הסנאטור הרפובליקני לינזי גראהם שאחראי על תקציב סיוע החוץ של ארצות הברית אמר הערב (שישי) כי ישראל טעתה כשחתמה על הסכם הסיוע בסך 38 מיליארד דולר עם ממשל אובמה. גראהם אמר כי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, יכול היה לקבל עסקה טובה יותר אם היה מחכה שהנשיא ברק אובמה היה עוזב את הבית הלבן. גראהם הוסיף כי יש תמיכה רבה בקונגרס בקרב הרפובליקנים והדמוקרטים לתת סיוע צבאי נוסף לישראל ונשיא חדש, בין אם זו הילרי קלינטון או דונלד טראמפ יהיה נדיב יותר. "הם השאירו כסף על השולחן", אמר גראהם על ישראל.



הסנאטור לינזי גראהם. צילום: רויטרס
הסנאטור לינזי גראהם. צילום: רויטרס



כאמור, הסיוע הביטחוני, שיחל בשנת 2019 לעשר שנים מסתכם ב-3.8 מיליארד דולר בשנה. העסקה הנוכחית, תפוג בשנת 2018 ועמדה על סך של 3.1 מיליארד דולר בשנה. גראהם, העומד בראש ועדת המשנה להקצאות בסנאט, אמר שהקונגרס לא צד בהסכם ולא צריך להיות מחויב לעסקה. כמו כן, ציין שהוא מתכוון לבדוק בשבועות הקרובים האם ניתנה הוראה המגבילה מחוקקים להעניק כסף נוסף ממה שמוענק בהסכם הסיוע.



גראהם דוחף לכך שישראל תקבל עוד 1.5 מילארד דולר בשנה יותר ממה שנחתם עם ממשל אובמה. לפי גראהם, "ממשל אובמה מנסה 'לסרס' את הקונגרס מהאפשרות להעניק עוד כסף" והוסיף, "אני לא אסבול את זה".



היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס בעת החתימה על הסכם הסיוע. צילום: שגרירות ישראל בוושינגטון
היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס בעת החתימה על הסכם הסיוע. צילום: שגרירות ישראל בוושינגטון



ארצות הברית וישראל חתמו על הסכם הסיוע הביטחוני לאחר חודשים של משא ומתן מתוח שנערך בין הצדדים, מתיחות שנוצרה בעקבות הסכם הגרעין עם איראן. במהלך חתימת ההסכם, היועצת לביטחון לאומי של ארצות הברית סוזן רייס אמרה כי "זהו סימן למחויבות הבלתי מעורערת לביטחונה של המדינה היהודית".