עונה לביקורת: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה להסכם הסיוע הביטחוני שנחתם עם ארצות הברית והגיב לביקורת נגדו: "בשבוע שעבר חתמנו על הסכם הסיוע הביטחוני עם ארצות הברית לעשור הקרוב. ישראל תקבל 38 מיליארד דולר כדי לחזק את העוצמה הצבאית שלנו וכדי לחזק את מערכות ההגנה שלנו נגד טילים. אני מבקש להודות לנשיא אובמה, לקונגרס האמריקני, לעם האמריקני. התמיכה בישראל בארצות הברית חזקה מאי פעם, היא חוצה מפלגות, היא חובקת את ארצות הברית לאורכה ולרוחבה והיא באה לידי ביטוי בהסכם זה. זהו הסכם הסיוע הגדול ביותר שארצות הברית העניקה למדינה כלשהי בתולדותיה, וההסכם הזה מוכיח את עומק היחסים ואת עוצמת היחסים בין ישראל לארצות הברית.



אני שומע כל מיני רעשי רקע ודיסאינפורמציה על ההסכם. אני מבקש להבהיר: מעולם לא הוצע לנו יותר. לא הוצע לנו יותר כסף, אפילו לא דולר אחד, ולא הוצעו לנו טכנולוגיות מיוחדות. אלו סילופים ובדיות של גורמים אינטרסנטיים, או שהם אינם מצויים בעובדות או שהם מסלפים את העובדות, והם גם כמובן משדרים כפיות טובה, וזה בעיניי הדבר העצוב ביותר, כפיות טובה אל מול ידידתנו הגדולה והטובה ביותר, ארצות הברית.



זהו הסכם שיא שיחזק מאוד את ביטחונה של ישראל, ומן הראוי שכולנו נברך עליו וגם נבטא את הערכתנו לארצות הברית. אני מבקש להודות לתא"ל במילואים יעקב נגל, ממלא מקום ראש המל"ל, ואני מבקש גם להודות לראש אגף התכנון במטכ"ל, האלוף עמיקם נורקין, והצוותים שלהם, גם במל"ל, גם במשרד הביטחון וגם באוצר. נגל, עשיתם עבודה נהדרת, עבודה מצוינת, והבאתם למדינת ישראל תוצאה מצוינת. תודה רבה לך. אני מבקש מנגל לתת סקירה לממשלה על פרטי ההסכם בהמשך.



"הדבר העצוב ביותר הוא שהם משדרים כפיות טובה כלפי ארצות הברית. זהו הסכם שיא ומן הראוי שכולנו נברך עליו ונודה לארה"ב", הוסיף נתניהו.



דבריו של נתניהו מכוונים בעיקר לראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, שתקף את הממשלה והעומד בראשה, כשקבע שנאומו של נתניהו בקונגרס נגד הסכם הגרעין עם איראן פגע בהסכם הסיוע. בטור שפרסם בוושינגטון פוסט, טען ברק כי "מעשיו חסרי האחריות של נתניהו ערערו גם את ביטחונה של ישראל, שחתמה על הסכם סיוע עם ארצות הברית לעשור הקרוב. הנזק שנוצר בידי ניהולו הלא זהיר של נתניהו את יחסיו עם הבית הלבן, מוצג כעת במלוא חומרתו", כתב ברק. "ישראל תקבל 3.8 מיליארד דולר בשנה תרומה נמוכה משמעותית ממה שיכולה הייתה להיות לפני שבחר ראש הממשלה להתערב בבוטות בפוליטיקה האמריקנית".



גורם אינטרסנטי?. אהוד ברק. צילום: אבשלום ששוני
גורם אינטרסנטי?. אהוד ברק. צילום: אבשלום ששוני



בתגובה תקפו בליכוד את שר הביטחון לשעבר וגורמים המקורבים לראש הממשלה אמרו כי "ברק צריך לאכול את הכובע במקום לכתוב מאמרים שקריים", אמרו בקרבת רה"מ. "אחרי שהפיץ כי נתניהו הזיק ליחסי ישראל ארה"ב יש לנו הסכם סיוע הגדול ביותר בהיסטוריה".



נתניהו התייחס בדבריו גם לרצף הפיגועים בסוף השבוע, ואמר כי "הבוקר ובסוף השבוע נעשו מספר ניסיונות לפגוע בחיילי צה"ל ובאנשי כוחות הביטחון. אני משבח את התגובה המהירה של החיילים, של השוטרים, ואני שולח איחולי החלמה בשם הממשלה כולה לפצועים".



לדבריו, "לקראת חגי תשרי רף הסיכון עולה. צה"ל והמשטרה מעבים כוחות, גורמי הביטחון נמצאים בערנות מוגברת, ואני אפגוש אותם היום כדי להבטיח שנהיה מוכנים להגן על אזרחנו בתקופה הרגישה הזאת. במקביל עינינו נשואות גם לצפון. לא ניתן לפתוח ברמת הגולן חזית נוספת נגד מדינת ישראל, לא שם ולא בשום גזרה אחרת".