סטריט ז'ורנל", בו ציטטו גורמים אמריקאים בכירים. לפי הדיווח, ייתכן כי בהצעה של אובמה תיכלל התערבות של מועצת הביטחון של האו"ם, שתפקח על ההתנהלות לקראת עסקה בין ישראל לפלסטינים.



בדיונים פנימיים נאמר כי המטרה היא להגיע להסכם עתידי בין הצדדים. קידום יוזמה בתחום מדיניות החוץ במהלך הכהונה של אובמה היא קריטית, כיוון שהוא השיג התקדמות מועטת בשתי הקדנציות שלו בבית הלבן. ככל הנראה אחד הצעדים המשמעותיים שארצות הברית עשויה לעשות הוא תמיכה בקריאה של מועצת הביטחון של האו"ם לשני הצדדים להתפשר על סוגיות מפתח, מהלך שישראל התנגדה עליו עד עתה וושינגטון הטילה עליו ווטו מספר פעמים בעבר.



אפשרות נוספת היא כי הנשיא האמריקאי יישא הצהרה משותפת יחד עם הקווארטט למזרח התיכון, בו חברים ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם.



בכיר בממשל הנשיא אמר כי לא התקבלו החלטות סופיות בנושא וכי נעשו וכי אובמה שוקל מגוון של אפשרויות. העיתוי המהלך החדש טרם נקבע, אך גורמים רשמיים בבית הלבן אמרו כי התהליך ייחל מאוחר יותר במהלך השנה.



סירוב נתניהו למפגש עם אובמה

היוזמה נחשפת על רקע החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את נסיעתו המתוכננת לוושינגטון בעוד כשבועיים. נתניהו היה אמור להשתתף בוועידת איפא"ק, קיווה שביקורו בבירה האמריקאית יניב פגישה עם אובמה ובה יסכמו השניים או אפילו יחתמו על הסכם הסיוע הביטחוני לישראל, אולם ההסכם הביטחוני עוד רחוק מסיכום ואובמה ישהה באותו זמן בקובה, בעקבות חידוש הקשרים עם הוואנה בסוף שנת 2014, אחרי כחצי מאה של יריבות.



לשכת ראש הממשלה אישרה את הפרטים ומסרה שנתניהו בכל זאת ינאם בפני ועידת איפא"ק, אלא שהוא יעשה זאת באמצעות לוויין. בנוסף נמסר כי ראש הממשלה מעריך את נכונותו של הנשיא אובמה להיפגש עימו בוושינגטון ביום שישי לפני הוועידה וטרם נסיעתו של הנשיא לקובה, אך הוא החליט שלא לנסוע לוושינגטון בעיתוי הנוכחי, בשיאה של מערכת הבחירות המקדימות בארצות הברית.



מהבית הלבן נמסר כי הציעו לפני כשבועיים לארח את ראש הממשלה לפגישה ב-18 במרץ, אבל למדו על ביטולה מאמצעי התקשורת. "ציפינו לביקורו של ראש הממשלה והופתענו לשמוע מדיווחים באמצעי התקשורת שראש הממשלה, במקום לקבל את הזמנתנו, החליט לבטל את הביקור", אמר נד פרייס, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית.