נוכח גל העלייה אשר כבר החל בצל ההתפתחויות ברוסיה, העבירה הממשלה היום (ראשון) החלטת ממשלה לתקצוב תכנית לקליטת העולים מרוסיה בהיקף של 90 מיליון ש"ח. התכנית תסייע באופן מיידי בהיערכות מדינת ישראל לקליטת העלייה מרוסיה בהיבט של פתרונות דיור, שילוב בשוק התעסוקה, חינוך, בריאות וכו', מתוך הבנה כי רבים מהעולים מגיעים לישראל בבהילות וללא הכנה מקדימה כבימי שיגרה. 

שנה שנייה ברציפות: משרד העלייה והקליטה מסכם שנת שיא בעלייה לישראל

בצל המהומות: ישראל נערכת לעלייה מאסיבית מרוסיה, זינוק דרמטי במחירי הטיסות

ע"פ הערכות משרד העלייה והקליטה, צפוי גל עלייה משמעותי וגידול של עשרות אחוזים ביהודים המבקשים להגיע למדינת ישראל. מפרוץ הלחימה באוקראינה בחודש פברואר עלו למעלה מ-40,000 עולים חדשים, כ-24,000 מתוכם עלו מרוסיה. זהו גל העלייה המשמעותי ביותר מרוסיה מזה שני עשורים.  

שר האוצר, אביגדור ליברמן, מסר: ״משרד האוצר בראשותי לא יחסוך שום משאב על מנת לאפשר את עלייתם לישראל של יהודים וזכאי חוק השבות. העלייה היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל ומנוע הצמיחה הכי גדול שהיה פה מאז קום המדינה״.

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, הוסיפה כי "מדינת ישראל מהווה בית בטוח ומוגן עבור כל יהודי העולם, ועלייתם לישראל לא משנה הסיבה, מרוממת את הנפש ומרגשת. משרד העלייה והקליטה בהובלתי יוודא כי כלל העולים מרוסיה אשר מגיעים ארצה בימים אלו בנסיבות לא פשוטות יקבלו את המעטפת ההוליסטית הראויה להשתלבות מיטבית ומהירה ככל הניתן בחברה הישראלית. אני מברכת את שר האוצר ושאר חברי הממשלה על שיתוף הפעולה המהיר ואישור התוכנית היום בממשלה, זהו צעד חשוב אשר מזקק את תפקידה של מדינת ישראל כלפי העם היהודי כולו.

40,000 עולים נוספים בתוך חצי שנה

אחרי ישיבת הממשלה התקיים דיון בקבינט העליה, בראשות השרה תמנו שטה, בנושא הפעלת התכנית "עליה אקספרס". המהלך כבר נעשה בתחילת המלחמה לטובת העלאת יהודי אוקראינה, כעת יפעלו עבור יהודי רוסיה המבקשים לעלות. הצפי הוא  ל-40,000 עולים נוספים שיעלו לישראל בתוך חצי שנה.

על פי התוכנית, כאשר יש אישור עקרוני מארגון "נתיב" לזכאות עליה, העולה יכול להגיע ארצה ולהשלים את הליך העליה כבר בישראל. צריך להבין כי כל עוד אין לו סטטוס רשמי של עולה, אין לו זכאות  לסל קליטה, לביטוח בריאות, ועוד.

לפי תכנית החירום, אדם שרוצה לעלות לארץ ניגש לקונסוליה ומקבל תשובה חיובית או שלילית. לסוכנות אושר להקים תחנות מעבר לצורך קליטת העולים בהליך מזורז בפינלנד, הלסינקי,  ובבאקו, אזרבייג'ן. עבור האוקראינים אלה היו הונגריה ופולין. 

יו"ר הסוכנות, דורון אלמוג, אמר בקבינט העליה כי הסוכנות נמצאת בעיצומה של תכנית קליטת חירום בהיקף של חצי מיליארד שקלים.
200 מיליון כבר הושקעו עד כה בחילוץ וטיפול בעולים מאוקראינה. "עכשיו אנחנו זקוקים ל-300 מיליון נוספים כדי לטפל בעליה ובקליטה של עד 6,000 עולים לחודש בחצי השנה הקרובה. זאת התחזית".

הכסף אמור לשמש בטיפול בתחנות מעבר, בטיסות, בתכניות קליטה בארץ הייחודית. לפי הצעתו של דורון אלמוד, ייושמו תכניות הכשרה מקצועית ייחודיות וקליטה חברתית ( גיוס מתנדבים על ידי השלטון המקומי והרשויות המקומיות, המשפחות יאמצו משפחות עולים).
יודגש כי אחרי שעלה העניין של המלונות והסתבר שאין מספיק, אלמוג הציע לשפץ את מרכזי הקליטה שנסגרו בעבר ולפתוח אותם מחדש, לפי  הצורך, אך הנושא טרם אושר.

עוד יצוין, כי העובדה היא שיש ביקוש שעולה על ההיצע. חברת תעופה מקבלת "סלוטים" (חלנות זמן ייעודיים עבור פעולה מסוימת שמקצה אותה בעל הסלוט עבור המשתמש) כדי להגיע לשדה תעופה זר. לדוגמה, ברוסיה ה"סלוט" הוא 10 טיסות בשבוע, ואין אפשרות להגדיל את ה"סלוטים" מאחר וברוסיה סירבו להגדיל את "סלוט" הטיסות לישראל.

הפתרון האפשרי: ב"אל על" יכולים להשמיש מטוסים גדולים יותר, עם קיבולת גדולה יותר. זה דורש מאמץ לוגיסטי שדורש את הסיוע הממשלתי הכספי. הדבר אושר ליישום מיידי אך לא ברור מתי ייפתח.

הסוכנות כבר הוציאה מתקציבה מפרוץ המלחמה 200 מיליון שקלים לקליטת החירום. כעת הסוכנות מתכננת להוציא עוד 300 מיליון נוספים מתקציבה על עליה וקליטה מהירה ותחנות המעבר.

הבעיה היא, שמעבר לתורים הארוכים למשרד הקליטה, בכל יום מגיעים מאות עולים, לא מחכים לכל הבדיקות, קונים כרטיס טיסה ומגיעים ארצה בתור תיירים. במהלך הבדיקות האנשים לא זכאים לכלום (ביטוח בריאות, ביטוח לאומי וכ'ו) תורים ארוכים למשרד קליטה.