המלחמה באירופה: על רקע הדיווחים על המשך משלוחי הנשק מאיראן לצבא הרוסי, גורמים רשמיים באוקראינה הצהירו כי הסיוע של הרפובליקה האסלאמית למוסקבה, בזמן המלחמה, צריך לשכנע את ישראל לנטוש את העמדה של מניעת הסיוע הצבאי לקייב. בתוך כך, שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורנייצ'וק אמר כי נפגש עם השגריר האמריקאי בישראל, טום ניידס, וביקש בפניו לנסות ולשכנע את ישראל לספק תמיכה צבאית לקייב, כך פרסם היום (ראשון) באתר The Hill.

על פי הפרסום, גורמים באוקראינה רוצים להמשיך וללחוץ על ממשל ביידן, להגביר את הלחץ על ישראל, שגינתה את הפלישה הרוסית לאוקראינה והעניקה סיוע הומנטירי, אך עם זאת, נמנעה מלסייע צבאית. הגורמים מסרו בנוסף כי ממשל ביידן צריך למלא תפקיד במסע הלחץ על ישראל. זאת, מכיוון שלטענתו של שגריר אוקראינה בישראל, "ארה"ב היא המדינה היחידה שישראל מקשיבה לה". בנוסף, קורנייצ'וק אמר כי "היחסים עם ישראל התקדמו בשבועות האחרונים בכמה נושאים טכניים הקשורים להגנה. כולל מערכות התרעה מתקדמות שמסייעות להתריע בפני התקפות טילים".

מערכת כיפת ברזל במבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)
מערכת כיפת ברזל במבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, נמסר כי בפגישה של קורנייצ'וק עם השגריר האמריקאי בישראל, שוחחו על "אמצעי התמיכה השונים". לדבריו, "אנחנו צריכים לשנות את המגמה המרכזית שהופכת את עמדתה של ישראל לשונה משאר העולם הדמוקרטי, ולקיים יותר שיתוף פעולה טכני וצבאי". בנוסף, הצהיר השגריר האוקראיני כי ביקש ממשל מיידן לבדוק כיצד ישראל מקיימת את הסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה.

השגריר האוקראיניב ישראל גם התייחס לבחירות בישראל, ואמר כי "זו הפעם החמישית בארבע שנים. חוסר היציבות הפוליטית הוא גורם מפתח ביכולת ללחוץ על הממשלה לקבלת ציוד הגנה מפני טילים ומערכות הגנה אווירית עבור קייב".

כזכור, גורם אוקראיני בכיר טען ביום שני האחרון, בעיתון "ניו יורק טיימס", כי ישראל מספקת לאוקראינה מידע מודיעיני הכרחי לפגיעה בכטב"מים איראניים שמשוגרים לשטחה בידי רוסיה. בדיווח, לא מפורט איזה מידע סופק לכוחות האוקראינים, אולם הגורם מציין כי לאחר מתקפת הכטב"מים על קייב, פנה שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, לישראל בבקשה לקבל נשק להגנה אווירית. בקשתו של קולבה נדחתה על ידי גנץ, זאת בעקבות התלות של ירושלים במוסקבה בכל הנוגע לפעילות נגד החימוש האירני באדמת סוריה.