מנעו משבר קואליציוני? ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון סיכמו היום (רביעי) על הקמת צוות בין משרדי שיבחן דרכים לפתרון המשבר סביב תאגיד השידור הציבורי. זאת לאור קביעתו של שר האוצר, שתקציב השידור הציבורי לא יחרוג מסך ההוצאה התקציבית המתוכננת.



בצוות חברים ראש הסגל של ראש הממשלה, יואב הורוביץ ומנכ"לי משרדי האוצר והתקשורת שי באב"ד ושלמה פילבר וראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי. הצוות יגיש את המלצותיו תוך שלושה שבועות. כעת, עם דחיית ההחלטה בנושא התאגיד, תוכל הקואליציה להתרכז בהעברת תקציב המדינה.



הסיכום בין נתניהו וכחלון בא לאחר שראש הממשלה תכנן להביא את סגירת התאגיד להצבעה בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון הקרוב, למרות התנגדותו של כחלון. ביום שני התייחס השר כחלון לכוונת נתניהו לסגור את התאגיד ואמר כי "מאחורי כל המספרים וההתלבטויות נמצאים אנשים, שנקלטו ושחלילה עומדים להיות מפוטרים. בתפיסת עולמי, אנחנו לא אוהבים שמשחקים באנשים. המשמעות של ביטול התאגיד הוא הפסד של 1.7 מיליארד שקלים מידי ושל 370 מיליון שקלים בשנה בפער. מי שרוצה להביא חוק בשבוע הבא ולקדם אותו הוא יצטרך לוודא שיש שידור ציבורי חזק ולהבין מאיפה להביא את הכסף".


כחלון הדגיש: "אני לא מתכוון לקצץ משום משרד אגורה. לא מהרווחה ולא מהבריאות. אני מתחייב - אני לא חושב שאני יכול באופן אישי לזרוק את הכספים האלה ולזרוק מיליונים. אני יודע מה הערך של שקל והתפקיד שלי לשמור על הקופה הציבורית. זה הסיפור. אני לא מוכן לוותר ואם אצטרך לא אהסס להטיל וטו בממשלה".
 

"נתניהו מנסה לקבור את התאגיד וכחלון מסייע לו"


בתגובה להקמת הוועדה, אמרה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון כי "הסיכום בין רה"מ ושר האוצר להקמת ועדה לבחינת גורל התאגיד משמעה ניסיון של נתניהו לקבור קבורת חמור את תאגיד השידור הציבורי, ניסיון שלצערי שר האוצר כחלון נותן לו יד. נתניהו אינו בוחל בשום אמצעים כדי לשלוט בתקשורת, להפחיד אותה, להכניע אותה, ולהפוך אותה לצייתנית וממושטרת. התייחסות לתאגיד השידור הציבורי רק על בסיס שיקולי עלות ומספרים מפספסת את חשיבות השידור הציבורי והתקשורת החופשית בחברה דמוקרטית".

ואילו מפלגת יש עתיד הוציאה הודעה בה היא מברכת את שר האוצר משה כחלון על מה שהם הגדירו כעמידתו האיתנה אל מול הניסיונית לפגוע בדמוקרטיה הישראלית ועל כך שהוא שומר על הקופה הציבורית. "אנחנו מחזקים את ידו של שר האוצר, על כך שאינו נכנע לתכתיבים ולאיומים וניצב כחומה בצורה אל מול הניסיונות לפגוע בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי ועל כך שהוא שומר על הקופה הציבורית ומונע בזבוז כספי ציבור. לא עולה בדעתנו ששר האוצר ייתן יד למהלך שלוקח את הכסף של אזרחי ישראל וזורק אותו לפח בגלל גחמות פוליטיות. אנחנו בטוחים כי שר האוצר ימנע את האיוולת של סגירת התאגיד הציבורי", נאמר בהודעה.
 

"נתניהו מוכר את המדינה"


הבוקר דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא התאגיד. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) האשים את נתניהו כי החליט "לשרוף את הבית והמדינה תלך לעזאזל". לדבריו, "נתניהו מוכר את המדינה. למה לסגור את התאגיד, כי בא לו? אני חרד מהרגע הזה ויותר חרד מהשתיקה של העיתונאים".

יו"ר איגוד התסריטאים עמית ליאור הודיע במהלך הדיון כי יפתח בשביתת רעב מחוץ לכנסת עד שיימצא פתרון לתאגיד. לדבריו, התאגיד ימשיך, האנשים ימשיכו והרחוב יביא את הפתרון". במהלך הדיון הוא קרע את תעודת השחרור של בנו מצה"ל בה כיתב כי שירת גם במהלך צוק איתן, ואמר: "בני נלחם, חבריו נהרגו ונתניהו אומר שהתאגיד חמק לו מבין האצבעות בצוק איתן"?. בתגובה לדברים שנאמרו בוןעדה הודיע יו"ר הקואליציה דוד ביטן כי יכנס אחר הצהריים מסיבת עיתונאים בכנסת.

גיל עומר, יו"ר מועצת תאגיד השידור הישראלי, אמר בפתח הדיון כי "מועצת התאגיד חתמה על מסמך מוכנות לעלות לשידור ב-1 בינואר. המחוקק הטיל עלינו להקים גוף תקשורת מאוזן ומקצועי, באנו למשימה וראינו בה הזמנה והזדמנות. אנו מאמין שהיכולת שלנו לעלות לשידור ב-1 בינואר מהווה הזדמנות למסע תקשורתי חדש, עצמאי ונקי בארגון שיש לו מערך ותרבות ארגונית שונה ממה שהייתה עד היום בכלי התקשורת הציבוריים".