סוגיית הסכם הגבול הימי בין ישראל ולבנון מסרבת לרדת מסדר היום, כאשר פרט לדיווחים השונים בנושא - נרשמות גם לא מעט התייחסויות של פוליטיקאים לסוגיה, שהפכה פוליטית למדי. ברק רביד, הכתב והפרשן המדיני של 'וואלה!' שוחח הבוקר (חמישי) על הנושא עם ניסים משעל וגיא פלג.

דיווח: האם בנט עשוי להיות המכשול בפני חתימת ההסכם בין ישראל ללבנון?
ישראל נכנעה לנסראללה בהסכם מול לבנון? בכיר לשעבר במערכת הביטחון מסביר

בראשית הראיון ב-103FM, הוא התייחס לדיווחים הרבים שפורסמו בנושא ברחבי העולם - וגם בישראל: "המשא ומתן עדיין לא הסתיים, וקצב הדיווחים מהיר מקצב האירועים עצמם. התגובה הלבנונית הוגשה לאמריקאים ביום שלישי, וכמו בכל משא ומתן - החלו לדון גם על מילה פה מילה שם, וגם על העקרונות הגדולים ביותר".

"המחלוקת נותרה כעת בסוגיות מרכזיות, ובעיני מהותיות למדי", הוסיף הפרשן, "ההסכם קובע בצורה די מתוחכמת, שהלבנונים לא יוכלו להתחיל ולחפש גז בשטח שנמצא במחלוקת, לפני שישראל והחברה הצרפתית יגיעו להסכם על חלקות הרווחים, כלומר לישראל יש סוג של וטו על תחילת חיפושי הגז והלבנונים מאוד לא אוהבים את זה". 

הוא ציין כי "הלבנונים אומרים שלא ישלמו דולר אחד לישראל, והם צודקים - הם לא אלה שאמורים לשלם, אלא החברה בעלת הזיכיון במקום, שתבצע את החיפושים והקידוחים במקום. גובה התמלוגים שישולמו לישראל נמצא עדיין במשא ומתן מול החברה הצרפתית". לדבריו, מסיבה זו, כאשר בביירות אומרים כי לא ישלמו - זה ספין.

בהמשך השיחה, הוא נשאל האם לבנון מקשיחה את התנאים, והשיב: "דבר ראשון לא בטוח שהיא מקשיחה. כעת ישנן שתי נקודות מהותיות - הם לא מסכימים לסעיף בהסכם שאומר שלישראל יש זכות וטו על תחילת חיפושי הגז, וטוענים שהם לא מוכנים להכיר באותו קו מצופים ישראלי שהותקן חד צדדית על ידי ישראל אחרי הנסיגה מלבנון, כקו גבול בינלאומי. שתי הנקודות הללו הוגדרו כקו אדום עבור ישראל". הוא המשיך והסביר כי "אם הלבנונים ידבקו בהתנגדותם לשתי הנקודות הללו, לא ייחתם הסכם, לכן אני לא צופה הצבעה על אישורו, אנחנו לא שם".

עד הבחירות לא יהיה הסכם?
"אני לא בטוח שלא תהיה בממשלה הצבעה על הסכם, זה תהליך של אישור שאמור להימשך כמה שבועות, אבל אני לא בטוח שלא תהיה הצבעה לפני הבחירות. וגם אם לא - אז זה לא כזה משנה. אני לא חושב שהבחירות הן בהכרח פקטור משמעותי אם יהיה הסכם או לא. 

רביד התייחס להתבטאותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שציין כי יטרפד הסכם מול לבנון, במידה וזה ייחתם. "נניח והסכם זה ייחתם, הוא יופקד באו"ם באופן רשמי וזה לא דבר של מה בכך. חזרה מהסכם שהופקד באו"ם טומנת בחובה משמעויות כבדות משקל". משעל ופלג ציינו כי לא בטוח שהממשלה תצלח את מחסום בג"ץ, ורביד השיב: "זה דיון תיאורטי כי אנחנו עדיין לא בשלב שיש הסכם כלשהו שצריך להצביע עליו".

"אני רק טוען ומזכיר שצריך להחליט בשלב מסוים האם אנחנו חושבים שבג"ץ יכול להתערב בהחלטות מדיניות של ממשלה, ולקבוע את מדיניות החוץ שלה או לא. אני באופן אישי חושב שהוא יכול", ציין.

השאלה היא אחרת - ימים בודדים לפני בחירות, נכון שממשלה תחתום על הסכם מדיני מחייב?
"אני חושב שכל מי שמתנגד להסכם בטיעונים משפטיים זה גם לא היה משנה לו אם זה היה לפני חודש או חודש אחרי הבחירות או גם אם נלך לבחירות שישיות. לכן, הבעיה שלי היא שרוב טועני הטיעון המשפטי, בג"ץ וכו', אלה אנשים שאומרים שבג"ץ לא צריך להתערב, שהממשלה היא זאת שצריכה להחליט. אני רק חושב שבמידה וראש הממשלה היה נתניהו אף אחד לא היה מעלה את השאלה הזו. לכן הדיון הזה בעיניי, על אף שאני מסכים איתו, בעיתוי הנוכחי נשמע לי קצת מוזר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm