מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, הופיע הבוקר (שני) בדיון שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן בנושא הטרדות מיניות במשטרה וזאת על רקע הסערה שחוללו בשעתו דבריו על כך שהמשטרה לא תחקור תלונות אנונימיות על הטרדות במשטרה. אלשיך הבהיר כי מטרתו היא להימנע מחיסול חשבונות. "אחד הנושאים שהטרידו אותו במסגרת הנורמות בארגון הוא הנסיבות בהן נשלחים המכתבים האנונימיים. "לצערי מהר מאוד גיליתי בגלל קצב המכתבים האנונימיים שמגיעים ללשכת המפכ"ל, שיש תופעה לא בריאה שבה נעשים חיסולי חשבונות באמצעות מכתבים. מגיע מכתב שיכול להכפיש המון אנשים בדרך כלל ללא עוגן ומשאיר עננה. בדרך כלל מופיע מכתב לפני שמישהו מועמד לקידום וזה קשור לדברים ישנים. התופעה נראית לי חולנית. קשה מאוד לנהל ארגון כך. זה אמור להפריע לארגון וזה נתפס כמשהו בלתי סביר. הסיפור של מכתבים אנונימיים נתפס בעיניי כמשהו שחייבים לטפל בו. אנו לא הארגון היחיד שזה קורה בו אבל אנו ארגון בולט בתחום וזה מצריך טיפול", אמר אלשיך.



המפכ"ל הבהיר כי הנושא של מכתבים אנונימיים אינו נוגע אך ורק להטרדות מיניות. "רוב רובם של המכתבים האנונימיים לא עוסקים בהטרדות מיניות חלקן הקטן רק נוגע להטרדות. ככל שמדובר בהטרדה מינית זו עבירה פלילית והיא מדווחת למח"ש מיד כשהמכתב מגיע", הוסיף אלשיך. המפכ"ל הסביר לוועדה את מדיניות המשטרה תחת הנהגתו בנושא הטרדות מיניות והדגיש: "כולנו רוצים סביבה יותר נקייה. תפקידי לטפל בדרך עיצוב המדיניות במשטרת ישראל. מבחן התוצאה הוא מה יקרה על ציר הזמן אם נלך למקום יותר טוב או חלילה לא". למען הסר ספק הבהיר: "כל מה שנוגע לעבירות פליליות נחקר במח"ש. יש הבנה מאוד ברורה מה עושה מח"ש ומה עושה המשטרה. לעיתים טיפול מתחיל במח"ש ואם אין לו ממדים פליליים והטיפול והבדיקה צריכים להימשך באזור המשמעתי. למען הסר ספק אנו עוסקים במניעה מצבית. לעשות ככל שניתן כדי למנוע מאזרח לעבור עבירה. שוטר הוא אזרח לכל דבר ועניין ונדרש ממנו ודאי מה שנדרש מאזרח וגם שוטר צריך שוטר.




"שקט תעשייתי מטעה"



עאידה תומא סלימאן הגיבה ואמרה כי "מי שמכיר את התופעה יודע כמה קשה לאישה לעמוד ולהתלונן על הטרדות מיניות. לפעמים זה מפלט יחידי". המפכ"ל השיב כי "הטרדה מינית היא עבירה פלילית. יש מעטפת מאוד דיסקרטית שמאפשרת לשוטר או לשוטרת לשמור על הדיסקרטיות בפנייה. כאשר התלונה היא אנונימית ונשלחת למחלקה לחקירות שוטרים השוטרת נפגעת. בארגון היא מקבלת מעטפת. יודעים לשמור עליה, ללוות ולתת לה טיפול וסיוע נפשי כל שצריך.



ח"כ מרב מיכאלי מתחה ביקורת על דברי המפכ"ל ואמרה כי "המפכ"ל אמנם מבהיר שהמשטרה כן תחקור תלונות אנונימיות, למרות שחבל שאנחנו אלו שהיינו צריכות להזכיר לו שחובתו לחקור פשעים שמגיעים לפתחו. אבל באותה נשימה אלשיך עדיין מדבר על חיסול חשבונות והקשר בין תלונות אנונימיות למועמדות לקידום. צר לי שהמפכ"ל עדיין לא מבין שתפקידו להשמיע מסר נחרץ ובלתי מתפשר של אפס סבלנות לפגיעה מינית, ולא משנה באיזו דרך הן מגיעות לידיעתו".



מנהל מח"ש, אורי כרמלי, אמר בדיון כי מורגש שישנן פחות תלונות אנונימיות ולכן יש לבדוק האם מדובר ב"שקט תעשייתי מטעה". "אני לא יודע מה המשמעות שאין לנו תלונות כרגע. בוודאי לא שהתופעה נעלמה. אנו צריכים לבדוק האם השקט התעשייתי לא מטעה. יכול להיות שאין לנו מצב שבגלל אירועים כאלה ואחרים, בין היתר כפועל יוצא מהמגה אירועים שהתרחשו במשטר . אנו לשרות המשטרה בשילוב ידיים כדי להבטיח שאנו לא נהנים משקט מלאכותי ושמתנהל תהליך אמיתי שמבטיח בנייה של אווירה ארגונית שמאפשרת תלונות ומדכאת אפשרות להתנהלות פורצת גבולות ביחסים בין שוטרים לשוטרות"" אמר כרמלי. 



ח"כ זהבה גלאון תקפה את אלשיך בדיון ואמרה: "הצתת תבערה. לא שמעתי ממך שנשים מוטרדות הן בראש סדר העדיפויות. אנו צריכים לייחס חשיבות אדירה לתלונות אנונימיות. זה נכון בהטרדות מיניות ולא רק. נכון שהבהרת שיש משטרה ויש מח"ש והחוק מחייב כל שוטר שנודע לו על עבירה לדווח למח"ש. אבל אני מטורדת. תגיד משטרת ישראל זה גוף היררכי. אנו מבינים כמה קשה לשוטרות להתלונן על המפקדים שלהן. אני שואלת מי יקבע מתי זה משמעתי ומתי זה פלילי? החברים שלו?".



ח"כ זהבה גלאון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ זהבה גלאון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



ביקורות נשמעו גם מכיוונה של חברת הכנסת יעל גרמן: "בקרוב ימלאו ארבעה חודשים לכניסתך לתפקיד. נסתיימו 100 ימי חסד. לא ניתן לפסוח על תלונות אנונימיות. למרות דבריך אנו מבקשים ומבקשות שתחזור בחזרה לנוהל להתייחס לתלונות אנונימיות כשזה נוגע להטרדות מיניות. זה קריטי במקרה שלנו. אנא התייחס למכתבים אנונימיים ואל תעשה מיון. תעביר הכל למי שבודק את הנושא".



העיתונאית הדס שטייף אמרה בדיון בפנייה למפכ"ל: "כדאי להעיר, הרבה נשים בכלל, לאו דווקא שוטרות, שחוששות מפני נקמה, מדווחות על זלזול בטיפול בהטרדות מיניות בתחנת משטרה. גם שוטרות נוטות לזלזל או לא לשמוע מה שאישה משמיעה. צריך מסר ברור ממך".





"בורות לשמה"


כזכור, לפני כשבועיים אמר אלשיך בכנס שוטרות לרגל יום האישה הבינלאומי כי המשטרה לא תטפל עוד בתלונות אנונימיות, אשר מעלות חשד לעבירות שביצעו שוטרים, כיוון שאלה יצרו תרבות של חיסול חשבונות במשטרה. דבריו עוררו ביקורת מצד חברות כנסת ומצד גופים הקשורים לטיפול בנפגעי תקיפה מינית. מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, יצאה לפני שבועיים במתקפה נגד אלשיך וכינתה את הודעתו "בורות לשמה", בכל הקשור לנפגעות תקיפה מינית. "הודעתו של המפכ"ל אלשיך לפיה במשטרה לא יבדקו תלונות אנונימיות על הטרדה מינית בתוך הארגון היא טעות חמורה. יש לקוות שמקורה בבורות בכל הקשור לפגיעה מינית והשלכותיה, ולא בכוונת תחילה להשיב לקדמותה את תרבות ההטרדה והאפליה נגד נשים שהייתה נחלתו של הארגון כל השנים ורק לאחרונה מתחילה להשתנות. אלשיך לא היה מעלה בדעתו להורות על התעלמות ממידע אנונימי הנוגע לביטחון המדינה, לפשיעה כלכלית או פלילית חמורה", אמרה סוליציאנו.