מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) פה אחד בקריאה טרומית שש הצעות שכירות הוגנת שיזמו חברי הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני), רועי פולקמן (כולנו), תמר זנדברג (מרצ), אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו), דב חנין (חד"שׂ) ויאיר לפיד (יש עתיד). שתיים מבין ההצעות, של ח"כ סתיו שפיר ושל ח"כ רועי פולקמן - יוצמדו בעתיד להצעת חוק ממשלתית בנושא.

ח"כ סתיו שפיר, שהייתה הראשונה להעלות הצעה בנושא שכירות הוגנת, אמרה היום בהתרגשות: "אני גאה בדרך שעשינו מהיום בו הקמנו אוהלים ברוטשילד - ויש עוד הרבה מה לעשות. החוק הזה הוא תוצר של מאמץ משותף של רבים - מהאוהל ברוטשילד ועד למליאת הכנסת. הגפרור שהצית את המחאה החברתית הוא מחירי השכירות הגבוהים, היום - חמש שנים אחרי אנחנו מסמנים עוד הישג בדרך לשינוי סדר העדיפויות של המדינה".

ההצעות מאפשרות להגדיר לראשונה בחוק היחסים בין השוכר למשכיר ותנאים מינימליים להשכרת דירה ראויה למגורים. לדוגמה: חיוב בעל הדירה בהתראה של שלושה חודשים לפחות לסיום החוזה, הגבלת גובה הערבות שבעל הדירה יכול לדרוש מהשוכר, בתוך כמה זמן על המשכיר לתקן פגמים בדירה, איסור חיוב שוכרים על ביטוח הדירה ועוד. דירה ראויה למגורים תחייה: תאורה הולמת, ביוב תקין, פתחי אוורור, חיבור לחשמל ומרכיבים בסיסיים נוספים שיאפשרו תנאי מחייה בטוחים בדירה, וודאות לשוכר.

ח"כ סתיו שפיר וח"כ רועי פולקמן הגיעו באחרונה להבנות עם שרת המשפטים איילת שקד על קידום הצעות החוק ללא הסעיף העוסק בפיקוח על עליית שכר הדירה משנה לשנה. שקד הסבירה את התנגדותה לפיקוח על מחירי השכירות: "הדבר יביא לתוצאה הפוכה מזו שמבקשים המציעים להשיג. השוק השחור יפרח ובעלי דירות יחדלו מלהשקיע בדירות. במקומות אחרים בעולם, בהם התבצע הניסוי החברתי הזה, הוביל הדבר בנוסף לירידה ברמת הבנייה של דירות להשכרה והמשק עבר לאפיקי השקעה אחרים; עניין שכמובן צמצם עוד יותר את ההיצע של הדירות העומדות להשכרה והוביל במישרין לעליית מחירים".

לדבריה, "חוקי הכלכלה אינם מושפעים מתכתיבים של הנדסה חברתית. הם לא פועלים על פי תכתיבי הכנסת, למרות הרצון שלנו להאמין בכך. הם פועלים רק על פי הכללים של היצע וביקוש. נבנה יותר, נייצר יותר דירות, בדרך של התחדשות עירונית אותה אני מובילה דרך משרד המשפטים, בדרך של תמרוץ הקבלנים, של שחרור קרקעות המוחזקות כיום ע"י המדינה, נייצר יותר מקומות עבודה בפריפריה ונחבר אותה למרכז דרך רשת של כבישים וכך נוכל להציף את השוק במלאי דירות גדול ואפקטיבי".

"לכן, וועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק הממשלתית, ולהכפיף אליה את הצעות החוק הפרטיות. אני מודה לחברי הכנסת רועי פולקמן וסתיו שפיר על ההסכמות אליהן הגענו", הוסיפה שקד.