"תיקוני רגב": בתום דיון ציבורי סוער, יכנסו היום (ראשון) לתוקף התקנות שהציגה שרת התרבות והספורט מירי רגב, בנוגע לחלוקת המשאבים חדשה של תקציב משרדה. לפי החלוקה החדשה שהציגה, משאבים רבים יותר יוקצו לפריפריה, ליהודה ושומרון, למגזר החרדי ולמגזר הלא יהודי. השינויים בתקציב, שיבואו לידי ביטוי כבר בתקציבים שיוגשו ביולי הקרב, מעניקים משקל כבד יותר למיקום הגופים בתעדוף הפריפריה החברתית והגאוגרפית. כמו כן, מעניקים השינויים משקל גדול יותר בניקוד לייחוד תרבותי.



מוסדות התרבות יקבלו תמיכה בהתאם לחלוקה בשנה הקודמת, זאת בשל הגנה מלאה של 100% בשנת 2016. הביטוי התקציבי לאמות המידה החדשות יחל בחודש יולי, עם חלוקה נוספת של התקציב על פי הניקוד החדש. באשר הופעות אומנים ביהודה ושומרון, הוחלט כי 30% מהתקציב יינתנו רק למוסדות תרבות שיופיעו בכל הארץ, כולל אזורים אלה. גופים שיחרימו את יהודה ושומרון או לא יגיעו לחלקים אחרים - ייפגעו כלכלית ולא יוכלו ליהנות מהתקציב כולו.



השרה רגב התייחסה היום להחלטה ואמרה: "כפי שהבטחתי, יהיה צדק חלוקתי בתרבות הישראלית. מבחני התמיכה, דברים לא שונו במשך שנים וקיבעו מצב לא שוויוני כלפי הפריפריה וכלפי מוסדות בעלי תרבות ייחודית. יש לייצר שינויים שיבליטו את המגוון התרבותי בכל רחבי הארץ ויתנו הזדמנות הוגנת גם לתרבות בפריפריה, במגזר החרדי ובמגזר הלא יהודי". עוד אמרה כי "המטרה היא שהתרבות תונגש לכל אזרח ואזרחית במדינה ותהווה זכות בסיסית ושוויונית".



נושא חלוקת תקציבי התרבות עלה לאחרונה שוב לכותרות, כאשר השרה תקפה דברים שאמרה השחקנית התאטרון הוותיקה גילה אלמגור, לפיהם "היא מגיעה להופיע בכאלו חורים, שאין אפילו איפה להתאפר". כשהפרשה עלתה לכותרות, לפני כחודש, רגב פנתה אל אלמגור ישירות ואמרה: "אל תדאגי גילה, אני אעשה טיפול שורש בחלוקת התקציבים לפריפריה - לא רק שיהיה שם איפה להתאפר, יצמחו שם גם תאטראות ושחקנים שלא יאלצו אותך להגיע לחורים". 

עימות בין השרה מירי רגב לשחקנית גילה אלמגור. צילומים: יונתן זינדל, פלאש 90,רפי דלויה


"המדינה לא תממן גוף תרבות שחותר תחתיה"


בסוף חודש ינואר הציגה רגב בפני ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת את חוק "הנאמנות בתרבות" השנוי במחלוקת. הצעה זו עוררה התנגדות באופוזיציה וגם בקרב יוצרים ואמנים ומוסדות תרבות, וביקשה לשלול את תקציב המדינה ממי שיפגע או יבזה את דגל המדינה או סמלי המדינה, יסית לגזענות, לאלימות או לטרור, יציין את יום העצמאות כיום אבל או ישלול את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית.

 "אין לי כוונה לפגוע בחופש הביטוי אך המדינה לא תממן גוף תרבות שחותר תחתיה. נקודה. לא נממן מוסד תרבות ששורף דגל של המדינה. יש לכם בעיה עם זה, שנו את החוק. כולם צריכים לכבד את החוק ואת העיקרון שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית", אמרה השרה. לדבריה, כל מי שחותר תחת המדינה לא יוכל לעשות זאת במימון המדינה, "אז על מה קמה הצעקה, על זה שאני מבקשת לוודא שגוף תרבות יפעל על פי החוק ולא להעביר כספים ציבוריים לגורמים שחותרים נגד ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או למי שתומך בטרור"?, שאלה. לדבריה חוק הנאמנות בתרבות לא מתעסק בצנזורה אלא אומר דבר פשוט: "כל גוף תרבות שיחתור תחת המדינה לא יקבל ממנה תקציב".

השרה רגב מתחה ביקורת על מי שיצא נגד יוזמתה בטרם שמע את הסבריה וכיוונה את החיצים לעבר חברת הכנסת ציפי לבני: "ששרת המשפטים לשעבר ציפי לבני תבין מה זה חוק?", עקצה רגב. עוד הוסיפה רגב כי מי שאמור לבדוק, האם גופי תרבות פועלים על פי החוק או עוברים עליו הוא משרד התרבות בראשותה ולא האוצר משום שלה יש את הכלים לבדוק זאת ולצורך זה היא מביאה את התיקון לחוק התקציב, שכאמור נכנס לתוקפו היום.