חברי הכנסת מהרשימה המשותפת החרימו אמש את הנאום המקוון שנשא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפני חברי הכנסת.

ח"כ עאידה תומא סלימאן שוחחה הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והסבירה את הסיבה להיעדרותה: "את האמת לא התלבטתי. זה היה ברור לי מלכתחילה שלא אשתתף. קודם כל, אני חושבת שהעמדה שלי מלשמוע את הנאום של זלנסקי לא קשורה בשום פנים ואופן למה שאני מרגישה כלפי הסבל של העם האוקראיני עכשיו שעומד בפני מלחמה, שעובר את כל העניין של הפליטות, של ההרג, של הסבל שהוא עובר".

"אני לא חייבת להסכים עם הנציג הזה ולא חייבת להשתתף בהצגה שהייתה אתמול. לצערי הרב אני חושבת שזלנסקי יש מלא ביקורת על המדיניות שלו גם לפני המלחמה אבל גם בהחלטה שלו לפנות לכנסת ישראל שרוב מוחץ בתוכה מעל ל־100 לא רק שהם לא הנציג האמיתי שיכול להבין מה זה פליטות לאחר העמדות שהם מקבלים", הוסיפה.

לדבריה, "זה ניסיון של הכנסת ושל ממשלת ישראל להציג את עצמה מול העולם כממשלה, ככנסת שמתנגדת לכיבוש, למלחמות, לפליטות. לא צריך להיות נוכח בתוך אקט פוליטי שמובל על ידי הכנסת כדי לשמוע מה יש לזלנסקי להגיד, אפשר לשמוע מבחוץ. כל מי שעוקב אחרי המלחמה בתקופה האחרונה. זה לא היה אקט כדי לשמוע ולהבין מה קורה. אני לא חייבת להביע את עמדתי מהמלחמה הזאת בצורה שהכנסת או הרוב בכנסת מחליטים שזה צריך להיות ככה".

בהמשך, הביעה את דעתה על הלחימה באוקראינה ואמרה כי "מהיום הראשון של המלחמה הזו הבענו התנגדות למלחמה, הבענו התנגדות לכל פלישה, אמרנו בצורה הכי ברורה שאנו מעדיפים שכל קונפליקט שמתעורר בין שתי מדינות ייפתר בדרכי שלום ומו"מ, בדרכים פוליטיות. אנחנו יותר מכל מי שאתה חושב שישב אתמול והקשיב לזלנסקי אנחנו יודעים מה זה פליטות ואנחנו נגד שכל עם יחווה פליטות, הרג והפצצות".

בהתייחסה לשאלה האם היו נעדרים גם מנאום של נשיא רוסיה פוטין, אמרה ח"כ תומא סלימאן כי "אני אומרת בצורה הכי ברורה, אנחנו התנגדנו למלחמה הזאת, התנגדנו ועדיין ומתנגדים, רוצים שהמלחמה תסתיים מהיום הראשון שהיא התחילה. אנחנו לא תומכים בשום מדיניות שמובילה להרג. יש לנו בעיה עם המדיניות שזלנסקי הוביל את המדינה שלו אליה".

לדבריה, "זלנסקי לא יכול לגרור את המדינה שלו לעימות ואחר כך להתבכיין. אני חושבת שזלנסקי ידע כשהוא גרר את נאט"ו להעמיד נשקים וטילים בתוך המדינה שלו שהוא מסתכן. הוא רצה להיות חלק מנאט"ו. כל ממשלות שישראל שמעמיקות את הכיבוש יש להן אחריות שהן מזלזלים בביטחון האזרחים שלהם דרך המדיניות שהם נוהגים בה. זה לא אומר שאני פותרת אף אחד ממה שקורה. אני מבהירה – היה חשוב אתמול לרוב בתוך הכנסת להצטדק מול העולם 'הנה אנו נגד הכיבוש והפליטות', היה כדאי שלרוב הזה שרוצה להצטייר כך מול העולם שיתנגד להמשך הכיבוש של מדינת ישראל. לנו יש דרך אחרת להביע את העמדות שלנו".

נזק מהפגזה רוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
נזק מהפגזה רוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

"זה התנחלות באדמות של אחרים בואו לא נצטדק. הכיבוש התחיל לפני הירי של חמאס, אני מביעה את העמדות שלי בצורה הכי ברורה, אני מביעה את העמדות שלנו בצורה שאנחנו רואים שצריך להביע אותן. אני לא חייבת לציית להוראות של הרוב בתוך מדינת ישראל. הם מפגינים צביעות כי הם לא מדברים על העובדה שבתוך הכנסת הזו ממיינים את הפליטים לפי שייכות אתנית ויש ויכוח חזק בכנסת ובממשלת ישראל איזה פליטים לקבל", הוסיפה.

כמו כן, דחתה חברת הכנסת מהרשימה המשותפת את הטענות כי פרסמו הודעת תמיכה באסד ב-2016 ואמרה: "הוצאנו הודעות תמיכה בעם כולל העם הסורי.  אני לא תמכתי בבשאר, אני תומכת באחדות של מדינה מסוימת כמו שאני תומכת עכשיו בזכות ההגדרה העצמית של האוקראינים במדינתם שהיא עצמאית מכל התערבות זרה. אני בדיוק כך תמכתי אז בסוריה, כעם, כמדינה. אני חושבת שהגיע הזמן להפסיק. אנחנו נגד מלחמות, אנחנו בעד שהמדינות יהיו עצמאיות מכל כיבוש ומכל התערבות צבאית כולל של נאט"ו ובעיקר של נאט"ו".

"אדם שלא מוכן להכין שמדינת ישראל כובשת את העם הפלסטיני ואת האדמות הפלסטיני מ־67 מקימה התנחלויות ומנהלת פשעי מלחמה אין לו את הזכות המוסרית להגיד מה בסדר ומה לא בסדר. אין לך את הזכות המוסרית להגיד לי את זה. זה לא בין חמאס ישראל, זה בין ישראל לעם הפלסטיני. יש כיבוש ויש התנחלויות והרג והגיע הזמן שתכיר בזה. מי שלא מכיר בהיותו כובש של עם אחד אין לו את הזכות המוסרית להטיף לי, אני חושפת את המוסר הכפול במדינת ישראל. אני לא משווה בין מלחמות", סיכמה. 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm