בריאיון ראשון לאחר שהודיע על הקמת הממשלה: ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שוחח עם העיתונאי בני ציפר, עורך מדור תרבות וספרות של 'הארץ', במסגרת פודקאסט מיוחד של 103FM והתייחס לספרו החדש, השבעת הממשלה המתקרבת וכן לפסקת ההתגברות. 

בפתח דבריו, התייחס לדד-ליין שהציב לעצמו בכתיבת הספר, והקביל זאת לבניית הקואליציה המסתמנת. "ידעתי שכל עוד אני באופוזיציה, אני יכול לכתוב. ברגע שאני בקואליציה, אני לא יכול", אמר והוסיף כי מדובר במבחן קשה לאדם שעוסק בפוליטיקה.

"אתה לא יכול לעשות את זה, אין לך את הזמן לעשות את זה ולכן אתה מתפשר עם זה, או לחליפין, אתה משתמש באנשים אחרים שאמורים לקצר לך את הזמן. זאת הטעות הכי גדולה, זה לא עובד, זה לא יעבור אף פעם את מבחן הזמן", טען.

לדבריו, כשיש דד-ליין הדברים מתנקזים לתאריך הגמר, "למשל בכנסת, הם תמיד אומרים, 'אנחנו, כדי לחוקק חיים מסוימים, צריכים הרבה מאוד זמן'. מסתבר שהם לא צריכים הרבה מאוד זמן כי הם מבזבזים את הזמן ומגיעים לדיונים התכליתיים, התכל'ס, בצמוד לדדליין".

"אותו הדבר בהרכבת קואליציה", ציין, "זו מן פעולה של סיבוב קובייה הונגרית ואתה מסובב אותה ביתר מהירות לקראת הסוף, ובסוף זה מגיע, הקליק האחרון וזה מסתדר. אז התשובה היא, זה יסתדר וזה יהיה בקרוב מאוד".

כשנשאל האם יהיה כרך נוסף של הספר, השיב כי "תלוי במה שיתרחש. אני כן יכול להגיד שמי שמחפש חיים של משמעות יכול לקרוא לפחות בספר שלי את התשובות החלקיות שאני נותן לכך. אם זה יעזור לכם לגבש חיים של משמעות, אז אני חושב שזה יועיל לכם". 

בנימין נתניהו בראיון ב-103FM (צילום: 103FM)
בנימין נתניהו בראיון ב-103FM (צילום: 103FM)

"אם אין איזון - הדמוקרטיה בסכנה"

בהמשך הריאיון, התייחס ראש הממשלה המיועד לרצון חלק מהקואליציה המסתמנת להעביר את פסקת ההתגברות על בית המשפט העליון, וטען כי "צריך לחשוב איך עושים את זה". 

"השאלה הגדולה שלפנינו היא לא איך לרמוס את בית המשפט, חלילה אם נעשה את זה. הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת, כל אחת צריכה לאזן את השנייה. אם אתה תרמוס את אחת מהן, אז לא תקבל דמוקרטיה. אתה לא יכול לרמוס את בית המשפט, באותה מידה שבית המשפט לא יכול לרמוס את הפרלמנט ואת הממשלה, את הרשות המבצעת - אתה חייב להחזיר את האיזון", הסביר.

לטענתו, "יש דמוקרטיות מצוינות שמתפקדות על ידי האיזון. אם אין לך איזון, אם אין לך בקרה על אחת המערכות הללו והיא עומדת מעל כולן ואין בה איזונים - אז הדמוקרטיה בסכנה".

בהמשך הריאיון, שיתף נתניהו בקשר המיוחד עם אחיו הבכור יוני ז"ל, ואף התייחס לעימות שהיה ביניהם לפני מבצע סבנה. "הקצו לי כנף אחת של המטוס יחד עם החיילים שלי. הוא לא היה מפקד של צוות, אלא מפקד על כמה צוותים, והוא פתאום בא אליי ואמר לי 'אני מצטרף גם כן'. אמרתי, 'איך אתה יכול להצטרף? זה 16 איש'. הוא אמר, 'אז אני אחליף אותך'. אמרתי, 'אבל אלה חיילים שלי', אז הוא אמר, 'אז נלך שנינו' ואמרתי לו, 'תגיד, אתה שומע מה אתה אומר? תחשוב על אבא ואימא. מה יקרה אם אחד מאיתנו, שנינו, ניהרג?' אפשרות שהייתה ריאלית לגמרי", סיפר.

נתניהו מודיע לנשיא הרצוג שעלה בידו להקים ממשלה

"אז הוא אמר לי משפט שאני לא אשכח אותו: 'ביבי, החיים שלי הם שלי והמוות שלי הוא שלי'. זה הימם אותי. לרגע אחד, לא ידעתי מה להשיב לו, ואמרתי לו: 'אתה לא הולך'", סיפר. נתניהו ציין כי בעקבות הוויכוח, הלכו האחים למפקד היחידה דאז, אהוד ברק: "הוא פסק לטובתי ויוני נשאר מאחור".

בספרו, מתאר נתניהו גם את הבשורה קשה, כשסיפר להוריו על נפילתו של יוני. "אתה מתאר את זה בצורה מאופקת ומצד שני באמת מעבירה צמרמורת בגוף, ששומעים אותה צועקת ואתה חותך את הסצנה כמו בסרט ולא ממשיך יותר", סיפר בני ציפר. נתניהו השיב: "אני לא בטוח שהייתי יכול למצוא מילים לתאר את מה שהיה אחר כך, לכן לא עשיתי את זה".

"בכתיבת נאומים חשובים, ספרים או מאמרים, בסוף אני חייב לכתוב זאת"

נתניהו התייחס גם להשפעה של אביו פרופ' בנציון נתניהו ז"ל על חייו, בין היתר בנושא הכתיבה. לדברי נתניהו, "במהלך הזמן הוא אמר לי, 'עכשיו תכתוב בעצמך ואני אערוך', ואחר כך הוא היה אומר לי, 'עכשיו תכתוב בעצמך ואתה תערוך', וכמובן שזו הכשרה עצומה". 

עוד סיפר: "בכתיבת נאומים חשובים או בכתיבת ספרים או מאמרים, בסוף אני חייב לכתוב את זה, בין אם זה בעברית או בין אם זה באנגלית. אני מוצא שיותר קל לי להניח את היסודות ואחר כך לבנות את הקומות מאשר לבוא על מבנה שמישהו אחר כתב ואחר כך להפעיל את ה... הייתי אומר, את העריכה הקפדנית שירשתי מאבי".

בנימין נתניהו בראיון ב-103FM (צילום: 103FM)
בנימין נתניהו בראיון ב-103FM (צילום: 103FM)

בסיום הוא העביר מסר למבקרי הספרות: "בדרך כלל, הספרים שאני מוציא, אף אחד לא מתייחס אליהם. בחו"ל מתייחסים אליהם הלוך וחזור. אנא, תתקפו, תקראו, תבקרו, תמצאו את השגיאות, איפה אתם? למה אתם לא עושים את עבודתכם?".