יחסי ישראל-רוסיה בנקודת רתיחה: השימוש שעושה רוסיה בנשק איראני במלחמה באוקראינה גורר את ישראל לנקוט עמדה ולסייע בהגנת אוקראינה, לאחר חודשים של היסוס. זאת, מכיוון שהתמיכה ההולכת וגוברת של איראן בפלישה של רוסיה מתפתחת לאיום על ביטחון ישראל, כך דווח ב"בלומברג" מפי מקורות המעורים בפרטים. 

גורמים במערב חשפו: משלוח הנשק העצום שתקבל רוסיה מאיראן
ארה"ב נגד משלוחי הנשק של איראן לרוסיה: "יש אופציה צבאית"

לפי הדיווח, רוסיה הודיעה לישראל כי היא תגיב אם טילי הגנה אווירית מתוצרת ישראלית או מיירטים אחרים יגיעו לאוקראינה, בין אם ישירות ובין אם דרך מדינות שלישיות, לפי שני אנשים בעלי ידע במדיניות הרוסית. נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב, כיום פקיד ביטחוני בכיר, הזהיר את ישראל בחודש שעבר מפני אספקת נשק לאוקראינה, ואמר כי צעד כזה יהיה "פזיז" ו"יהרוס" את הקשרים בין רוסיה לישראל. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>

רוסיה תקפה באוקראינה באמצעות מל"טים איראנים. צילום: רויטרס

כאמור, עד כה ישראל נרתעה מהתערבות במלחמה בשל החשש שלהתנגדות למוסקבה עלולה להיות השלכות ביטחוניות ישירות במזרח התיכון ועבור יהודי רוסיה. ישראל מבצעת באופן שגרתי תקיפות על סוריה באזורים שבהם לרוסיה שליטה במרחב האווירי, כדי למנוע מאיראן לספק את שלוחותיה שם. 

אבל ההתקפות ההמוניות על מטרות אוקראיניות עם מל"טים איראניים והאספקה ​​הצפויה של טילים בליסטיים איראניים לרוסיה שינו את החישובים של ישראל, כשהחשש גובר שהניסיון האוקראיני עלול לאפשר לאיראן לחדד את יכולתה לתקוף ערים ישראליות.

לפי הדיווח, לאחר חודשים של חוסר רצון, ישראל ריככה לאחרונה את התנגדותה למתן סיוע צבאי לאוקראינה, כאשר נקודת המפנה חלה בסוף החודש שעבר, כאשר שר הביטחון הישראלי בני גנץ קיבל שיחה אותה ביקש מזמן מקבילו האוקראיני אולקסי רזניקוב. ישראל התחייבה לסייע לאוקראינה לפתח מערכת התרעה מוקדמת, בדומה לזו שמתריעה לישראלים על שיגורים מרצועת עזה, אך עדיין מסרבת לספק לאוקראינה את האמצעים להפיל מל"טים וטילים נכנסים.

"אלו כלי נשק שעלינו להיות מוכנים להתמודד מולם - אנחנו המדינה היחידה בעולם שיודעת לעשות זאת", אמר יוסי קופרווסר, בכיר לשעבר במודיעין הצבאי הישראלי. "אוקראינה יכולה להיות שדה מבחן לאמצעי הנגד שלנו". קופרווסר התייחס גם לתוצאות הבחירות והעריך כי גם בממשלתו הצפויה של נתניהו לא יהיו סדרי עדיפויות ביטחוניים שונים משמעותית מהממשל הנוכחי. 

ישראל עד כה סיפקה לאוקראינה רק סיוע הומניטרי וציוד הגנתי כמו קסדות ואפודי מגן. למערכת התרעה מוקדמת המבוססת על תכנונים ישראליים, יהיה צורך להשתמש בטכנולוגיית המכ"ם ובתוכנה שלה, לפי גורמים ישראלים לשעבר ובהווה. מכירת טכנולוגיות מסוג זה מחייבת אישור יצוא, שהוא תהליך מורכב הכולל מספר משרדים, לרבות משרד הביטחון.

נאום נשיא אוקראינה זלנסקי לחברי הכנסת, קרדיט: דוברות הכנסת

התפתחות נוספת חלה בחזית המודיעינית, שם לדברי זלנסקי ישראל החלה לחלוק את המודיעין שלה, ובירך על מה שהוא כינה מגמה "חיובית". "אני מרוצה מהימים האחרונים, התחלנו לעבוד", אמר לכתבים, תוך שהוא מצטט מידע שחולק על ידי ישראל שלדבריו אישר את המודיעין האוקראיני.

"שיתוף הפעולה האיראני עם רוסיה היה שינוי גדול עבורנו", אמר שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורנייצ'וק, בשגרירות ארצו בתל אביב בשבוע שעבר. "קיווינו שישראל תבחר להיות בצד הנכון של המלחמה כמדינה דמוקרטית. אבל בסופו של דבר, זה קרה כי יש לנו את אותו אויב, שהוא איראן". 

יורי סאק, יועץ של שר ההגנה האוקראיני, אמר כי אוקראינה זקוקה לעזרה בהקדם האפשרי כדי להתמודד עם הנשק האיראני. לדבריו, רזניקוב ביקש תמיכה מההגנה האווירית בשיחה עם גנץ. דוברי גנץ ולשכת ראש ממשלת ישראל סירבו להגיב לסיפור זה. משרד החוץ של רוסיה ומשרד החוץ בטהרן לא הגיבו מיד לבקשות להגיב. 

ההתקדמות ביחסים עם אוקראינה מגיעה לאחר שבשבועות האחרונים רוסיה הסלימה את התקפותיה על אוקראינה לאחר שספגה שורה של כישלונות בשדה הקרב, ומסתמכת יותר ויותר על מל"טים איראניים לצורך ביצוע התקיפות בעוד מחסני הטילים המדויקים של רוסיה מתרוקנים. רוסיה מצידה מכחישה שימוש בציוד איראני, ואיראן מכחישה שסיפקה אותו, אך שרידים של מל"טים איראניים נמצאו לאחר שהופלו מעל אוקראינה.

שינוי במלחמת אוקראינה לתחרות פרוקסי בין היכולות האיראניות והישראליות מרחיב את סכסוך הצללים בו שתי המדינות נלחמות במשך שנים. התלות הגוברת של רוסיה בפוטנציאל הצבאי של איראן באוקראינה מעוררת גם את החששות הישראלים שטהרן בתמורה תוכל לבקש סיוע רוסי בתוכנית הגרעין שלה.