ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ממריא היום (שלישי) לניו יורק להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם, שבשוליה יפגוש מחר את נשיא ארה"ב ברק אובמה. ראש הממשלה יודה לנשיא באופן אישי על הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם בין המדינות. "הסכם שמבטא את עומק היחסים האסטרטגים והברית בין ישראל לבין ארה"ב", נכתב בהודעת משרד ראש הממשלה. בנוסף, נתניהו, שאליו יתלוו בביקור שר האוצר משה כחלון ושגריר ישראל בוושינגטון לשעבר ח"כ מייקל אורן, מתכוון לשוחח עם אובמה על האתגרים וההזדמנויות במזרח התיכון ועל הדרך לקדם יחד שלום וביטחון.



הבית הלבן מצדו הודיע באופן רשמי כי הפגישה תעסוק בנושא הפלסטיני ובבנייה בהתנחלויות. בשבועות האחרונים החריף הממשל את הטון בנוגע לבנייה מעבר לקו הירוק, ודוברי מחלקת המדינה אף כינו את הרחבת ההתנחלויות "פרובוקציה". הם גם ציינו שהפעולות של ישראל בשטחים מעלות סימני שאלה גדולים לגבי התוכניות העתידיות של נתניהו. על הרקע הזה ישנם חששות בירושלים שאובמה ינסה בחודשים האחרונים לכהונתו להביא הצעת החלטה למועצת הביטחון נגד ההתנחלויות.



היישוב עמונה. צילום: מרק ישראל סלם
היישוב עמונה. צילום: מרק ישראל סלם



ובתוך כך, דיון במשרד החוץ בהשתתפות נתניהו בוטל, בגלל החשש ממחאת העובדים על רקע יחסו של ראש הממשלה אליהם. ועד העובדים הכריז זה מכבר על סכסוך עבודה והעלה טענות קשות שלפיהן נתניהו מפרק את משרד החוץ.



מנכ"ל המשרד דורי גולד שוחח עם מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן וביקש ממנו להתערב כדי לאפשר ביקור מכובד של נתניהו במשרד. אולם, בסופו של דבר החליטו בלשכת ראש הממשלה לבטל את הביקור.



ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני אמרה בתגובה כי "ראש הממשלה פוגע בעובדי משרד החוץ שנלחמים יום יום את מלחמת ההסברה של ישראל בעולם. נתניהו מוכיח פעם אחר פעם את יהירותו ואטימותו ליחסי החוץ של ישראל, החל בזלזול בממשל האמריקני וכלה בפגיעה בהון האנושי במשרד החוץ. אני קוראת לנתניהו להתעשת ולחזק את משרד החוץ ואנשיו בהקדם, אחרת הנזק עלול להיות בלתי הפיך".