שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיי נפגשה אתמול (שבת) בביירות עם הנשיא מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאתי, ומסרה להם את טיוטת ההסכם לסימון הגבול הימי עם ישראל. בהמשך צפויה הטיוטה לעבור לעיון צוות המומחים של ממשלת לבנון, שיגישו את הערותיהם והמלצותיהם לדרג המדיני.

אופטימיות בישראל מההסכם הימי; נסראללה הצהיר: "לבנון היא שתקבל את ההחלטה"
בצל איומי חיזבאללה: בישראל מעריכים כי ההסכם על הגבול הימי ייחתם בקרוב

שר המשפטים, גדעון סער, אמר הבוקר לכאן ב' כי ההסכם "ישרת את האינטרס הישראלי, אבל הפקת הגז מהאסדה לא קשורה לחתימת ההסכם. זה לא מלהיט שום רוחות, מציע לא להתרשם מהאיומים וההתרברבות. אין ספק שאסדת כריש היא בשטח ישראל וגם לפי ההסכם המתגבש היא בשטח ישראל. יש אינטרס ישראלי בהגעה להסכם על הקו הימי".

כשנשאל האם היו ויתורים ישראליים במשא ומתן, השיב סער: "אני לא רוצה להיכנס לפרטים, היה תיווך אמריקאי שנמשך זמן ארוך. ההסכם צריך לשרת את האינטרסים של שני הצדדים".

בתקשורת הלבנונית דווח אתמול כי הנשיא עאון התקשר ליו"ר הפרלמנט נביה ברי ולראש הממשלה מיקאתי, והתייעץ עמם בנוגע להצעה שהגיעה מהמתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין.

מלשכתו נמסר כי הוא דן עמם באופן שבו ימשיכו "לעקוב אחרי הנושא" במטרה למסור את תשובתם להצעה ב"הקדם האפשרי". על פי מקורות לבנוניים, התקווה היא שישראל השיבה בחיוב להצעה שלפיה סוגיית האזור הביטחוני שליד החוף תישאר פתוחה, ושרטוט הקו הימי יתחיל במרחק מסוים מהחוף. יו"ר הפרלמנט ברי הגדיר אתמול בראיון לעיתון הלונדוני בשפה הערבית "א־שרק אל־אווסט" את הטיוטה, שנמסרה כ"חיובית".

לדבריו, "הטיוטה הולמת באופן עקרוני את הדרישה הלבנונית שלא ליצור זיקה בין אישור הגבולות הימיים ואלו היבשתיים". ברי הוסיף כי הטיוטה היא מסמך בן עשרה עמודים המחייב למידה, וכי החתימה על ההסכם, לכשיושג, תתבצע בעיירה א־נאקורה, הרחוקה כ־2.5 ק"מ מהגבול עם ישראל. ידוע בין היתר כי לבנון תוכל להציב אסדת הפקת גז 5 ק"מ צפונית לאסדת כריש הישראלית. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול גם הוא לדיווחים על התקדמות במשא ומתן בין ישראל ולבנון על תיחום הגבולות הימיים, ועשה זאת בצורה מאופקת ומפתיעה.

במהלך נאום שנשא בטלוויזיה בשידור חי הגדיר נסראללה את הגשת ההצעה כצעד חשוב, והוסיף: "אנו עומדים בפני ימים מכריעים בתיק התיחום הימי. אנו מקווים שזה יסתיים בצורה טובה. אם תיק התיחום יגיע לתוצאה הרצויה והטובה, זה יהיה תוצר של אחדות, שיתוף פעולה וסולידריות לאומית - רק מדינת לבנון תקבל את ההחלטות לתחום את הגבולות הימיים, והיא תעשה זאת כפי שהיא תראה לנכון לטובת המדינה. העם הלבנוני הוא זה שירוויח הכי הרבה מהשלמת תיק התיחום של הגבול הימי".

מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

יש לציין כי מדובר במסר מתון מצדו של נסראללה, שאיים בשבועות האחרונים בפתיחה במלחמה אם זכויותיה של לבנון לא יתממשו כחלק מההסכם. נסראללה מאותת כעת כי אין לו התנגדות להחלטות שתקבל ממשלת לבנון. גורם רשמי מערבי שמעורה במו"מ בין ישראל ללבנון אמר שהשליח הוכשטיין העביר גם לישראל את טיוטת ההסכם בנושא הגבול הימי. 

הקבינט המדיני־ביטחוני צפוי להתכנס השבוע ולאשר את ההסכם. גורמים בישראל אומרים כי בקריאה ראשונה טיוטת ההסכם תואמת את הציפיות ולא כוללת הפתעות. לפי הגורמים, המסמך הועבר לבחינה משפטית. "בישראל קיימת אופטימיות זהירה", הוסיפו הגורמים. "האינטרסים הביטחוניים הישראלים נשמרים במלואם".

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ יריב לוין ויו"ר סיעת הציונות הדתית אורית סטרוק, המתנגדים להסכם, פרסמו אתמול הודעה שבה כתבו: "בזמן שלפיד שועט אל עבר הסכם הגבול הימי עם לבנון תוך עקיפת הכנסת ורמיסתה - מן הראוי ששר המשפטים גדעון סער ישתמש בזכות הווטו המוקנית לו בתקנון עבודת הממשלה, כדי להגן על הדמוקרטיה ולמנוע את הסתרת ההסכם מעיני הכנסת קודם לאישורו בממשלה. "אנו מודאגים מהעובדה ששר המשפטים נמנע כבר למעלה משבוע מלהגיב לפנייתנו אליו בנושא, ובכך בעצם נותן את ידו לרמיסת הדמוקרטיה".

כזכור, הנחה ראש הממשלה לפיד להתחיל להפיק גז מהקידוח גם אם לא ייחתם הסכם בסוף. בערב ראש השנה קיים ראש הממשלה יאיר לפיד התייעצות בנושא עם ראשי מערכת הביטחון. בדיון לקחו חלק ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, ראש המוסד, ראש השב"כ והרמטכ"ל. הנוכחים קיבלו עדכון על ההסכם האמריקאי, והחליטו בשלב זה לא להתבטא בנושא ולהמתין לתשובת לבנון.

ההערכה היא כי אם הלבנונים יקבלו את תנאי ההסכם, ממשלת ישראל תקדם מהלך חוקי לאישורו. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה כבר הונחתה להיערך להגן על המהלך, מאחר שמדובר בהסכם שנערך בתקופת ממשלת מעבר וסמכויות הממשלה מוגבלות. גם עתירה לבג"ץ נגד החתימה על ההסכם צפויה בהמשך.