מועצת התכנון העליונה הודיעה כי תתכנס השבוע כדי לאשר בנייה של אלפי יחידות דיור ביו"ש. גורמים מדיניים מסרו ל"מעריב" כי הכינוס תואם עם הממשל האמריקאי, אשר גינה את ההחלטה. 

בממשלה חוששים שהצעד הזה יעיב על ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן, שמתכוון להגיע לישראל בחודש הבא.  ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר לממשל כי ללא אישור התוכנית הממשלה שבראשותו עלולה להתפרק.

עיתוי פרסום כינוס המועצה נדחה עד לאחר חודש הרמדאן כדי להימנע מהסלמה של המצב הביטחוני ומספיק מוקדם כדי שלא יהיה קרוב מדי למועד ביקורו של ביידן. 

סדר היום של הוועדה מכיל 25 תוכניות הכוללות 3,998 יחידות דיור - כ־2,000 פחות מכפי שהיו בתוכנית המקורית. הירידה במספר היא תוצר של לחץ אמריקאי. כ־1,000 יחידות דיור נוספות יאושרו לפלסטינים.

שרת הפנים איילת שקד כתבה בתגובה: "מברכת על כינוס המת"ע בשבוע הקרוב לקראת בנייה של כ־4,000 יחידות דיור, כולל היישוב מצפה דני החשוב לי במיוחד, שאני מלווה שנים רבות. הבנייה באיו"ש היא דבר בסיסי, מתבקש ומובן מאליו".

יו"ר סיעת ימינה ח"כ ניר אורבך, שהפעיל עם שקד לחץ כבד על בנט לכנס את המועצה, בירך: "מת"ע היא האוויר לנשימה של ההתיישבות. היא החמצן. אני מברך את ראש הממשלה ואת שר הביטחון על ההיענות לבקשתי ועל הוצאת הזימון לכינוס המת"ע. בעזרת השם, נמשיך ונפעל למען ההתיישבות. התיישבות רחבה - ישראל חזקה ובטוחה יותר".

בסביבת אורבך הדגישו כי כינוס המועצה היה אחד מתוך שלושת התנאים שאורבך הציב לראש הממשלה נפתלי בנט להישארותו בקואליציה. מבחינתו של אורבך, אישור של כ־4,000 יחידות דיור ברחבי יו"ש הוא הישג ותואם את דרישתו על אף צמצום היקפי האישורים המקוריים.
מתקווה חדשה נמסר: "חיזוק ההתיישבות בכל הארץ הוא דבר חשוב תמיד. בעיתוי הנוכחי ההודעה על כינוס מועצת התכנון העליונה ביו"ש חשובה שבעתיים. על אויבי ישראל לדעת שעם ישראל נחוש לחזק את ההתיישבות היהודית בכלל וביו"ש בפרט".

במרצ תקפו את ההחלטה. ח"כ מוסי רז מסר: "‏אישור מעל ל־3,000 יחידות דיור בהתנחלויות שבשטחים הכבושים הוא לא מוסרי ופוגע בעתיד אזרחי ישראל". ח"כ מיכל רוזין אמרה: "הבנייה בשטחי הגדה המערבית מרחיקה אותנו מחזון המדינה היהודית והדמוקרטית ולא מסייעת למאבק בטרור. עלינו לעשות הכל כדי לקדם הסדר מדיני לטובת כל יושבי הארץ".

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ציין באירוע "שבתרבות": "אישור לבנייה, בין השאר בהתנחלויות מבודדות ובמאחזים, הוא לא ריבוי טבעי - זה אצבע בעין. השותפים שלנו בממשלה יודעים שמרצ לא תפרוש בכל מקרה, כי אנחנו לא רוצים לראות את בן גביר כשר משפטים או שר פנים, שהרי החלופה מפלצתית, מפחידה ורעה ליהודים, לערבים ולמדינה. מתוך הידיעה הזאת הם מרשים לעצמם למשוך את השטיח למקומות לא טובים. במקום לחזק את הממשלה מייצרים קמפיין פוליטי בדמות אישור הבנייה בהתנחלויות".

ההחלטה עוררה את זעמם גם של ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, הח"כים יואב קיש ואורית סטרוק, שתקפו את שר הביטחון בני גנץ. 
במועצת יש"ע מסרבים "לקנות את התרגיל", כהגדרתם, וטוענים: "מדובר בתרגיל של בנט ואנשיו. הם מרבים לתדרך על הלחץ האמריקאי כדי לבטל או לדחות את כינוס המועצה. זה נועד בדיוק כדי לטשטש את העובדה שכ־2,000 יחידות עפו מהתוכנית המקורית. זה תרגיל שקוף למען ההישרדות הפוליטית".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב בחריפות: "למרות ההבטחות קוצצו יחידות דיור בכפר תפוח ובמבוא דותן. הממשלה בראשות נפתלי בנט הופכת למייבשת ההתיישבות".

המועצה אזורית שומרון הודיעה כי תשבית הבוקר למשך חצי יום את פעילותה ותעלה להפגין מול ישיבת הממשלה בירושלים, נגד הקיצוץ של כ־2,000 יחידות דיור מהתוכנית המקורית - יחד עם תושבי מבוא דותן וכפר תפוח, שהבנייה בהם תקועה זה שנים, ושהתבשרו כי אישורי הבנייה בהם לא יינתנו בהתכנסות הקרובה של מועצת התכנון העליונה.

ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן: "בושה וחרפה. 156 יחידות דיור בלבד לעיר שגדלה ומתפתחת. הציפיות שלנו לא היו גדולות, אבל על בושה כזו לא חלמנו". ביקורת דומה נשמעה גם מראש מועצת יש"ע דוד אלחייני, מראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן ומראש מועצת בית אל שי אלון.

מנסור עבאס  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,יונתן זינדל פלאש 90,אלכס קולומויסקי, פול , יש עתיד , דוברות רע''מ , מרק ישראל סלם , יונתן זינדל, פלאש 90)
מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,יונתן זינדל פלאש 90,אלכס קולומויסקי, פול , יש עתיד , דוברות רע''מ , מרק ישראל סלם , יונתן זינדל, פלאש 90)


ברע"ם גינו את ההחלטה. יו"ר הסיעה ח"כ וליד טאהא מסר: "כל החלטה הנובעת מכוח הכיבוש הלא לגיטימי היא החלטה לא לגיטימית. ההתנחלויות מיסודן מנוגדות לחוק הבינלאומי, והן מהוות את המכשול העיקרי להסכם שלום עתידי. ההחלטה לבניית אלפי יחידות דיור בהתנחלויות היא טעות מדינית ופוליטית חמורה, שכל בר־דעת צריך לגנות בכל לשון של גינוי".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ציין: "ממשלת הימין בראשות בנט ממשיכה לבנות בהתנחלויות, ממשיכה להרוס בנגב וממשיכה לבלום כל תהליך מדיני. כך נראה כיבוש וכך נוהגת ממשלת כיבוש".

בתנועת שלום עכשיו אמרו: "ממשלה שהתחייבה לסטטוס־קוו מדיני מקדמת בנייה חסרת אחריות בהתנחלויות מבודדות בעומק הגדה ומכשירה מאחזים לא חוקיים - המשך ישיר לאוזלת היד מול אלימות מתנחלים ורפיסות מול עברייני חומש". 

בתוך כך, מפלגת רע"ם, השותפה בקואליציה, אומנם נמצאת בתקופה של הקפאת פעילות, אך היו"ר מנסור עבאס הבהיר כי מפלגתו לא תפרק את הממשלה. בראיון לאתר הסעודי אילאף אמר עבאס: "רע"ם לא תפיל את הממשלה ולא תהיה הסיבה להפלתה".

עבאס אמר את הדברים לעיתונאי הישראלי מג'די חלבי, שערך את הראיון עבור האתר הסעודי, הפועל מלונדון, לפני כעשרה ימים, לפני הפיגוע באלעד. הראיון פורסם לקראת סוף השבוע האחרון.

"עניין הפלת הממשלה, אצל חלקים מסוימים, אולי גורם לתחושת כוח, אבל אני לא חושב בדרך הזאת", ציין עבאס. "הקואליציה שברירית, אבל רע"ם תנסה להשיג את המרב לחברה הערבית. השותפות בנויה על כיבוד הסכמים. אם לא נצליח להביא הישגים לעמנו, גם הם לא ישיגו דבר.
"כדי להפיל את הממשלה צריך רוב של 61 והקמת ממשלה חלופית. זה לא קיים. הגישה הנכונה מצדנו היא לא להיות מעורבים ישירות בהפלת הממשלה ובפיזור הכנסת".

יו"ר רע"ם הוסיף: "איננו רואים אפשרות שנתניהו יכול להרכיב ממשלה בכנסת הנוכחית", אבל ציין: "אנחנו לא פוסלים את השותפות עמו בממשלה חלופית".

לדבריו, רע"ם לא תומכת בבחירות בשלב זה. "איננו חוששים מבחירות מוקדמות, אך הן לא יועילו כעת", אמר. "אנחנו כוח שמרכיב ומפיל ממשלות, והאינטרס של עמנו הוא החשוב". 

על המתיחות בהר הבית, שבעקבותיה רע"ם הודיעה על הקפאת פעילותה בקואליציה ובכנסת, אמר כי הוא פועל עם מלך ירדן והווקף בניסיון למצוא פתרון למשבר, והביע תקווה שבקרוב אכן יימצא פתרון כזה בהסכמת ממשלת ישראל.

לפיו, אחת האפשרויות היא הרחבת סמכויותיו של הווקף הירדני במסגדים בהר הבית כדי לאכוף את הסדר במקום. "אנחנו רוצים לשמור על מסגד אל־אקצא, והאירועים כואבים לנו", מסר. "כל תופעה של אלימות בתוך המסגד לא מקובלת עלינו". הוא ציין כי בקרוב ייחשף פתרון לבעיית מסגד אל־אקצא עם ממלכת ירדן.

האתר אילאף הוקם ב־2001 על ידי העיתונאי ואיש העסקים הסעודי עותמאן אל־עומייר, בעבר עורך העיתון הערבי הבינלאומי "א־שרק אל־אווסט" שבשליטת משפחת המלוכה הסעודית. שרתי האתר נמצאים בבריטניה.