במכתב שנשלח אמש לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מעל 200 רופאים ורופאות בכירים התריעו כי "ישראל הדמוקרטית נמצאת בפני קריסת מערכות כללית". עוד צויין במכתב כי "היום שבו רופאים יחליטו לתת שירותים רפואיים בצורה לא שוויונית יהיה יום שחור לרפואה". פרופ' עוזי בלר, מיוזמי מכתב הרופאים וחבר ילדות של נתניהו, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לדברים. 

בתחילה טען כי המכתב נכתב טרם אמירותיה של חברת הכנסת אורית סטרוק על תיקון חוק האפלייה. "הוא התייחס לתהליכי החקיקה שמתחרשים מול עינינו. הרעיון היה בעצם לשמור על הרפואה מחוץ למסגרת הזו ולהתריע שחלק מהחקיקה הזאת יכולה לפגוע גם ברפואה", ציין פרופ' בלר.

לדבריו, כשמחוקקים סדרת חוקים שפוגעים בדמוקרטיה, אז הרפואה תהיה חלק מהתהליך. "זה היה ברור שזה יכול לקרות וגברת סטרוק הסבירה בפירוש שרופא יכול שלא לנקוט בפעולה כלשהי שלא לפי אמונתו", הוסיף.

פרופ' בלר הבהיר כי רופא מחויב באופן ברור לחלוטין לעשות את פעולות הרפואה הנכונות, "ללא קשר במי הוא יטפל ואמונתו". כשנשאל למה הם מצפים, השיב: "אנחנו רוצים שלא יפגעו בנורמה המקודשת של רפואה נכונה ללא אפליה של בני אדם על שום רקע. זה מה שחינכו אותנו וזה מה שאתה רוצה שיטפלו בך ובמשפחתך".

מגל טען בתגובה כי הוא "אינו חושב שסטרוק אמרה משהו שמנוגד לכללי האתיקה". בתגובה לכך השיב פרופ' בלר: "היא בפירוש נתנה לגיטימציה לפעולות שאינן מקובלות".

בהמשך התייחס לעמדתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו וטען: "ראית איך שהוא הגיב שלוש פעמים בתוך כמה שעות לנושא הזה, אז אם זה היה כל כך פשוט ולגיטימי ועל פי כללי האתיקה - הוא לא היה צריך לקפוץ, הוא הבין את זה מיד. כמו שאתה מבין את זה וכמו שאני מבין את זה".

"למה הוא נתן לסעיף הזה להיכנס? זו כבר שאלה פוליטית לחלוטין, אבל הסכנה שטמונה בה היא אדירה, וכל מי שמזלזל בה, לא מבין עד כמה זה חמור", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה, ירדן חדד 103FM