יושב ראש המחנה הציוני, יצחק הרצוג, התייחס הבוקר בראיון בגלי צה"ל (שני) לדברי שר החינוך, נפתלי בנט, והעניק לו "בלתי מספיק בהבנת הנקרא". על פי הרצוג, בנט לא הבין את הנאום שנשא במהלך הדיון המיוחד לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שנערך אתמול בכנסת. "בנט מקבל אפס בהבנת הנשמע", תקף הרצוג, והוסיף, "לא תקפתי חצי ממדינת ישראל, אלא את נתניהו שלא למד את הלקח מרצח רבין שאסור לשתוק מול ההסתה. היום אנו נמצאים בסיטואציה דומה למה שהיה באותה תקופה, ואנו כאומה עומדים מהצד ושותקים. לכן אמרתי שזה תפקידו של ראש הממשלה לכבות את האש". הרצוג התייחס גם לסרטון שנתניהו פרסם, בו טען כי התנגד להסתה נגד רבין ואמר כי הוא "לא מתעסק בהיסטוריה אלא במה שקורה היום. במקום לנסות להשיג רווח פוליטי, שר החינוך היה צריך לגנות את שקורה עכשיו".



הווירוס הזה מסוכן לישראל


בחלק אחר של השיחה, התייחס הרצוג לחוק ההסדרה שאושר אתמול, במסגרתו פלסטינים אשר התנחלויות ומאחזים נבנו על אדמותיהם לא יוכלו לדרוש את פינוי המתנחלים משם, אלא יקבלו פיצוי כספי או פיצוי בקרקעות במקום. "מדובר בכתם חמור בספר החוקים הישראלי, כי הוא מכשיר גזל", תקף הרצוג. "לא היה תקדים לכך שממשלה תאשר חוק שמאפשר לאנשים לקחת רכוש פרטי של אנשים אחרים.אני מציע לכולם לקרוא את גזר הדין של גרוניס בלשון ברורה ישראל לא יכולה לא רשאית לפעול בניגוד לחוק. גם בגין קרא לחוק כ'חוק גזל'. אני מבין את כאב המשפחות אבל הווירוס הזה מסוכן לישראל".



הפגנה נגד פינוי עמונה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הפגנה נגד פינוי עמונה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



שטייניץ: אציע גרסה מתוקנת של חוק ההסדרה


לעומת דבריו של הרצוג, שר האנרגיה יובל שטייניץ בירך על מעבר החוק, אך אמר כי הוא עובד יחד עם יושב ראש ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר על גרסה מתוקנת לחוק, שלטענתו עומדת בכללי הדין הבינלאומי. "הצבעתי בעד החוק כי ברגע שנוצר אבסורד קפקאי שכזה, אחרי שממשלה מזמינה אנשים להתיישב במקום מסויים ואז צריך לפנות אותם, זה לא מוסרי, זה לא היה קורה בכפר סבא או תל אביב וצריך לפעול להסדרתם. אני מקווה שגרסה מתוקנת של חוק ההסדרה שאני עובד עליה עם אבי דיכטר תביא להסדרה לא רק בעמונה אלא לעוד אלפי בתים".



שטייניץ ציין כי לדעתו נתניהו תומך עקרונית בחוק, אך התנגד להעברתו במועד זה, לפני הדיון בבג"ץ. "חבל שזה הפך לוויכוח פוליטי. כולנו מעוניינים בתמיכה בהתיישבות כולנו מעוניינים למנוע טרגדיה. לא שוחחתי עם ראש הממשלה לפני ההצבעה, אני משוכנע שנתניהו מעוניין למנוע הרס מיותר יותר מכולנו בעמונה, עופרה או כל מקום אחר, אבל יתכן והיה מקום לדחייה טקטית. אני מקווה שזה לא ירתיע את בג"ץ והוא ייתן את הדחייה שביקשנו. אני חושב שבגץ צריך להפריד בין הדברים. יש גם דעה אחרת של היועץ המשפטי לממשלה. אני מקווה שבג"ץ ייענה לבקשת ראש הממשלה ואז יהיה לנו מספיק זמן לפתור את הבעיה".