המערכת הפוליטית סוערת לאחר נאומיהם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן בעצרת האו"ם. יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, התייחסה בביטול לדבריו נתניהו שהזמין את אבו מאזן לכנסת. "נתניהו שחקן ונואם בחסד רק שאין מאחורי הנאום שלו דבר וחצי דבר. אף אחד לא קונה את הזמנת אבו-מאזן לכנסת, זה מס שפתיים ודיבורים ללא כיסוי", אמרה גלאון.



לאחר הנאום של נתניהו שגרף מחיאות כפיים בקרב הנוכחים באו"ם, אמרה גלאון: "לנתניהו יש רטוריקה שנשמעת מצוין באנגלית, אבל בשטח הוא מלבין מאחזים בלתי חוקיים. דבריו לא כוונו לאוזניו של אבו מאזן אלא לאוזניו של אובמה כדי למנוע מהלך שלו בינואר, מהלך שממנו נתניהו חושש. כששומעים את דבריו של נתניהו אין אלא להבין שהוא לא מגלה שום יוזמה מדינית ושום אומץ מדיני אלא אך ורק הישרדות פוליטית".



ביקורת נשמעה גם מכיוונו של חבר הכנסת ג׳מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת): "נאום נתניהו באו"ם הוא שפל חדש של צביעות ותירוצים למניעת שלום צודק. הוא דיבר על ילדים ודמוקרטיה ושלום, ועמד על במת האו״ם בזמן שחמש מאות ילדים שהוא אחראי להריגתם במבצע צור איתן קבורים מתחת לאדמה. דברי נתניהו הם מתכון להמשך שפיכות הדמים ומוכיחים עד נתניהו מסוכן ואויב של השלום".



נתניהו באו"ם. צילום: רויטרס
נתניהו באו"ם. צילום: רויטרס



חבר הכנסת עמר בר-לב (המחנה הציוני) תקף את נתניהו ואמר כי "בעוד ראש הממשלה מופיע הופעה זחוחה באו"ם ומשרטט את ישראל כמעצמה בינלאומית בעלת קשרים חובקי עולם, אזרחי ישראל ממשיכים לסבול מטרור ברחובות, מהיעדר תקווה, מהיעדר חזון מדיני וממנהיגות חלשה ומפוחדת שמובילה אותנו למדינה דו-לאומית. ראש הממשלה מציין כי 'תקווה חזקה מפחד' ומשבח את פועלו של הנשיא לשעבר פרס בעוד הוא פועל בדרך הפוכה לחלוטין ובוחר לנקוט בגישה לעומתית וקורבנית כלפי העולם. זו אינה דרכה של הציונות".



"מנוע לטרור ולא פרטנר לשלום"


בעוד שמשמאל נשלחו חיצי הביקורת לעבר ראש הממשלה נתניהו, בימין יצאו נגד אבו מאזן שנאם קודם לכן ואמר כי "המתנחלים הקימו קבוצות טרור ששורפות משפחות שלמות". השר לביטחון פנים, גלעד ארדן אמר בתגובה: "אבו מאזן המשיך להסית, כינה את המחבלים גיבורים ואת הגיבורים שלנו כינה 'מוציאים להורג'. למרות כל אלה אנו יודעים את האמת, גם בימים אלה כשההנהגה הפלסטינית בראשותו של אבו מאזן ממשיכה בניסיונות להצית את השטח לקראת חגי תשרי, יודעים כולנו שמשטרת ישראל וכוחות הביטחון ימשיכו להגן ולשמור על אזרחי ישראל".



חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי "הגיע הזמן לעצור את אבו מאזן ולהכניסו לכלא, על דברי ההסתה שלו שגרמו לגלי טרור ונפגעים רבים. אבו מאזן הוא מהאשמים בגל הרציחות והטרור בשנה האחרונה. דברי ההסתה והשקרים הבוטים שמוציא אבו מאזן מפיו, יחד עם העצמת השהידים ותשלום למשפחות רוצחים הזינו את הטרור. אבו מאזן והרשות הפלסטינית הם מנוע לטרור ולא פרטנר לשלום".



שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, גינה בחריפות את דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית והדגיש כי "אבו מאזן בחר לייצג את הטרור הפלסטיני מעל בימת האו"ם, דבריו מסוכנים ומובילים לעוד פיגועים נגד ישראל. הנערים הפלסטינים שמאזינים לנאומו של אבו מאזן היום, הם אותם נערים שייצאו לדקור ולבצע פיגועים מחר". על פי דנון ישנו קשר ישיר בין דבריו של אבו מאזן לבין הפיגועים בישראל בתקופה האחרונה: "דבריו של אבו מאזן הם כמו פצצה מתקתקת", סיכם דנון.