מזכיר המדינה של ארצות הברית, ג'ון קרי, הציג הערב (רביעי) את חזונו לשלום בין ישראל לפלסטינים. כצפוי, התגובות במערכת הפוליטית לא אחרו להגיע. בימין תקפו את הדברים בטענה שהיו לא מאוזנים וההפך מתמיכה בישראל. בשמאל, לעומת זאת, בירכו על נאומו של מזכיר המדינה ואמרו כי הוא מדבר מתוך דאגה אמיתית לישראל. 



ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב דברים בעקבות נאום קרי, ואמר כי הופתע מנוסח הדברים. "במשך למעלה משעה עסק קרי באובססיביות בהתנחלויות וכמעט לא נגע בשורש הסכסוך - ההתנגדות הפלסטינית למדינה יהודית בגבולות כלשהם". 



"נתניהו תהה: "זה מה שיש לשר החוץ של ארה"ב, המעצמה הגדולה בתבל, להתמקד בו באחד הנאומים המסכמים במשך שעה שלמה? המזרח התיכון עולה בלהבות, מדינות משתוללות, ובמשך שעה שלמה המזכיר תוקף את הדמוקרטיה היחידה במזה"ת המדינה היחידה שתורמת ליציבות באזור".

"אנו עכשיו בחג המולד", המשיך נתניהו, "אולי קרי לא שם לב לכך שישראל היא המקום היחיד במזרח התיכון, שבו הנוצרים יכולים לחגוג בשלווה. כל זה לצערי לא מעניין את מזכיר המדינה. הוא יוצר משוואה מזויפת בין טרור לבין בנייה של בתים בירושלים. הוא מדבר אך ורק על הדירה בירושלים ולא על הטרור. אני יכול רק להביע צער, כי לו היה הממשל משקיע בטרור הפלסטיני את אותן אנרגיות שהוא השקיע בדירה בירושלים אולי היה אפשר להגיע להסדר". 

שר החינוך, יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר: "‏קרי ציטט אותי שלוש פעמים בעילום שם כדי להראות שאנחנו מתנגדים למדינה פלסטינית. אז הנה בגלוי: נכון. ככל שזה תלוי בי, לא נקים עוד מדינת טרור בלב הארץ. אזרחי ישראל שילמו באלפי קרבנות רבבות טילים, ואינספור גינויים בשל המדיניות המשיחית של מדינת פלסטין. הגיע הזמן לדרך חדשה, ואנו נוביל זאת".


שרת התרבות והספורט, מירי רגב, פנתה לקרי ואמרה: "מזכיר המדינה היוצא, ג'ון קרי: אתה מוזמן להציע לחלק את וושינגטון. ירושלים היתה לפני 3,000 שנה בירת המדינה היהודית והיא תישאר כזו גם ב-3,000 השנים הבאות ולנצח".



רגב הוסיפה: "התקווה היחידה בדבריך, היא התקווה שאתה נותן לארגוני הטרור לחיסול בשלבים של ישראל. זה לא יקרה. ישראל תישאר חזקה ויציבה עם שורשים תנ"כיים והיסטוריים עמוקים מאוד ביהודה שומרון ובירושלים".



שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב לדבריו של מזכיר המדינה, ואמר כי "לתאם מהלכים אנטי ישראלים עם הפלסטינים ולקדם החלטה חד צדדית נגד ישראל במועצת הביטחון זה לא לתמוך בישראל, זה ההפך מכך. ממשל אובמה פעל נגד מדינת ישראל באו"ם וכל אמירה אחרת היא עיוות של המציאות", אמר דנון והוסיף: "לא נאומים והצהרות ולא החלטות חד צדדיות באו"ם יקדמו את השלום באזורינו אלא רק גינוי הטרור, הפסקת ההסתה וחזרה למשא ומתן ישיר. על הפלסטינים להבין זאת".



דנון התייחס גם לדבריו של הנשיא הנבחר טראמפ שהביע תמיכה בלתי מסוייגת בישראל ואמר: "אנחנו מברכים על תמיכתו החד משמעית של הנשיא הנבחר טראמפ, שהצהיר כי יעמוד לצד ישראל ולא ייתן יד להמשיך ולפגוע בישראל באו"ם".



סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, אמרה כי "הנוסחה שמניח קרי על השולחן היא בלתי אפשרית ואינה מתכתבת עם המציאות. 25 שנים ניסינו נוסחאות דומות ובמקום שלום נולדו איים של טרור. בסופו של יום, ההסדר לא יושג בנאומים או במהלכים חד צדדיים באו"ם. עם ישראל לא יוותר על ארצו למען מדינת טרור".



"נאום מדויק ומאוזן"


מנגד, בשמאל בירכו על דבריו של קרי. ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי "ג'ון קרי היה תמיד ידיד ישראל ונותר ידיד ישראל ונאומו מבטא דאגה אמיתית לביטחונה ועתידה של מדינת ישראל".



ח"כ עמיר פרץ, המועמד לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה, אמר כי "ישראל מצויה במצב קשה בזירה הבינלאומית ומבודדת מול כל העולם. זה תוצאה של הקיפאון המדיני ומדיניות ההתנחלות של ממשלת נתניהו. נאומו של קרי מציע מתווה או פתרון אפשרי ובכך חשיבותו".



שר הביטחון לשעבר הוסיף: "אין זה משנה אם זו יוזמת קרי, או התוכנית הסעודית או כל תוכנית אחרת - ללא יוזמה ישראלית או תמיכה והצטרפות למתווה קיים, הקיפאון יימשך ואתו יעמיק בידודה של ישראל בעולם".לדבריו, המשך הקיפאון שאליו הוביל נתניהו מהווה סכנה לביטחונה של ישראל ולקיומה".



ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי "בממשלה יכולים לגלגל עיניים עד מחר, אבל קרי שוב גילה לנו איזו השפעה קריטית היתה לחוק ההסדרה ולבנייה בהתנחלויות על ההחלטה במועצת הביטחון". 


חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי "קרי הציב בפני מדינת ישראל את ההחלטה האמיתית שאנחנו ורק אנחנו צריכים לקבל: ישראל בטוחה, יהודית ודמוקרטית - או מדינה אחת דו לאומית ומסוכסכת. אני מאמינה ששתי מדינות לאום זה אינטרס ישראלי ברור וזה הדיון הפנימי, האמיתי והיחידי שצריך להכריע עכשיו: היפרדות מהפלסטינים - או מדינה אחת".



ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, שמרבה לתקוף את נתניהו בתקופה האחרונה, צייץ את תגובתו לנאום בטוויטר: "קרי בנאום חזק ושפוי. כך חושבים גם ברוסיה, סין ואירופה. גם הרוב בישראל. רה״מ נגרר ע״י הזרם המשיחי, עומד מול תהום ומתעקש לצעוד קדימה".


ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ראש השב"כ לשעבר, אמר כי "נאום מאוזן, המבוסס על המציאות ועל עובדות. קשה לחלק מאתנו להטמיע את ההשלכות הקשות והדרמטיות שעלולות להיות אם תקום כאן מדינה דו-לאומית. פתרון שתי המדינות ויוזמה מדינית ישראלית נחוצה יותר מתמיד לאור המאמצים הבינלאומיים השליליים שעושה הרשות הפלסטינית. קיפאון והמשך התרחבות ההתנחלויות הוא מסלול מסוכן שעלול לדרדר את ישראל ולהביא לסופה של הציונות".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אמר כי "נאומו של קרי עצמתי ומדויק וניכר שהוא מדבר מתוך דאגה אמתית ומלאה לקיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית החיה בשלום ובביטחון. קרי הציב לנו בנאומו מראה מול הפרצוף וקורא לנו לבחור בדרך הזו ולא בדרך של מדינה אחת שתביא לסוף החזון הציוני עם אבדן הרוב היהודי. מחויבות הממשל הזה לביטחון ישראל וללגיטימיות שלה הם חסרי תקדים וקרי פשוט פירק את כל השקרים של נתניהו והימין מהימים האחרונים". 



ח"כ עומר בר-לב (המחנה הציוני) אמר כי "מזכיר המדינה קרי אומר את מה שאנו כבר יודעים - ממשלת נתניהו שועטת לכיוון התהום בו מצויה מדינה דו-לאומית, ולכן חוק ההסדרה וסיפוח דה-פקטו הם  צעדים גדולים לקראת סוף הציונות. מדינת ישראל תישאר מדינת הלאום של העם היהודי, רק על ידי הפרדות מהפלסטינים, תוך שמירה חסרת פשרות על ביטחון ישראל. אולם, את זה עלינו להוביל וליזום בעצמנו, ולא על ידי כפייה של גורם שלישי כלשהו".