קבינט הקליטה בראשות השרה פנינה תמנו שטה התכנס היום (רביעי) לדיון נוסף על מאמץ ההעלאה והקליטה של יהודי אוקראינה ורוסיה. בדיון השתתפו שר השיכון זאב אלקין, שרת הפנים איילת שקד, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שר התפוצות נחמן שי, שר התרבות חלי טרופר וכן נציגי המשרדים והמל"ל. 

בפתח הקבינט, הוצגה סקירה של המל"ל על נתוני העלייה מפרוץ הלחימה. נציגי המל"ל העריכו כי תוך שבוע ימים נהיה באירוע של עשרת אלפים עולים, כאשר כבר חמשת אלפי נחתו בארץ וחמשת אלפים נוספים ממתינים בנקודות המעבר. 

עוד עלה מסקירת המל"ל כי היום נמצאים בישראל כ-6,000 פליטים שאינם זכאי חוק השבות. בנוסף, מהסקירה של ראש צוות החירום שפיגלר עלה כי נעשה מאמץ גדול לחלץ את יהודי אוקראינה, ובימים אלה מוקם מטה חמ"ל חו"ל לחילוץ היהודים.

לצורך משימה זאת שוגר שליח מיוחד מטעם מנהלת החירום בהנחיית ראש הממשלה ושרת הקליטה, כאשר הוא ירכז את הפעילות. עוד צוין כי סוכם מול משרד האוצר על תקציב ייעודי לחילוץ, כשמדובר במיליוני שקלים.

פנינה תמנו-שטה (צילום: מרק ישראל סלם)
פנינה תמנו-שטה (צילום: מרק ישראל סלם)

במהלך הדיון אמר השרה תמנו שטה: "יש עליה מרוסיה ויש לוודא שהטיסות מתוגברות. ערכתי פגישה עם מנכ"לי חברות התעופה, אמרתי להם שלא יתכן המצב שהטיסות לא מתוגברות או עולות בעיות הקשורות לביטוחים של המגיעים מרוסיה".

בהמשך, נציג משרד הביטחון הפנה את תשומת ליבם של המשתתפים כי לקראת חג הפסח עלול להיווצר מחסור בחדרים במלונות עבור העולים, והורה כי יש לשריין מלונות לעולים מבעוד מועד. מנכ"ל משרד העלייה השיב "כרגע יש אלף עולים חדשים במלונות, המטרה היא שלא נגיע למצב שבפסח לא יהיו מקומות משוריינים גם אם זה יעלה סכום רב".

תמנו שטה פנתה לשקד, ואמרה כי "בשעה טובה אתמול בג״ץ החליט להסיר את צו הביניים על העלייה מאתיופיה. בעוד שבועיים שלושה ינחתו מטוסים של עולים מאתיופיה לצד מטוסים של עולים מאוקראינה, גם שם יש מלחמה צריך לתת להם גם את המענה ההולם". שקד השיבה כי זו לא מטרת הישיבה, ותמנו שטה הצהירה כי תתכנס לשם כך ישיבה נוספת.