הנשיא יצחק הרצוג התייחס היום (שני) בעת ביקורו באיחוד האמירויות לציון שנתיים להסכמי אברהם וליחסים עם מספר מדינות המפרץ, וכן הדגיש את חשיבות ההסכמים לאור האיומים במזרח התיכון.

מלך בחריין להרצוג: "תומכים בהשגת שלום צודק לפלסטינים"

"הביקור הזה הוא הזדמנות לעשות ספירת מלאי לשנתיים להסכמי אברהם", אמר הנשיא הרצוג, "זה התחיל כהסכם, הפך לקשרים בין מדינות ועכשיו שתי המדינות רוצות לשדרג את ההסכמים ובונים על לצרף עוד מדינות. זה הזרימה התודעתית שבפגישות. לכן הביקור הזה היה מאד חשוב, גם לישראל. רוצים לומר שיש חשיבות גבוהה מאוד להסכמי אברהם. יש לאמירתים גישה של לבוא בשלום ולא בקונפליקט".

"יש להם גישה של לבוא בשלום ולא בקונפליקט. הבחריינים מאד מאמינים בקשרים עם הקהילה היהודית. יצאו ספרים על הקשרים של המלכים ההיסטוריים עם היהודים. המלך נאסר הביא את הקהילה לגור בארמון כדי להגן עליה. מדברים על היהודים בהערצה. זה מראה על השינוי העצום בפרדיגמה בדיאלוג בין מדינות ועמים. זה מחייב את הצמרת הישראלית להבין שהאתגר הזה נמשך. האתגר של הסכמי אברהם זה בוודאי חשוב לכולם, וכולם מבינים את זה. יש שינוי היסטורי שנערך". 

הנשיא הרצוג באיחוד האמירויות (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
הנשיא הרצוג באיחוד האמירויות (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

"יורש העצר נבחר לראשות הממשלה ובנה ממשלה, הוא מסתכל מסביב ורואה שכל מה שאיראן נוגעת בו הפך למדבר ושממה", הוסיף גורם בלשכת הנשיא, "השבר הגדול זה עיראק שהולכת ודועכת. הם רואים את עיראק בדאגה עצומה. מבחינת ביטחון ישראל היחסים האלה קריטיים".

הנשיא הרצוג באיחוד האמירויות (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
הנשיא הרצוג באיחוד האמירויות (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

בינתיים, נראה שהנושא הפלסטיני תופס פחות תשומת לב בקרב מנהיגי המדינות הערביות שנרמלו לאחרונה את היחסים עם ישראל, וזאת בשונה מהמצב בירדן ובמצרים. מנגד, במדינות אלה מוטרדים יותר מהנושא האיראני, ומדברים בעיקר על העמקת שיתופי הפעולה עם ישראל בתחומים שונים, על מנת לקדם את הכלכלות המקומיות.