ראש הממשלה המיועד ויו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, צפוי לחתום היום את השלב העיקרי, הארוך והמורכב של מלאכת הרכבת ממשלתו, ובעקבותיו גם להודיע עד שעות הלילה לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי "עלה בידו" להקים ממשלה חדשה.

"קובע נורמות לאלימות": השר היוצא תוקף את חוקי הממשלה המיועדת
לאחר דיון סוער: "חוק בן גביר" עבר בקריאה ראשונה במליאה  

השלב הבא שמצפה לנתניהו מיד לאחר מכן, מעבר להשלמות החקיקה בכנסת עבור שותפיו הקואליציונים, הוא חלוקת התפקידים בין חברי הליכוד. אחרי הסבב הראשוני של שיחות שקיים נתניהו עם חברי סיעת הליכוד לפני כשבועיים, מסתמנת תמונה מורכבת של מתיחות רבה בין חברי התנועה, כאשר מספר הדורשים תיקים "נחשבים" עולה על כמות התיקים האלה שנשארו בידי הליכוד אחרי המשא ומתן הקואליציוני.

איתמר בן גביר על תיקון פקודת המשטרה (צילום: ערוץ הכנסת)

הסוגיה הראשונה בתחילת החלוקה הם תיקי החוץ והמשפטים וכן תפקיד יושב ראש הכנסת. נזכיר כי במהלך השיחות הראשוניות עם חברי הליכוד בהקשר של תיק החוץ הוזכרו שמותיהם של הח"כים ישראל כ"ץ ואמיר אוחנה. גם סביב תיק המשפטים קיימת אי־ודאות, כאשר סביבתו הקרובה של נתניהו רואה את ח"כ יריב לוין בתור המועמד לתפקיד, בעוד ששורה של גורמים אחרים קידמו בפני נתניהו את מועמדותו לתפקיד של ח"כ דוד אמסלם.

יש לציין כי שמו של אמסלם עלה גם בהקשר של תפקיד יו"ר הכנסת, כאשר בליכוד לא פוסלים את האפשרות שלוין בסופו של דבר יישאר בתפקיד. זאת, על רקע התדרוכים על חששותיו לגבי האפשרות שיוכל לבצע בפועל רפורמות במערכת המשפט שאותן הוא נחוש לקדם.

על רקע המורכבות שבחלוקת התיקים, ל"מעריב" נודע כי בימים האחרונים שוקל נתניהו פתרון יצירתי לסוגיית התיקים המסובכת. לפי גורמים המעורים בפרטים, לפני כמה ימים קיבל ח"כ כ"ץ, דרך צינורות לא רשמיים, הצעה שלפיה הוא יכהן בתפקיד שר החוץ ברוטציה עם מועמד אחר, כאשר הוא ישמש כשר בשנתיים הראשונות של הקדנציה.

יש לציין כי תחילה הוזכר שמו של רון דרמר, השגריר לשעבר בארה"ב ואיש סודו של נתניהו, בתור המועמד השני לתפקיד שר החוץ. עם זאת, הרעיון נגוז ובגרסה הנוכחית הועלתה אפשרות שח"כ אוחנה יכהן במחצית הראשונה של הקדנציה בתפקיד שר הכלכלה וכעבור שנתיים יחליף את כ"ץ במשרד החוץ. נכון לעכשיו, לא ידוע אם רעיון הרוטציה מקובל על כ"ץ ואוחנה, אך נראה כי עצם רעיון הרוטציה מצא חן בעיני ראש הממשלה המיועד.

לפי גורמים בליכוד, "פתרון הרוטציה" הולך ומתרחב וכעת מדובר על סבב מינויים נרחב על בסיס זה. הרעיון היצירתי נובע מההבנה של נתניהו כי הרוטציה תאפשר לו להעניק לשורה של חברי הליכוד אפשרויות לכהן במשרדים העונים לציפיותיהם, כאשר במחצית השנייה של קדנציה יעברו למשרדים הנחשבים לפחות יוקרתיים.

לפי גורמים בליכוד, העובדה כי לכ"ץ הוצע להתחלף עם אוחנה בתפקיד שר החוץ, מצביעה על הכוונה של נתניהו להעניק לאמסלם וללוין את ראשות הכנסת ואת תיק המשפטים ברוטציה, אך עדיין לא לגמרי ברור מה תהיה החלוקה בין השניים.

כך או כך, נתניהו בהחלט שוקל את רעיון הרוטציות, בעיקר בין אלה בשורות הליכוד שטוענים לתיקים "בינוניים" כמו אנרגיה, תקשורת, תיירות, חקלאות, איכות הסביבה ועוד. אם הרעיון ימומש, שורה ארוכה של חברי הליכוד יקבלו תיקים כאלה, לפחות לחצי קדנציה, ובחצי השני יסכימו לתיקים "הנחשבים פחות" כמו פיתוח אזורי, אסטרטגיה, מדע, תפוצות, מודיעין וכדומה.

בתוך כך אירוע מביך אמש לשר הביטחון בני גנץ, שהגיע לאירוע הדלקת נר שלישי בכותל המערבי והותקף בידי מתפללים שקראו לו "אמרת שיש מקום בירושלים לשתי בירות, לך הביתה". ח"כ יצחק גולדקנופף, מבכירי מפלגת יהדות התורה, גינה את ההתקפה וקבע שאין להלבין פניו של אדם, בטח לא בכותל המערבי.