יורים בנגמ"ש: המשבר בממשלה סביב סוגיית התקציב, יחד עם המחאה שלא נפסקת כבר שבועות ארוכים, מציפים לפני השטח גם את המתחים הפנימיים שבתוך מפלגת הליכוד. חבר הכנסת ניר ברקת, לשעבר ראש עיריית ירושלים, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM וביקר את התנהלותו של שר האוצר ישראל כ"ץ במשבר הקורונה: "מאז שהתחלנו את המשבר, משרד האוצר פספס פעם אחר פעם את ההבנה העמוקה שצריך להשקיע. לצערי הרב כ"ץ עוד לא נותן את המענים הנכונים".

כזכור, לפני הבחירות רה"מ נתניהו הבטיח לברקת את תיק האוצר שלבסוף ניתן לכ"ץ, וברקת טוען כי הוא היה יכול לעשות עבודה טובה יותר בתפקיד. "כולם באוצר יודעים שאם הייתי מגיע הייתי מפרק ומרכיב אותם מחדש. אני יודע להביא פתרונות מחוץ לקופסא, עם אוריינטציה יזמית כלכלית, ואני יודע מה הפתרון". 

מה שלומך?
"באישי טוב, בלאומי לא טוב".

מה מדאיג אותך?
"מדאיג אותי באופן טבעי אני חושב כמו כל תושבי מדינת ישראל, מיליון אנשים שמחפשים פרנסה, חששות אמיתיים, עתיד לא ברור, התחושה הזאת שיש פה מצוקה כל כך קשה במדינת ישראל, אני לא זוכר שהייתה כזו".

אז לאן אתם הולכים? אתם מביאים את המדינה לבחירות.
"התחלתי בזה שאני מאוד מוטרד מהמצב, מהמציאות, ואנחנו צריכים לשנות כיוון. כמובן שצריך לשנות כיוון גם במקצועי, גם כלכלי וגם בפוליטי. במקצועי, מאז שהתחלנו את המשבר, משרד האוצר פספס פעם אחר פעם את ההבנה העמוקה שצריך להשקיע".

הימרתי כמה זמן יעבור עד שתגיד ישראל כ"ץ.
"אמרתי אוצר, זה התחיל, הביקורת על האוצר התחילה כשעוד אני הייתי אמור להתמנות ובמידה רבה מאוד כולם באוצר יודעים שאם הייתי מגיע הייתי מפרק ומרכיב אותם מחדש".

אולי הביקורת היא בגלל שלא התמנית?
"אבל העברתי עוד לפני שלא התמניתי".

ואתה ממשיך.
"אני מניסיוני כיזם, כאיש עסקים, וכראש העיר ירושלים שעבר כמה דברים בחיים שלו, יודע לרדת לשטח ולהקשיב למה שאנשים אומרים, ואני יודע להביא פתרונות מחוץ לקופסא, עם אוריינטציה יזמית כלכלית, ואני יודע מה הפתרון".

אנחנו טיפה מתבלבלים, הסיפור הוא לא ניר ברקת, או כ"ץ, אלא המדינה שמתגלגלת למסע בחירות רביעי בשיא של שפל כלכלי, בהתמודדות בלתי אפשרית עם קורונה, והולכים כנראה בגלל צרכים פוליטיים של כחול לבן, הליכוד, נתניהו והמשפט, למקום שאסור להגיע אליו.
"בוא נתחיל מכך, אני מאמין שאם היינו נותנים פתרונות מקצועיים וטובים אז וודאי האנשים שבמצוקה גדולה לא היו מפגינים. לגיטימי שיהיו הפגנות פוליטיות".

הולכים לבחירות בגלל ההפגנות, נכון?
"יש גרעין של חוסר מענה אמיתי בפן הכלכלי, יש כאן אתגרים גם בתחום הבריאותי, וחלק גדול מהציבור מוטרד מזה. זה שיש גם אנשים שפוליטית רוצים להחליף את רה"מ? לגיטימי מבחינתם, אני לא בצד שלהם".

אולי זה הכול מסך והבחירות מובלות בפעם הרביעית על ידי אדם שרוצה לנצל את זה לצרכים האישיים שלו? זה לא קורונה, לא כלכלה, לא אחדות – רק משפטי.
"יש בינינו מחלוקת, אתה יוצא מנקודת הנחה".

אני לא יוצא מנקודת הנחה, אני שואל שאלה.
"יש בציבור אנשים שרוצים להחליף את רה"מ משיקולים כאלה ואחרים, אני לא רוצה להחליף את רה"מ, אני חושב שהוא האדם הכי מתאים היום, ועד היום רוב עם ישראל מאמין שרה"מ הוא האדם הנכון להוביל את המדינה. בוא נשאיר את המחלוקת בצד, הדבר הנכון לעשות זה לתת מענה מקצועי ונכון לתושבי המדינה. זה לא מעניין אם ימין או שמאל, חצי מהאנשים במצוקה הם צעירים מתחת לגיל 35-30 ואנחנו לא שואלים למה הם הצביעו. זה לא מעניין, צריך לאתר אופק, מתווה להסבת עובדים, לדעת איך יוצאים מהקורונה".

ישראל כ"ץ נכשל?
"לצערי הרב הוא עוד לא נותן את המענים הנכונים. לצערי הרב הוא עדיין באוריינטציה של הפקידות במקום להקשיב. שר האוצר, אם היה מקשיב יותר, היינו ביחד יכולים להצליח הרבה יותר".

אם לא היו נעשות טעויות באוצר, לא היינו מגיעים למצב של שפל כלכלי ופוליטי, לא היינו הולכים לבחירות? עכשיו מה עושים, מה יקרה?
"קודם כל, דבר ראשון אנחנו צריכים להתמקד בתקציב לחצי שנה, עד סוף מרץ, שכולו ממוקד בקורונה. כל הזמן ניהול שיש לממשלה הזאת שלא יצא לשום מקום אחר, רק איך אנחנו עושים את הפעולות הנדרשות, אם צריך להוציא עוד משאבים - אז להוציא. להתעסק רק בזה, את כל השאר לשים ב'פריז', אלא אם כן זה תשתיות שמקדמות את הקורונה. זה בצד המקצועי. בצד הפוליטי, רה"מ נתניהו צריך להיכנס לחדר עם בני גנץ ולמצוא פתרונות פוליטיים שבהלימה לצרכים של תושבי מדינת ישראל".

הם לא מגיעים להסכמה על סדר היום, תוך כמה זמן כ"ץ יפנה את מקומו במשרד האוצר?
"עזבי את ישראל כ"ץ, אני חושב שצריך לשנות מדיניות. מבחינתי, רה"מ, רה"מ החליפי, השר, אם ישנו את המדיניות, לא את האנשים. אני טוען שצריך לאמץ תפיסת עולם חדשה שמסתכלת על הצעירים, על הפריפריה, שמוכוונת סביבם".

רה"מ מסכים איתך?
"לשמחתי הרבה, כן. נפגשתי איתו שבוע שעבר, אני חושב שכולנו מסכימים שצריך להגדיל את המשאבים".

הוא מסכים שכ"ץ לא מנהל את זה נכון?
"אני חושב שמהרגע שהוא נכנס לתמונה לפני כמה שבועות אנחנו רואים התחלה של שינוי כיוון, עדיין יש עוד דרך ארוכה לעשות. כשאני נפגש עם רה"מ אנחנו גם מסכימים על הדברים שצריך לעשות, ובפועל איך לעשות את הדברים - חלק מתקבלים מיד, וחלק מתקבלים לאורך זמן".