ח"כ יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית), שעתיד להתמנות לשר הנגב והגליל והחוסן הלאומי, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על המו"מ הקואליציוני ועל הצעת החוק שלו, שמציעה להעניק רוב לממשלה בוועדה לבחירת שופטים - כלומר, שני עורכי הדין בוועדה ייבחרו על ידי הממשלה.

מתקדמים בדרך לחתימה? הליכוד בפגישה מכרעת עם נציגי יהדות התורה
אומן הפירוק הסתבך בהרכבה: ההגעה ל"יום שאחרי" התפוצצה לנתניהו בפנים | פרשנות

"אתה לא מודע לזה שלתת לדרג פוליטי למנות שופטים זה לחסל את עצמאות בית המשפט העליון?", תהה כספית בפתח השיחה, וחבר הכנסת השיב: "בואו נעשה סדר. כיום בוועדה לבחירת שופטים נמצאים 9 אנשים, 3 שופטי עליון, שניים שמייצגים את הממשלה ועוד שני חברי כנסת ובנוסף יש שני עורכי דין מלשכת עורכי הדין. הרעיון שעומד מאחורי שיהיה שניים מלשכת עורכי הדין משום שהם מכירים את השופטים ויכולים לחוות את דעתם כלפי השופטים".

עוד הסביר כי "אני אמרתי 'אם חשוב שני עורכי דין שהממשלה תמנה שני עורכי דין מטעמה'. מה שעומד מאחורי זה, כיום לשכת עורכי הדין לא מייצגת את הרוב בישראל. כבר ראינו שיו"ר לשכת עורכי הדין התבטא לא פעם בדברים שאינם מייצגים את רוב הציבור בישראל. לכן אני חושב שזה לא רלוונטי לשים אנשים שבסופו של דבר גם השופטים מתעסקים היום בדברים שהם לא רק דיני חוזים, הם מתערבים בכל מיני, ראיתי את הפסיקה של השופט פוגלמן שעוסק בתחביבים של המתפללים. חברים לשכת עורכי הדין לא יותר טובים מנבחרי ציבור אחרים".

לאור אמירותיו ביקשו צמד המגישים להתעכב על מינוי עורכי הדין, ותהו האם השינוי יהיה רק בכך שהממשלה תבחר אותם. ח"כ וסרלאוף הבהיר: "לא. הקריטריון אינו דווקא מי שחבר בלשכת עורכי הדין, יש עורכי דין שלא בלשכת עורכי הדין והממשלה יכולה לבחור אותם. זה לא צריך להיות הקריטריון. בואו נדבר רגע על שיטת ההצבעה של הנציגים של לשכת עורכי הדין. בתל אביב יש 50 אלף עורכי דין, בחיפה של אלפיים וגם הם מיוצגים בשני עורכי דין. השיטה שלהם היא קלוקלת".

"שני עורכי הדין שמיוצגים בוועדה לא צריכים להיות בהכרח מלשכת עורכי הדין"

"ברוב העולם, באירופה, ארה"ב, הרי מי בוחר את השופטים? במציאות של ימנו זה לא יכול להיות שהשופטים יכולים להטיל וטו. החוק של סער שצריך רוב של 7, זאת אומרת שבכל מצב יש לשופטים אפשרות להטיל וטו על הנבחרים. זה דבר לא מקובל", הכריז.

בהמשך, ציין כספית: "כשהפוליטיקאים בוחרים את השופטים זה אומר שאין זרוע משפטית עצמאית". חבר הכנסת מטעם עוצמה יהודית סירב להסכים: "המציאות שנמצאת היום היא לא מאוזנת בכלל. אני בא לקראת כרגע, ועוד לא עשינו צעדים דרמטיים, רק אמרתי שני עורכי הדין שמיוצגים בוועדה לא צריכים להיות בהכרח מלשכת עורכי הדין. אני חושב שזה דבר שהוא לגיטימי".

"ההצעה שלך לא פוסלת את הוטו", ציין פרופ' אלדד, וחבר הכנסת הודה: "בשלב זה נכון. כרגע אני מדבר על הצעת החוק שלי, שמדברת על כך ששני עורכי הדין שישבו בוועדה לא יהיו בהכרח מלשכת עורכי הדין. אני חושב שזה דבר טוב מסיבה פשוטה, השופטים עצמם לא מתעסקים רק בדיני חוזים, עונשין, הם מתעסקים בדברים הרבה יותר רחבים, איפה יעבור קו הגבול או האם להחזיר את המסתננים".

"יש למעלה מ־180 סעיפים שנידונים כרגע בחדרי המשא ומתן"

בנוסף, התייחס חבר הכנסת לאמירות אודות קיומה של פגישה רועמת בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ליו"ר מפלגת עוצמה יהודית ח"כ בן גביר: "אני לא נכנס לדברים שקורים בחדרים סגורים. אני בטוח שגם ח"כ בן גביר וגם נתניהו ידעו ללבן בניהם את הסוגיות ואת הוויכוחים בתוך החדר הסגור ולצאת יחד.

"אני חבר כנסת, אני שחקן קבוצתי, יש הרבה דברים שהייתי רוצה לקדם ואם היה לי לבד 61 אני הייתי מקדם אותם במאה אחוזים וגם נתניהו יודע את זה, שהוא לא שחקן בודד במגרש, אנחנו מרכיבים קואליציה משותפת. אנחנו צריכים לשבת בחדר סגור ולנהל את הדיאלוג הזה וללבן ביחד. אני מזכיר לך שאנחנו עדיין בתוך מו"מ, יש למעלה מ־180 סעיפים שנידונים כרגע בחדרי המו"מ, מדברים עליהם".

"מה מבחינתך קו אדום?", התעניינו כספית ואלדד, וח"כ וסרלאוף הגיב בנחרצות: "זו שאלה שלא משנה מה התשובה שאענה תוציאו ממנה כותרת. זה לא אחראי מצידי להתבטא בעניין הזה. אנחנו עכשיו נמצאים במו"מ, אינטנסיבי להקמת ממשלת ימין שכולם חפצים בה, ממשלת ימין אמיתית שתעשה פה סדר, דיברנו על משילות, ריבונות, ביטחון, כולם מכירים את זה. האם זה נכון מבחינתי לייצר פה דירוג מסוים שזה נידון בחדרי המו"מ? אני חושב שזה לא אחראי מצידי, לא בוגר ולא נכון".

עוד הדגיש חבר הכנסת כי "אני לא בצוות המו"מ וגם אם הייתי לא הייתי עולה בשידור ואומר מה הדירוג של החשיבות של הדברים. אני כן אומר שהדברים נידונים בכובד ראש, יושבים עליהם גם ברגעים אלו ודנים בהם כדי להגיע להסכמות כמה שיותר מהר. כולנו מבינים שאנחנו בשעון חול. בוודאי שנפעל ופועלים נגד גזענות בהר הבית, שרק ליהודים לא מאפשרים תפילה במקום, יכולים לבקר רק בשעות מסוימות לעומת ערבים. זה דבר שהוא חמור, אנחנו נגד גזענות".

"אנחנו מסתכלים על המניע - צריך לעשות פה הפרדה"

התבטאויותיו של חבר הכנסת הובילו את כספית לטעון כי הוא נגד גזענות רק כשהיא מופנית כלפי יהודים, ולצורך הדוגמה ציטט את חבר מפלגתו שטען כי פורגע חוק זורק אבנים על חיילים במידה והוא ערבי הוא מחבל ואם הוא יהודי 'ניתן לו סטירה ונחנך'. וסרלאוף הזדעק נוכח אמירותיו: "אנחנו נגד גזענות מכל סוג שהוא. אנחנו מסתכלים על המניע. צריך לעשות פה הפרדה. מי שרוצה להשמיד את מדינת ישראל. אני הייתי לוחם בצה"ל, אני יודע מה זה להיות לוחם בחזית ומה זה כשזורקים עליך אבנים ומה זה כשמי שזורק עליך אבנים הוא מחבל שרוצה להרוג אותך ורוצה להשמיד אותך, הוא לא רוצה את המדינה היהודית".

"גם בחוק העונשין יש התייחסות למניע שבדבר ומה גורם למי שעושה מעשה", חידד, וסיכם: "אני אומר - אף זריקת אבן על חייל צה"ל אינה מקובלת. מי שזורק על חיילי צה"ל אבן צריך לקבל עונש. צריך להסתכל על המניע. יש פשע ויש פשע על רקע לאומני, אנחנו מכירים את ההבדלים האלו

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm