ועדת הכנסת בראשות חבר הכנסת ניר אורבך, התכנסה הבוקר (שני) לישיבה משותפת עם הוועדה לביטחון פנים, לדיון בפניית חברי הכנסת עופר כסיף, מוסי רז ואיתמר בן גביר, בפגיעה בחופש התנועה של חברי הכנסת, לאור אירועי אמש. בין הנוכחים בוועדה: ח"כים נוספים, נציגי המשטרה, נציגי המשרד לביטחון פנים ומשרד הביטחון.

בפתח הדיון, יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, חברת הכנסת מירב בן ארי, התייחסה לעימותים בשייח' ג'ראח ואמרה: "זה היה קשה ומטלטל, אני לא חושבת שחברי כנסת צריכים להיות בסיטואציה כזאת, הם צריכים לקבל הגנה לפעול, גם אם אין הסכמה". היא הוסיפה: "עלינו להבין עד כמה שוטר שמתחיל בבית הספר לשוטרים מכיר בזכויות חברי השטח ומיישם בשטח. הוא צריך להבין שזה לא אדם רגיל". 

דיון בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
דיון בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


חה"כ מוסי רז הציג את הסוגייה: "אלימות של שוטרים כלפי ח"כים - אני רואה בה חלק מאלימות של שוטרים כלפי מפגינים, יש לנו מספר רב של מקרים מהחודשים האחרונים להצביע עליהם. לגבי החסינות – הגעתי לפני מספר שבועות כשבאו לפנות בית של משפחה פלסטינית בשייח' ג'ראח, הכניסה שלי נמנעה לאזור, ח"כים שהגיעו אחרי נעצרו באותו מקום, זאת אומרת זו היתה הגבלת תנועה שהייתה בלתי מוצדקת בעליל".

כסיף הוסיף: "כשחבר כנסת מגיע למקום כלשהו, וזה לא משנה מאיזה כיוון, צריך להבהיר למשטרה מרמת הפיקוד ועד רמת השוטר האחרון בשטח - שאין דבר כזה לעכב אותו או למנוע ממנו להיכנס". חה"כ איימן עודה ציין: "אנחנו אמורים להיות העיניים של האזרחים ולכן צריך להיות לנו חופש תנועה".

מירב בן ארי וניר אורבך בדיון בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מירב בן ארי וניר אורבך בדיון בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בן גביר שיתף באירועים שעבר אמש: "עדר של שוטרים קפץ עלי ופירק לי את הלשכה. לא הייתה להם זכות לפגוע בזה, זה שטח פרטי. זה יכול להרגיז ולקומם, אבל שוטר לא יכול לגעת בציוד של חברי כנסת. הם תקפו גם את עוזריי, הכו אותם מול עיניי. קמתי, ניסיתי ליצור חיץ, הרביצו גם לי. שחר מחסומי קצין משטרה התחיל להרביץ לי, הפילו אותי, התעלפתי. זו לא פעם ראשונה שפוגעים בחסינות שלי".

"הפגיעה הזו בחסינות חברי כנסת היא מתמשכת, למרות שכולנו מכירים את החוק המרחיב את תנועת חברי הכנסת. שמישהו יגיד לי שכניסתי למאחז היא פגיעה בביטחון המדינה", הוסיף.

איתמר בן גביר הקים את לשכתו בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים (צילום: צילום פרטי)
איתמר בן גביר הקים את לשכתו בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים (צילום: צילום פרטי)


כזכור, אמש, במקביל לעימותים האלימים בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים, ארגוני הטרור איימו בהסלמה, וחמאס אף הגדיל לפנות למצרים ולהזהיר: "הכיבוש משחק באש". מוחמד חמאדה, אחד מדוברי חמאס, אמר אתמול: "תקיפות המתנחלים בשייח ג'ראח הן משחק באש בירושלים, שעשוי להדליק את כל פלסטין". חמאדה קרא לפלסטינים להתגייס למען תושבי השכונה, והוסיף כי ישראל "מתעסקת בחומר נפץ שיכול להתפוצץ לה בפנים".

בנוסף, במערכת הביטחון העריכו על בסיס ניסיון העבר, כי ההתחממות עשויה להשפיע על המצב הביטחוני גם ברצועת עזה, שבה נשמר השקט בחודשים האחרונים. אולם, לצד האיומים של חמאס סבורים במערכת הביטחון כי מוקדם לראות בכך סימן להסלמה כבר בימים הקרובים.

חמאס, כפי שפרסמנו בשישי האחרון ב"מעריב", הגביר בחודשים האחרונים את מאמצי ההתעצמות שלו ברצועה תוך מעורבות הולכת וגדלה של איראן. בישראל סבורים כי הארגון מעדיף בשלב זה, כתשעה חודשים מאז מבצע שומר החומות, לעסוק בשיקום הרצועה ובהתעצמותה.