שר הביטחון בני גנץ ימריא היום (חמישי) לביקור מדיני-ביטחוני בארה"ב. במהלך הביקור, יפגוש שר הביטחון את היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן ואת מפקד סנטקום, הנגרל מייקל קורילה. זאת, על רקע ההערכות הגוברות בצמרת מערכת הביטחון כי ההסכם קרוב לחתימה.

גורם מדיני נגד ארה"ב: "הבטיחו הסכם חזק יותר מהקודם, וזה לא המצב"

ארה"ב הגיבה להערות של איראן על הסכם הגרעין, בטהרן מסרו: "נודיע על עמדתנו"

"לא תהיה ברירה אלא להשתמש בכוח": בכיר ביטחוני לשעבר מזהיר על השלכות הסכם הגרעין

הכתב המדיני של וואלה!, ברק רביד, שוחח הבוקר עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס להסכם המסתמן: "לא חושב שארה"ב דוחפת לחתימת הסכם הגרעין. כלומר, יש פה נרטיב שאנו אוהבים להגיד אותו בישראל כי שטפו לנו את המוח במשך הרבה מאוד שנים שהאמריקנים 'להוטים', שהם רצים, שהם מוכרים את החנות ואת אמא שלהם. זה הכל גיבוב של שטויות ופייקים. רמת הסיקור של הנושא האיראני בתקשורת הישראלית היא לא נמוכה - היא פחות מנמוכה, אפס מוחלט. זה מביך איך נושא כל כך מורכב, מסוקר באופן כל כך שטחי".

"ההיסטריה ששודרה בין השאר גם על ידי הפוליטיקאים שלנו, כי יש גם בחירות שמשפיעות עכשיו, כל הדברים שאמרו לנו בימים הקרובים שהאמריקאים הולכים לוותר עליהם - ישראל גילתה ביממה האחרונה שלא באמת הולכים לוותר עליהם. הרי הסכם הגרעין הוא הפרטים, ולא השאלה 'כן יהיה או לא יהיה'. ולמה? כי כל אחד מהפרטים האלה בסוף, יכול להפיל הסכם או להביא הסכם", הוסיף.

רביד טען כי: "בשלב זה אני ממש לא בטוח שהולכים להסכם גרעין. ממש לא. ומדוע? האמריקנים לא עושים את הוויתורים שמספרים לנו כבר כמה ימים שהם עושים, אז מי שייאלצו לעשות ויתורים הם האיראנים. אם הם יעשו ויתורים בשלב הזה, אני אופתע. יש פה שתי סוגיות מרכזיות. הראשונה, האיראנים צריכים להסכים לוותר על הדרישה שלהם לסגור את כל החקירות נגדם של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית כתנאי ליישום ההסכם. הם עלו על העץ הזה ועכשיו הם צריכים לרדת ממנו, אבל עדיין לא ירדו. השנייה, היא שהאיראנים ביקשו ערבויות מארה"ב לכך שאם פעם נוספת נשיא אמריקאי יעזוב את ההסכם, הם לא ייפגעו כלכלית". 

בסיום  הסביר כי "האיראנים רוצים הסכם בתנאים שלהם ובינתיים אין מפגש בין הצדדים ואני גם לא יודע אם יהיה, יש פער גדול. אנחנו כבר לא בדקה ה־91, אנו בדקה ה־127. לכן, העובדה היא שעד עכשיו זה לא קרה. ולמה? כי האיראנים לא קיבלנו מה שהם ביקשו. האלטרנטיבה שלהם ברורה מאוד - להמשיך במצד הנוכחי. הסנקציות על איראן כבדות, אבל הן לא בדיוק מפילות את המשטר. הפעם האחרונה שבדקתי, למנהיג העליון שם אין פריימריז, ולכן מה אכפת לו? הדבר שהכי חשוב עכשיו לשלטון האיראני, זה המשך יציבות המשטר". 

סייע בעריכת הכתבה:  דוד זבולוני 103fm