האו"ם פרסם אמש (חמישי) את ממצאיה של ועדת חקירה מטעמו, לפיה "יש יסוד סביר להגיע למסקנות בדבר אי-חוקיות הכיבוש הישראלי של שטחים פלסטינים על פי המשפט הבינלאומי, בשל היותו קבוע ובשל מדיניות הסיפוח בפועל של ממשלת ישראל".

הוועדה מטעם מועצת זכויות האדם של הארגון, שמונתה לאחר אירועי "שומר החומות", כלל לא התחייסה לאותו עימות צבאי - אלא תקפה צד אחד בלבד.

הוועדה, בראשות נציבת מועצת זכויות האדם בעבר נאווי פילאי, קראה כי יש להעביר את הנושא לבית הדין הבינלאומי לצדק. שלושת החברים בוועדה הדגישו כי על פי המשפט ההומניטארי, כיבוש שטח בזמן מלחמה הוא מצב זמני ו"אינו שולל מהכוח הכבוש את ריבונותו". 

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)
הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)

כמו כן, הוועדה קשרה בין ההצבעה באו"ם לגינוי הסיפוח הרוסי של ארבעה מחוזות אוקראיניים, לבין פעולות ישראל. "הצהרות אחרונות של המזכ"ל ושל מדינות חברות רבות הצביעו בבירור על כך שכל ניסיון לסיפוח חד-צדדי של שטחה של מדינה על ידי מדינה אחרת הוא הפרה של החוק הבינלאומי והוא בטל ומבוטל; 143 מדינות חברות כולל ישראל הצביעו בעד החלטה של ​​העצרת הכללית שחזרה על כך, בשבוע שעבר", אמרה פילי.

"אלא אם ייושם באופן אוניברסלי, כולל על המצב בשטח הפלסטיני הכבוש, עקרון הליבה הזה של מגילת האומות המאוחדות יהפוך לחסר משמעות", הוסיפה. הוועדה קראה לעצרת הכללית של האו"ם לבקש חוות דעת מייעצת דחופה מה-ICJ על ההשלכות המשפטיות של הכיבוש.

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב לממצאי הדוח ומסר: "דווקא משום שלא הייתי ראש ממשלה בזמן מבצע ״שומר חומות״ אני רואה חובה להדגיש: דו״ח האו״ם על המבצע הוא מוטה, שיקרי, מסית ולא מאוזן באופן בוטה. לא כל ביקורת על ישראל היא אנטישמיות, אבל הדו״ח הזה נכתב בידי אנטישמים (כפי שישראל חשפה כבר) והוא דו״ח אנטישמי מובהק".

בתוך כך, דובר מחלקת של המדינה של ארה"ב, נד פרייס, לא התייחס לממצאי הדו"ח אך חזר על עמדת ארה"ב. "האו"ם מתמקד בישראל באופן עקבי ולא הוגן, כולל במהלך ועדת החקירה הזו. אף מדינה לא צריכה להיות חסינה מפני בדיקה, אבל אסור להתמקד במדינה בצורה לא הוגנת, וזה העקרון שאנחנו מבקשים לקיים".