דרמה בכנסת: בקואליציה שוקלים שלא להביא היום (שני) את חוק ההסדרה לאישור במליאת הכנסת ולדחות את ההצבעה בשבוע, זאת תמורת ביטול מאות ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה על החוק. בוועדה המשותפת לוועדת חוקה ולוועדת הכנסת, החלה הבוקר ההצבעה על הכנת חוק ההסדרה לקריאה שנייה ושלישית. האופוזיציה הגישה עשרות הצעות קנטרניות כמו שינוי שם החוק מחוק ההסדרה ל"חוק ההונאה", חוק ה"ז"ל" והחוק ל"הכשרת השרץ" וההסתיגויות נדחות בזו אחר זו.



כוונת הקואליציה הייתה להעביר בהליך בזק את חוק ההסדרה בשלוש קריאות. המהלך בא בהמשך להנחיה שהוציא במוצאי שבת האחרונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר הקואליציה דוד ביטן, לסיים עוד השבוע את הליך החקיקה.



על ההחלטה לקדם את הצעת החוק מסר בסוף השבוע ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ, בפגישה עם אנשי עפרה שהתכוונו לפתוח בשביתת רעב במחאה על הכוונה להרוס בקרוב בהוראת בג"ץ תשעה בתים ביישוב שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. בעקבות ההודעה החליטו בעפרה לעכב בכמה ימים את שביתת הרעב. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר הודיע בעבר נתניהו כי לא יגן על חוק ההסדרה בבית המשפט אם יעבור במליאת הכנסת. מנדלבליט סבור שהחוק אינו חוקתי, חרף התיקונים שעבר בהליך החקיקה בכנסת. הוא הוסיף והביע חשש שהחוק יזרז את הבדיקה המתנהלת נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ויהפוך אותה לתביעה.



אתמול לאורך כל היום נערכו בלשכתו של מנדלבליט דיונים קדחתניים בעניין החוק ובסוגיית עמונה (עיינו בידיעה הנפרדת), שבהם השתתפו אנשי ביטחון, צבא ומשפט. כזכור, חוק ההסדרה שאותו יזמו חברי הכנסת מהבית היהודי ומהליכוד, בהם בצלאל סמוטריץ' ויואב קיש, קובע כי אם בעתיד יתברר שיש בעלות פלסטינית על קרקע פרטית שעליה נבנו בתים בהתנחלויות, הבתים לא יפונו ואילו הבעלים החוקיים יקבלו תמורתה קרקע חלופית או פיצוי כספי.



היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



החוק נועד להסדיר אלפי יחידות דיור שנבנו ביהודה ושומרון שהיו צפויות לגורל דומה לזה של מאחז עמונה. הוא עוכב באחרונה בוועדה המכינה אותו, מתוך כוונה להמתין לחילופי הממשל בארצות הברית ואף לפגישת נתניהו־טראמפ. ואולם בעקבות לחץ של המתנחלים ושל הבית היהודי הוחלט בקואליציה לזרז את המהלך. ראש הממשלה נתניהו התייחס לכך אתמול בישיבת הממשלה. "מחר נביא לכנסת את מה שקרוי 'חוק ההסדרה'", הבטיח. "החוק נועד להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון אחת ולתמיד - ולמנוע את הניסיונות החוזרים ונשנים לפגוע בהתיישבות".



הצעת החוק עוררה ביקורת בינלאומית, אך גם בתוך הקואליציה קמו לה מתנגדים. ח"כ בני בגין מהליכוד כינה אותה "חוק הגזל" ואילו שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר לאחרונה בישיבת סיעת ישראל ביתנו כי "זה חוק לא נכון, היה סביב זה הרבה מאוד רעש, כמו שאתם יודעים חוק ההסדרה לא חוקק וכנראה לעולם לא יחוקק".



בסיעת כולנו התנגדו תחילה להצעת החוק משום שהיא כללה פסקה שהכילה את חוק ההסדרה גם על עמונה. בסיעה ראו בכך פגיעה במעמדו של בית המשפט העליון לאחר שהוציא כבר פסק דין חלוט לפינוי עמונה. לאחר שהוצא הסעיף השנוי במחלוקת מהחוק, והוא אינו חל על עמונה או על תשעת הבתים המיועדים להריסה בהתנחלות עפרה, החליטה כולנו לתמוך בו. אתמול פנו צעירי מרצ לשר האוצר משה כחלון בדרישה שמפלגתו כולנו תצביע נגד חוק ההסדרה.



בסיעת המחנה הציוני מתכננים היום להתיש את הקואליציה במרתון דיונים (פיליבסטר) ארוך על חוק ההסדרה, שיגלוש אל תוך הלילה. הסיעה הגישה 160 הסתייגויות לגבי החוק.