הבוקר (שלישי) פורסמו עיקרי הדו"ח שנערך בצה"ל על מבצע "צוק איתן" שהתקיים בקיץ 2014. הדו"ח חשף שורה של כשלים מערכתיים בטיפול במנהרות ההתקפיות של ארגון החמאס, וכן מסקנות קשות בנוגע למוכנות של צה"ל למלחמה. כמו כן מצפים במערכת הביטחון ובמערכת הפוליטית לפרסום דו"ח מבקר המדינה על "צוק איתן". ענת דוידוב עימתה ב"רדיו ללא הפסקה 103fm" את יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן מ"הליכוד", שהוא גם יו"ר הקואליציה, ומולו את ח"כ ואלוף במילואים אייל בן-ראובן מ"המחנה הציוני".



"אני חבר ועדת חוץ וביטחון (של הכנסת) ומכיר היטב את החומר", אמר בן-ראובן, "הדו"ח שחיבר האלוף יוסי בכר מצביע על כשלים וחשוב שנהיה מודאגים. זה דו"ח של ארגון לומד ואם מצביעים על הכשלים בצורה אמיתית, נכונה וקשה, אז יש גם סיכוי שיטפלו בהם כראוי. מידיעה, צה"ל מתייחס לכשלים עוד מלפני הדו"ח, בצורה מאוד מאוד רצינית. סוגיית המנהרות בהחלט מטופלת ברמה הבכירה ביותר, כולל השקעת משאבים עם יחידות שמוכנות. צריך ללמוד איך מתייחסים למידע ומממשים אותו גם בלי דו"ח ובלי שנעבור דרך הכישלון. מה שקרה עם המנהרות מזכיר את טילי הסאגר במלחמת יום כיפור. צה"ל בוודאי לא היה מוכן אליהן כראוי".



"ממלחמה למלחמה, ממבצע למבצע, זה תוקף אותנו", ציינה דוידוב. "נכון", הסכים בן-ראובן, "לא סתם מלחמה מכונה 'ממלכת אי הוודאות'. ברור שכמו שאתה מכין הפתעות, הצד השני מכין הפתעות. לכן תמיד צריך לצאת מתוך הנחה שיהיו דברים שאנחנו נדע פחות. במקרה של המנהרות צריך להתייחס לזה כאל כישלון חמור, כי ידענו שיש מנהרות ולא הכנו את עצמנו כראוי. עסקו בכך אבל לא מספיק. היו חיילים ומפקדים בשטח שנתקלו בזה בפעם הראשונה וזה כישלון חמור מאוד שאסור לייפות אותו במילים, שזה מה שעושה הדרג המדיני".





הדו"ח של צה"ל יפורסם במלואו אם יעבור את אישור הצנזורה ואת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בראשה עומד ח"כ ביטן, שהתייחס לאפשרות שהדו"ח ייגנז, כיוון שיש רוב לקואליציה בוועדה: "אומרים שהשיקולים שלנו הם פוליטיים. כאילו שהשיקולים של האופוזיציה הם שיקולים מקצועיים, גם הם שיקולים פוליטיים, כדי להפיל את הממשלה ואת ראש הממשלה כדי להחליף את השלטון. אז בואו נשים את הדברים בפרופורציה הנכונה. אני לא חושב שראש הממשלה ירצה לגנוז את הדו"ח הזה, אז בואו נמתין שהוא יפורסם, נראה אותו, ואז נוכל להתייחס אליו יחד עם הגורמים המקצועיים. אני יכול להבטיח שאנחנו נראה את הדברים כפי שהם ולא נמנע פרסום של דו"ח רק משיקולים פוליטיים. לא יהיה דבר כזה".



ח"כ ביטן: "לא סומך על ועדות חקירה של צה"ל"

דוידוב שאלה את ביטן אם הוא סומך על וועדת החקירה הפנימית של צה"ל. "לא", השיב, "גם שם יש את הפוליטיקה הפנימית של הצבא". על האפשרות שניסיון לגנוז את הדו"ח יגרום לעתירות לבג"צ, אמר: "בכל השיקולים שאנחנו עושים, וכל מערכת, היא רואה לנגד עיניה מה קורה אם מגישים בג"צ, זה חלק מהשיקולים. בדרך כלל כשאני מקבל החלטות, הן מתייחסות לכל התמונה, גם לאפשרות הזו".

"לגבי הביקורת עצמה, למרות שלא ראיתי אותה, אני לא יודע אם מבקר המדינה ואנשיו, טובים יותר מגורמי הביטחון ואלופי צה"ל", אמר ביטן. "צריך גם את הביקורת לתפוס בפרופורציה הנכונה. מבקר המדינה, זה לא תחום שהוא מומחה בו. הוא יכול לעסוק בכל דבר, במיוחד בדברים שמופנים אליו על ידי הוועדה לביקורת המדינה, אבל צריך לראות את הביקורת בפרופורציה הנכונה, שלמבקר המדינה אין את הכלים המקצועיים והוא לא טוב יותר מגורמי הביטחון במדינה לצורך בדיקה של מה שהיה ב'צוק איתן'. נושאים של ביטחון הם מיוחדים במינם, עם המון שיקולים. אין למבקר המדינה את היכולת הבלעדית לחוות דעה ודעתו לא צריכה להיות היחידה בעניין. המבקר בודק בדרך כלל תהליכים ופרוטוקולים והאם הקבינט ישב מספיק והאם התייחסו מספיק. הוא לא בודק את עצם ניהול המלחמה וקבלת ההחלטות תוך כדי המלחמה ואחריה. ברור שהוא לא יכול לתת עצה אבסולוטית לגבי ניהול המלחמה והמאבק הבינלאומי".

דוידוב שאלה את בן ראובן לגבי מסקנות אישיות בעקבות הדו"ח. "אני לא רוצה כרגע להתייחס לשאלה הזאת כי זה לא נכון. זה בידיו של המבקר, שאני סומך עליו לחלוטין. הוא הסמכות. יש לו אנשי מקצוע מאוד רציניים שעושים עבודה מאוד רצינית. כחבר הוועדה לביקורת המדינה נצטרך להחליט מה יפורסם לציבור ומה לא, ומה שלא זה רק מה שנוגע לפגיעה ביטחון המדינה. שיקולים פוליטיים לחלוטין לא צריכים ואסור שיהיו בעניין הזה".