ישראל לא משלימה עם ההחלטה שהתקבלה שלשום באו''ם, לפיה בית הדין הבינלאומי בהאג יתבקש לתת חוות דעת על השלכות "הכיבוש המתמשך". בישראל שוקלים מהלך עקיף במטרה לרתום את המדינות שהצביעו נגד ונמנעו למאמץ להשפיע על שופטי בית הדין הבינלאומי.

בהצבעה בוועדה המיוחדת של האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה, אושרה ההצעה ברוב של 98 מדינות, כאשר נגדה הצביעו 17 ו-52 נמנעו. ההחלטה,שהתקבלה ביוזמת הרשות הפלשתינית, זקוקה לאישור הרוב במליאת עצרת האו"ם במושב מיוחד שיתקיים בחודש הבא.

ישראל תחרים את הדיון בהאג ותתעלם מחוות הדעת אם וכאשר תפורסם. ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הבטחון בני גנץ תקפו בחריפות את ההחלטה. עם זאת בשיחה מיוחדת ל'מעריב' אמש, גילה שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן, כי ייתכן מהלך שעשוי להשפיע על בית הדין הבינלאומי לפרסם חוות דעת משפטית שישראל תוכל לחיות איתה.

מאז שנודע על כוונת הפלשתינים ליזום את ההחלטה לפנייה לבית הדין הבינלאומי, פעל השגריר ארדן מאחורי הקלעים להשיג מספר משמעותי של ארצות שיצביעו נגדה ההחלטה או יימנעו. להערכת השגריר מספר הארצות שהצביעו נגד ושנמנעו יוצר גוש מדינות משמעותי של 69 מדינות. ארדן ציין כי בין הארצות שהצביעו נגד ישנן מדינות חשובות, הנחשבות מרכזיות ומשפיעות בזירת האו"ם. ביניהן, מלבד ארצות הברית, בריטניה, קנדה אוסטרליה, גרמניה, איטליה, מדינה אפריקאית (ליבריה) ומדינה ממרכז אמריקה (גואטמלה).

בנאומו לפני ההצבעה, השגריר ארדן תקף את ההחלטה. "הבהרתי בנאומי שאף גוף לא יקבע שהעם היהודי הוא כובש במולדת אבותיו". בשיחה עמו הסביר ארדן כי "מאמץ מיוחד בקרב גוש המדינות שהצביעו נגד ונמנעו במטרה להדק את היחסים עמן עשוי ליצור לחץ על בית הדין הבינלאומי בהאג". השגריר הזכיר ששופטי בית הדין הבינלאומי הם מינוי פוליטי שלמדינות חברות באו''ם היה חלק בהליכי מינויים. ארדן נחשב במסדרונות המטה הראשי של האו"ם בניו יורק לשגריר אהוד, מקיים ומטפח קשרים הדוקים עם שגרירים ודיפלומטים בכירים.

גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשיחה עמו השגריר בעצמו לא נשמע אופטימי במיוחד לסיכויי המאמץ מצד המדינות שהצביעו נגד ונמנעו להשפיע על שופטי בית הדין הבינלאומי. אך נראה שארדן איננו מתכונן להשלים עם ההחלטה ומתכונן לפעול בקרב המדינות שלא הצטרפו לאישור ההחלטה ובשבועות שנותרו עד להצבעה הצפויה במליאת העצרת שתאשר סופית את החלטה השגריר ישתדל לרתום מדינות אלו לפעילות מול בית הדין הבינלאומי.

בשיחות עם דיפלומטים בכירים מארצות מערביות, משתמעת המסקנה, שהיוזמה של הפלשתינית שאושרה היא לא רק משגה דיפלומטי וטעות איסטרטגית מדינית. "כבר בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם ב-2021 הצהיר אבו מאזן כי בכוונתו לפנות לבית הדין הבינלאומי. החלטתו להגשים את כוונתו חיסלה לגמרי כל סיכוי, כל תקוה לשלום ואפילו למשא ומתן", אמר סגן ראש משלחת מערבית.

"אני לא רואה סיכוי כזה אפילו בעתיד שאיננו נראה לעין". דיפלומט בכיר הידוע כמומחה למזרח התיכון צוטט כמי שאמר בשיחה עם עתונאי, "הפלשתינים מאושרים. אבל האמת היא שמשמעות היוזמה שלהם ואישורה היא התאבדות מדינית. הם הנציחו את בעיית פלשתין לתמיד".

בשיחה עמו, השגריר ארדן התייחס לתמיכתה של אוקראינה בהחלטה: "בכל ההצבעות באו''ם לגינוי רוסיה על פלישתה לאוקראינה ולהדחתה מועדת זכויות האדם, ישראל הצביעה לצדה של אוקראינה נגד רוסיה". 

נזכיר כי ב-2003 פירסם בית הדין הבינלאומי חוות דעת משפטית נגד הקמת גדר הבטחון. ישראל התעלמה מהצעד ופירסמה בזמנו חוות דעת משלה.