חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) שוחח היום (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן בתוכניתם ב-103FM על המשבר הפוליטי וההליכה לבחירות שנמנעה אמש ברגע האחרון, התייחס להסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, ושיתף את החזון שלו לעתיד השמאל בישראל: "בין המשותפת ליש עתיד צריכה להיות מפלגת שמאל אחת גדולה שתהווה אלטרנטיבה שלטונית ברורה".

שלום לח"כ יאיר גולן.
"הדבר שאמרתי ואני חוזר ואומר - בין המשותפת ליש עתיד צריכה להיות מפלגת שמאל אחת גדולה שתהווה אלטרנטיבה שלטונית ברורה".

אם כך הייתם צריכים לדרוש לצאת לבחירות.
"הלו, זה מה שעשינו. אני נאמתי אתמול פעמיים מעל בימת הכנסת, כולל הגשת הצעת אי אמון ומבחינתי בהחלט צריך ללכת לבחירות מהר. במקום ממשלה לא מתפקדת, ממשלה שאחדות אין בה, שפרלמנט הפיוס לא קם, שלא מסוגלת להעביר תקציב, שלא מסוגלת לנהל את משבר הקורונה או את המשבר הכלכלי, ואת שניהם יחדיו באופן נורמלי. ממשלה בה רה"מ יוזם מהלכים מדיניים בעלי השלכות ביטחונית מז'וריות ללא התייעצות עם שר הביטחון ועם שר החוץ".

זה היה גם באוסלו, זה מסורת בישראל.
"אוסלו נולד כיוזמה של פרס אבל ברגע שזה עבר לפסים רציניים, רבין היה בתמונה. פה מתחילת העניין ועד סופו זה הצגת יחיד של רה"מ".

הוא הרבין בסיפור הזה.
"אתם לא מבינים כמה הנושא הזה חמור".

למה.
"לא בגלל נוהל תקין כזה או אחר".

אני חושב שזה פייק ניוז משני הצדדים, שאין לזה השלכות ביטחוניות לא לכאן ולא לכאן.
"לא, לא. אני מדבר כאיש מקצוע, שימו את הפוליטיקה בצד. גם בעבר היו לנו דיונים כאלו ואחרים עם האמריקנים על מכירת מערכות נשק מתקדמות, חימושים מתקדמים, זה תמיד עלה קודם כל בישראל לדיון. אנחנו יודעים לאזן בין הדרישות של הכלכלה האמריקנית והרצון להיות דומיננטיים בשוק מכירת הנשק, ומצד שני, כל פעם שאמריקנים בעבר הלכו לעסקה כזו היו התייעצות ארוכות בינינו ובין האמריקנים, איך שומרים על היתרון הטכנולוגי של ישראל במישור הצבאי ומאפשרים לאמריקנים למכור נשק. התהליך הזה במקרה הזה לא היה, זה חמור מאין כמותו וזה פגיעה בביטחון ישראל".

אני לא זוכר דיבורים כאלה על העסקה עם סעודיה ב-350 מיליארד דולר, סעודיה גם יותר מסוכנת. אני מצפה ממך אדם רציני מאוד ח"כ גולן, האם אתה רואה סכנה?
"בכל מקום שבו אנחנו עוסקים במשטרים שאינם נבחרים בשיטה דמוקרטית יש סכנה, מה גם שזה עולם ערבי שהסנטימנט העממי בו הוא לא בדיוק פרו ישראל. יש דרך מסודרת לעשות את הדברים האלה, דווקא הדוגמה היא הוכחה ניצחת לכך, אפשר לנהל את הדברים בשיח מקצועי בין משרד הביטחון והפנטגון האמריקני בו קובעים את הכללים ויש כל מיני ביטחונות. על רוב הדברים אני לא יכול לדבר מטעמי סודיות, אפשר לעשות את זה מסודר ואחראי כמו שזה נעשה במקרה הזה. זה נראה כמו ספין בחירות ולא כמו פריצת דרך בלתי רגילה מול האמירויות שאני מברך עליה, שלא יישמע שלילי בלבד. אני בהחלט מברך על הפשרת היחסים בינינו ובין האמירויות".

לאן הולך השמאל הישראלי? מה הבעיה של השמאל?
"יש לי תחושה שבנושא של ריסוק הדמוקרטיה אנחנו לא הולכים להסכים".

הפגנות בבלפור, אלפי אנשים רובם אנשי שמאל. אני מראיין אותם, ואומר להם בסוף יש תכלית לכל מעשה, אמירה פוליטית - מה רוצים ומי רוצים שיעמוד בראשנו. הם אומרים 'לא, אנחנו מבוזרים, לא צריכים אנשים שיגידו לנו מה לעשות'. לך תבנה איתם מדינה, גם אם אתה רוצה להנהיג אותם – הם לא רוצים מנהיג. איך מייצרים אנרגיה פוליטית?
"אתה לא יודע איזה נחת גרמת לי, אנחנו מסכימים האחד עם השני במאת האחוזים, אתה צודק. אני חושב ואומר את זה גם למפגינים, מה שהם אומרים לך הם אומרים גם לי, מצד אחד אני מעריך אין קץ את ההתמדה, המסירות, הנכונות להיאבק על עמדותיכם, אבל אין מה לעשות - חייבים לתת לזה ביטוי פוליטי. שני ערוצים שאחד לא סותר את השני, להפך. האחד תומך בשני ולכן אתה צודק. גם בעניין הזה יש אתגר בלתי רגיל לאחד את מחנה השמאל, מחנה גדול וחזק שיהווה עבור אזרחי ישראל אלטרנטיבה שלטונית".

בראשות חולדאי?
"שימו לב מה אני אומר, אני לא העניין, אני לא הולך למנוע שום מהלך של איחוד. לא אעשה מעשה עמיר פרץ, לא אעשה מעשה אורלי לוי, אני מתכוון ללכת עם כל מהלך כמספר אחד, שתיים, שלוש או ארבע בלי שום בעיה. המשימה היא אחת – לחלץ אותנו משלטון הליכוד המושחת ומראש ממשלה מושחת. זה הדבר הכי חשוב".

חולדאי הודיע שהוא יכנס לחיים הפוליטיים. תשתפו פעולה?
"כל מי שיהיה מוכן לשתף פעולה סביב המטרה הכל כך חשובה הזו, אני אהיה איתו, הוא יהיה איתי, בכלל אל חשוב - נלך יחדיו".

לפיד אמר שבל"ד לא שותפים. אתה רואה בהם שותפים?
"לא, לא. אני גם אומר את זה להם. יש לי איתם שיחות ואני חושב שהם שוגים בעניין הזה, גם מפלגה ערבית צריכה להפגין דבר אחד לצד עמדותיה, שמה שאכפת לה זה טובתם של אזרחי ישראל ולא טובתו של סקטור כזה או אחר, ואני אומר לה את זה פעם אחר פעם".

ראיתי הפגנה שלהם נגד נורמליזציה של האמירויות. אתם חברי כנסת. הזוי.
"אני לא אוהב את הביטוי הזוי".

אתה אמרת דברים יותר חריפים כסגן רמטכ"ל.
"לא אמרתי דברים יותר חריפים, אמרתי אמת לאמיתה. כל יום שחולף מוכיח שצדקתי יותר ויותר. בנושא הזה כולל באחת הצעות החוק שבל"ד העלתה, המשותפת העלתה ביוזמה של בל"ד, הייתי נגד".

רק אתמול אתה אומר לאקוניס 'תוציא את הראש מהתחת של ביבי' פלוס מינוס. אז הזוי זו מילה קשה?
"כן, אני אומר את העניין הזה מסיבה מאוד פשוטה, מה שאני אומר לכל אנשי הליכוד - אתם עיוורים לעובדה שמוליך אתכם אדם מושחת, הוא מוליך את ישראל לעברי פי פחת. צאו מהעניין הזה! איפה הערכים שלכם? איפה העמדות שלכם? פעם הייתם מפלגה סופר אידיאולוגית, רוויזיוניסטים, באתם, לא תמיד הסכמתי אבל היו לכם עמדות אחרות מאשר להגיד 'אנחנו נאמנים נאמנות עיוורת לאדם מושחת'".

אני חושב אחרת ממך, אני מכבד אותך, עזוב את אקוניס. מה הסיפור עם שליין?
"תראו מה קורה בתקשורת הישראלית בחודשים האחרונים, בשנים האחרונות. יותר ויותר כניסה של אנשים שלמעשה מתנים את עבודתם בערוץ בעמדות פוליטיות מסוימות. אני מזכיר לכם שיש לנו את תיק 4000 שהוא בדיוק בנושא הזה".

מי?
"אתם אנשי תקשורת אני לא צריך לספר לכם איזה חוויות עברו אנשי וואלה".

עבדתי במעריב ששינו כתבה שלמה, אתה מדבר עם אדם שעובד בעיתונות, מה קשור עמית סגל?
"אני מכבד את זה, אין לי בעיה עם עמית סגל. מה שאמרתי זה דבר פשוט. דרך אגב אם זה נעשה בעבר זה פסול באותה מידה כי העמדה שלי היא עקרונית. עיתונות חופשית זה נדבך מרכזי בדמוקרטיה תקינה וזה שאנחנו הופכים את הכול לפוליטי - ביהמ"ש פוליטי, הפרקליטות, המשטרה – אנחנו הורסים את המסגרת בתוכה כולנו חיים. אין דמוקרטיה בלי הסכמה לכללי המשחק. מה שקורה כאן זה הרס כללי המשחק והרס הדמוקרטיה הישראלית".

לא ענית לי על עמית אבל לא משנה. מעניין לדבר איתך.
"לכן אני גם שמח לדבר איתך".

לדעתך, צריך לפטר את עמית סגל?
"לא אמרתי את זה לרגע".