בדרך למשבר קואליציוני חדש? במערכת הפוליטית לא נותרו אדישים לתשובת המדינה שהוגשה היום (שלישי) לבג"ץ, לפיה אין אפשרות לבצע גירוש של מסתנניםלמדינה שלישית ללא רצונם. בעוד שבאופוזיציה ברכו על כך, בקואליציה נשמעו קולות אחרים.



יו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, טענה כי "זו ההוכחה שהמתווה שהציע האו"ם היה כפי שהגדיר אותו נתניהו במילותיו שלו - 'הדבר הטוב ביותר האפשרי’. גירוש בכפייה לא יהיה. לכן, עם פתיחת המושב תגיש סיעת מרצ מחדש כהצעת חוק את הפתרון 'הטוב ביותר האפשרי', מתווה האו"ם. אנחנו קוראים לכל הסיעות בכנסת להתכנס לזה. היום בו נעביר את זה יהיה כפי שביבי כינה את זה '׳ום בשורה'".



חבר הכנסת איציק שמולי, ברך אף הוא על ההתפתחויות כשאמר: "מסע ההסתה והאיומים לא עזר והצדק ניצח. מדינת הלאום של העם היהודי פשוט לא יכולה לשלוח פליטים אל גורל לא נודע וטוב שהדבר נמנע. אולי עכשיו הממשלה תשתכנע בדבר הצורך לבדוק את הבקשות, לפזר את אוכלוסיית מבקשי המקלט ולשקם את אזור דרום ת"א. היום ברור כי במשך חודשים הממשלה שיקרה לבית המשפט, לכנסת ולציבור והניחה על השולחן רצונות במקום עובדות".



יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי הודעת המדינה על הפסקת גרושם של הפליטים היא צעד מבורך המציל את ישראל ממעשה חמור ומזיק. יחימוביץ' הודיעה כי עם פתיחת מושב הכנסת היא תניח הצעת חוק זהה לחלוטין לתוכנית הפליטים שהציג ראש הממשלה נתניהו לפני חודש, וכי היא מקווה שקול ההיגיון והצדק ינצח והכנסת תצביע כולה כאיש אחד על הצעת נתניהו, שהייתה טובה והגיונית, ונגנזה באופן מביש מטעמים לא ענייניים.





חברי הכנסת מיכל רוזין ומוסי רז (מרצ) הוסיפו: "זהו ניצחון גדול של החברה האזרחית, אנשי המוסר ומגני זכויות האדם. לא נמצאה מדינה שלישית כי אין מדינה שתסכים לקחת חלק במדיניות הנפשעת של ממשלת ישראל. עתה, באיחור של עשור, הגיעה העת להפסיק את ההסתה נגד מבקשי המקלט ולפעול נמרצות לחיזוק דרום תל אביב וקליטת מבקשי המקלט".



יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, אמר כי "חבל שלקח זמן כל כך ארוך עד שהממשלה הבינה שאפשרות הגירוש היא לא באמת אפשרות ריאלית למדינה דמוקרטית. עכשיו כשתמו ניסיונות הסרק והספינים, הגיע הזמן לעצור גם את ההסתה ולהתחיל לייצר פתרונות אמיתיים עבור מבקשי המקלט ותושבי דרום תל אביב".



"חשוב להבהיר ולהזכיר שוב", הוסיף גילאון: "גירוש מבקשי המקלט הוא מעשה לא אנושי, לא יהודי ולא מוסרי. אנחנו מחויבים לגלות סולידריות כלפיהם ולו בגלל ההיסטוריה שלנו כעם. הזיכרון הקולקטיבי שלנו הוא של עם שנרדף על צווארו, שמגורש, שמבקש מקלט ונתקל בשערים נעולים".


השר לשעבר גדעון סער, לעומת זאת, תהה מדוע היה צורך לסגור את מתקן חולות. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב: "סגירת מתקן השהייה ב"חולות" הייתה מהלך שגוי מיסודו, כפי שהתרעתי בזמן אמת. כך הושבת כלי חשוב למאבק בתופעה שהוקם אחרי מאבק. ההשתהות בפתיחתו אינה מובנת. יש לפתוח מחדש את חולות, להכפיל את כושר הקיבולת שלו (יש תכנית מוכנה בעניין) ולהתחיל להעביר אליו מסתננים ממרכזי הערים).
מתנועת "עוצרים את הגירוש" נמסר כי "אין מדינה שלישית ולא תהיה מדינה שלישית! הגיע הזמן שממשלת ישראל תתעסק בלספק לאוכלוסיית מבקשי המקלט ותושבי דרום תל אביב פתרונות אמתיים, ארוכי טווח שיפתרו את הבעיות הקשות שנוצרו לאורך השנים. זריית החול בעיני הציבור חייבת להיפסק. כל שקל שנשפך על קמפיינים מסיתים ורוויי שנאה הוא שקל שצריך להיות מושקע בקליטה ופיזור של אוכלוסיית מבקשי המקלט".

שולה קשת, ממובילות מאבק דרום תל אביב, טענה כי "היום יום חג לדמוקרטיה הישראלית. עכשיו זה הזמן לטפל בצורה אחראית במשבר ולהחיל תכנית רצינית לפיזור הפליטים ומבקשי המקלט בכל הארץ, כולל בישובים המבוססים. הגיע הזמן לשקם את דרום תל אביב ולהשקיע הרבה יותר באוכלוסיות הותיקות שחיות בו כדי שיוכלו להישאר לחיות כאן עוד שנים רבות. ברגעים אלה ממש אנחנו מפגינים לסגירת התחנה המרכזית בתל אביב כצעד ראשון לשיקום דרום תל אביב. הגיע הזמן להחזיר את התקווה, את הביטחון ואת האוויר הנקי לתושבים ולתושבות שחיות כאן".

מנגד, במטה המאבק של תושבי דרום תל אביב זעמו: "המדינה כבר מזמן איבדה את המשילות והאמינות שלה. כל הפתרונות הקודמים בוטלו כלאחר יד על ידי בג"ץ ותושבי דרום תל אביב ממשיכים להתבוסס במציאות האיומה שיצרו המסתננים בשכונות דרום העיר. דווקא עכשיו, דווקא בגלל תשובות כמו זו - ממשלת ישראל צריכה לעשות הכל כדי לחוקק את פסקת ההתגברות ולהחזיר את המשילות לידיה! לא ייתכן שבג"ץ ישלוט במדינה, לא ייתכן שגורלנו יופקר בידי מי שלא אכפת להם מאזרחי מדינת ישראל. אנחנו קוראים לממשלת ישראל להחזיר את הבג״ץ לממדיו הטבעיים. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לפתוח מחר מחדש את מתקן חולות, לאכוף את חוק הפיקדון, לשלוח פקחי הגירה לרחובות, ולהשליט את הריבונות ברחובות דרום תל אביב".