היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה מתחה היום (חמישי) ביקורת חריפה על ממשלת נתניהו הנרקמת בדברים שנשאה בכנס חיפה למשפט שנערך באוניברסיטת חיפה והזהירה: "בליץ החקיקה עלול להפר את האיזון בין הרשויות. פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק תהווה מכה אנושה, אנו עלולים להפוך לדמוקרטיה בשם, אך לא במהות". 

שבוע לפקיעת המנדט: המשא ומתן הקואליציוני נכנס לישורת האחרונה

היועמ"שית הדגישה כי "הצעות החקיקה הנדונות בימים אלה - מה שמכונה לצערי "בליץ" החקיקה - אינן עומדות כל אחת בפני עצמה. התמונה הגדולה חשובה. צבר ההצעות שעל הפרק, בוודאי אם ימומש בחופזה, שלא מתוך ראייה כוללת וארוכת טווח, עלול לשבש את מערכת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון".

היועצת המשפטית לממשלה התייחסה בדבריה לתהליך שבו ראוי לקדם מהלכים משטריים: ״איני חולקת על חשיבותה של חשיבה ביקורתית ביחס למבנה המשטרי הקיים. שינויים הם לעיתים מחויבי המציאות. אך הרעיון לפיו נכון או ניתן לבצע שינוי עמוק במארג המשטרי באבחת חרב, שגוי בעיני. שינוי משטרי מהותי דורש חשיבה מעמיקה ושיקול דעת מושכל".
 
באשר לסוגיית הגברת המשילות: ״אין מחלוקת כי הדרג הנבחר הוא זה שצריך למשול. זהו העקרון הדמוקרטי היסודי. משילות אפקטיבית חיונית לשגשוג המדינה ולמימוש רצון הבוחר. לא רק שאיננו כופרים בכך, אנו גם נסייע לממשלה בכך. זהו תפקידנו. אך ללא ביקורת שיפוטית וייעוץ משפטי עצמאי, ניוותר עם עקרון שלטון הרוב בלבד. הא ותו לא. דמוקרטיה בשם, אך לא במהות".

היועצת המשפטית לממשלה ציינה כי כוחה של מערכת אכיפת החוק, הלגיטימציה הציבורית שלה והתוקף המוסרי של פעולותיה, מבוססים על היותה מקצועית ומנותקת משיקולים זרים: "פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק תוביל לפגיעה קשה בעקרונות הבסיסיים ביותר של שלטון החוק - שוויון; היעדר שרירותיות; והיעדר משוא פנים. אם תיווצר, ולו תחושה, של פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק, תהיה זו מכה אנושה ליכולתה לתפקד ופגיעה קשה באמון הציבור".

"אני חוזרת ואומרת – במדינה דמוקרטית לא ראוי לשנות את מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לבין מערכת אכיפת החוק בחקיקת בזק. התמונה הגדולה חשובה. צבר ההצעות שעל הפרק, בוודאי אם ימומש בחופזה, שלא מתוך ראייה כוללת וארוכת טווח, עלול לשבש את מערכת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון". 

"שינוי משטרי מהותי דורש חשיבה מעמיקה ושיקול דעת מושכל. הוא אינו מתאים לחקיקת בזק, חלקה טרם הקמת הממשלה, עת נדחסים ומקודמים חוקים עקרוניים בזמן קצר. על הממשלה החדשה לתת דעתה להצעות באופן סדור, תוך קיום תהליך עבודה מקצועי ושיח ציבורי. לכל הפחות באמצעות הליכי חקיקה ממשלתיים". 

"השיח הנוכחי הופך אפוא את היוצרות. הפתרון מוצג כבעיה והבעיה מוצגת כפתרון. המקרים המעטים שבהם בית המשפט פסל חקיקה, או המקרים שבהם נמצא שהחלטה מסוימת שהממשלה ביקשה לקדם מנוגדת לדין, אינם מלמדים על חוסר משילות או על בעיה, אלא על החוסן הדמוקרטי של המדינה".

"הסכנה הברורה והמיידית היא שתחת הכותרת של קביעת מדיניות ישפיע הדרג הפוליטי על החלטות הנוגעות לפתיחת חקירות ולהעמדה לדין. החלטות בנושאים אלה הן מהרגישות ביותר במדינה דמוקרטית. בכל הנוגע לחקירות פליליות; ולמדיניות אכיפה – אסור שתהא מרות על מערכת אכיפת החוק זולת החוק".

היועצת המשפטית לממשלה ציינה גם כי בהצעות שעומדות על הפרק לא הוצעו מנגנונים לאיזון כוחו של הרוב ולהבטחת מחויבות המדינה לזכויות אדם. ״מי שמבקש לערוך שינוי במערך האיזונים והבלמים הישראלי, צריך להבהיר כיצד לשיטתו ירוסן כוחו של הרוב מפני פגיעה במיעוט". 

איתמר בן גביר, השר המיועד לביטחון פנים, תקף: "היועצת המשפטית לממשלה טועה לחשוב שהיא ראש הממשלה האמיתי של מדינת ישראל. כל חוק שהיא לא מסכימה איתו הופך לסכנה לדמוקרטיה. חבל מאוד שהיועצת המשפטית לממשלה לא משתתפת בדיונים על הצעת החוק בכנסת, כי אז היא הייתה מגלה שהבעיה היא שפקודת המשטרה לא מאפשרת לשר לקבוע מדיניות, למרות שבפועל כל גורמי המקצוע סוברים שהשר אמור לקבוע את המדיניות כלפי פעילות המשטרה".

עוד הוא הוסיף כי "לא מדובר בחקיקת בזק, אלא בחקיקה חשובה ודחופה שתאפשר לשר לביטחון לאומי להחזיר את הביטחון האישי לאזרחי מדינת ישראל, מקווה שהביטחון האישי שלנו חשוב גם ליועצת המשפטית לממשלה".

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס למתקפה על היועמ"שית ואמר: "אני קורא לנתניהו לרסן את שותפיו. נתניהו חלש ובן גביר מנצל זאת כדי להשתלח ביועצת המשפטית כאחרון הבריונים. הזלזול במהלכים משפטיים, בליץ החקיקה עוד בטרם הוקמה הממשלה וההתקפה על נושאי תפקידים שאינם יכולים להגיב הם ביזוי של ערכי המדינה".