ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הסכימו לקיים פגישת פסגה במוסקבה, כך נמסר היום (חמישי) ממשרד החוץ הרוסי, על פי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. עדיין לא ידוע מתי תתקיים הפגישה. הפעם האחרונה ששני המנהיגים נועדו היתה ב-2010 והמגעים האחרונים בין הצדדים היו ב-2014. 



אתמול אמר ראש הממשלה, בעת ביקורו בהולנד, כי הוא מוכן להיפגש עם אבו מאזן בכל עת, ללא תנאים מוקדמים לשיחות ישירות. "זה דבר שאני אמרתי אותו מאות פעמים, ואני חוזר ואומר את זה כאן. אני לא בררני לגבי המקום, אם זה בהולנד או במוסקבה או בכל מקום אחר – אין בעיה, וזה בהחלט יכול להיות במוסקבה. אמרתי את זה לנשיא פוטין, אמרתי את זה לשליח הרוסי למזרח התיכון ניקולאי בוגדנוב".



לדברי נתניהו בהאג, השאלה המרכזית היא כמובן האם אבו מאזן מוכן להיפגש ללא תנאים מוקדמים. אנחנו שומעים על כך גרסאות סותרות. רק אתמול דוברים פלסטינים הבהירו שהם מוכנים להיפגש, אבל יש להם תנאים – שחרור אסירים, הם רוצים לדעת כבר מה יהיו תוצאות השיחות וכדומה. אם אבו מאזן מוכן להיפגש ללא תנאים מוקדמים לשיחות ישירות, אני מוכן בכל עת. להפך, אני קורא לו לעשות זאת כבר קרוב לשבע שנים, ואם הוא יסכים לעשות זאת – תהיה פגישה".



ביום שני הודיעה השגרירות הפלסטינית במוסקבה כי אבו מאזן הסכים באופן עקרוני להיפגש עם נתניהו. אולם לדברי שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מליכי, יש מספר תנאים שישראל צריכה לעמוד בהם כדי שפגישה בין שני המנהיגים תצא לפועל: "חייבת להיות הכנה לפגישה כדי לקבוע את יעדיה ולהבטיח את תוצאותיה. בנוסף, הפלסטינים דורשים שישראל תציג משהו חדש ותתחייב להקפיא את ההתנחלויות וליישום הסכמים קיימים". 



"המנהיגות הפלסטינית לא מעוניינת לקיים פגישה שלא תוביל לשום מקום", אמר מליכי, אנחנו לא אוהבים פגישות לשם צילומים ותשומת הלב של התקשורת". 



ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה בעקבות הדיווח כי היא מברכת על פגישתם הצפויה של נתניהו ועבאס במוסקבה. "זהו צעד חשוב אחרי שנים של נתק, ומקווה שיביא לתוצאות", הוסיפה.



לדבריה,  "היוזמה הרוסית, לצד יוזמות אחרות מלמדות על כך שחלון ההזדמנויות לפתור את הסכסוך טרם נסגר, אך עם זאת, הכוונות הטובות של מנהיגי העולם לא יספיקו - על שני המנהיגים לקבל החלטות אמיצות, לשבת יחד ולדבר כדי להגיע לפתרון. איש לא יעשה זאת עבורם. הסכסוך הישראלי פלסטיני לא ייפתר אלא אם יפעלו לשם כך הישראלים והפלסטינים".