סגן מפקד פיקוד צפון לשעבר אלוף (מיל') איל בן ראובן שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM על ממשלתו החדשה של בנימין נתניהו ותקף: "ראש הממשלה יודע מצוין כמה ההחלטות שלו גובלות בחוסר אחריות עד כדי סכנה לביטחון המדינה". עוד אמר: "אני לא חושש מהתנגשות בין גלנט לסמוטריץ', אני חושש שתהיה התנגשות בלתי נמנעת בין חיילים בצה"ל לבין הגוף של סמוטריץ'".

בר לב: "יהודים איימו עליי, לאן התדרדרנו?"; בן גביר: "לא רק עליך איימו"
גלנט נכנס למשרד הביטחון: "נכין מענה לבלימת מאמץ הגרעין האיראני"

בן גביר לבר לב: "אתה לא המאוים היחיד" (צילום: ערוץ הכנסת)

בפתח הדברים התייחס האלוף במיל' למצב ה"מוזר" בו ישנם שני שרי ביטחון ואמר: "כל מה שקורה בתהליך של הממשלה הזו, הוא טירוף מערכות, הוא טרלול, חמור בעיני זה שראש הממשלה שאחראי לנו לביטחון, לכלכלה, לחברה, לכולנו, יודע מצוין מינסיונו ומכישרונו, עד כמה ההחלטות שלו גובלות בחוסר אחריות עד כדי סכנה לביטחון המדינה.

"כל ההחלטות ההזויות האלה נמצאות (וזה הולך ומתבהר), תחת מטרה אחת בהירה כשמש: הצלתו מדין צדק בישראל. כל הערכים הבסיסיים של תפקוד אפקטיבי של ממשלה, של ארגון בריא, פשוט נזרקו לפח! אחדות הניהול תחת מקבל החלטות רלוונטי, זה שרואה את כל התמונה, על האחריות שלו ועל הסמכות שלו, פרקו את זה פרוק טוטאלי גם בביטחון וגם בשאר".

על מינויו של יואב גלנט לשר ביטחון אמר: "יואב גלנט אני מכיר אותו מצוין, הוא אדם ראוי, הוא יכול להיות שר ביטחון בסדר. לא זאת הבעיה. הבעיה היא שנותנים לו משרד ביטחון מפורק. לפני כן צריך להסתכל על מנהיגות. לא יואב גלנט. היתה לו פרשייה קטנה. יש שמה אנשים שיש להם פרשיות הרבה יותר חמורות".

"יש שם אנשים שיש סימן שאלה לגבי התנהלותם העבריינית בעבר ויש סימן שאלה באשר להתנהגותם בעתיד, כשהמסר לעם ישראל, בעניין דוגמה אישית, הוא ברור: מותר להיות עבריין, מותר לעבור על החוק, מותר להסית ועדיין אתה לא יכול להיות או מפקד בצה"ל, או תפקידים בכירים בשירות המדינה, אבל אתה כן יכול להיות נבחר עם, אתה כן יכול להיות בממשלה!".

"מה אומרים הצעירים? מה אומר העם? אני מסתכל מה הם רוצים לעשות בהסכמים קואליציונים בבית המשפט? בית המשפט שאמור לטפל בענינו של ראש הממשלה. תחת זאת אנחנו רואים רעיונות על חוקים בלתי נסבלים. חקיקת רוב בכנסת ליצירת חקיקות אישיות לטובת העבריין דרעי! מה זה החוק הזה שישרת בעתיד ראש הממשלה?".

כשנשאל אם בג"צ יוכל לשנות את ההחלטה השיב "כן, אבל הם יפילו את בג"צ יום למחרת, בפסקת התגברות. על הצלת ראש הממשלה, בזה יש אחדות פיקוד! פה שמו "מנהל בכיר" יריב לוין, שהוא איש אמונם לדעתי הכמעט יחידי של משפחת נתניהו, שקיבל משימה ויקבל את כל הגיבוי. יש שר משפטים אחד והוא יעשה אותה, הוא יפיל את בג"צ".

"מה זה בית משפט עליון? ראינו עכשיו את החלטת האו"ם ללכת ולחקור אותנו, לחקור את פעילות צה"ל. יכולים גם לחקור אותי כאיש צבא לשעבר. איך נאבקנו והצלחנו עד היום על קציני צה"ל וחייליו? בזכות בית המשפט שלנו. העולם ראוה בבית המשפט הישראלי גוף של צדק, שאנחנו חוקרים את עצמנו. קיבלנו על זה לגיטימציה וגיבוי. כשרואים מה קורה עכשיו בבית המשפט, איזה גיבוי נקבל?".

בהמשך חזר לעסוק בעניין הביטחון והתייחס לאפשרות המטרידה ש"שר ביטחון יאמר דבר אחד ושר נוסף במשרד הביטחון סמוטריץ' יאמר דבר שני וחיילי צה"ל יפגשו את חיילינו". לדבריו יש סיבה לדאגה: "אתה מוטרד ובצדק. על בסיס לקחים שנלמדו בדם. למדנו את הצורך באחדות הפיקוד בתאום מלא בין כלל זרועות הביצוע במרחב הביטחוני, במקרה זה כזה ויהודה ושומרון, כי אלה נקודות החיכוך הרלוונטיות ביומיום שלנו. אז מה עושים עכשיו? מפרקים את התיאום הזה!"

"כל הרעיון של חפ"קים משותפים: שב"כ, משטרה, מערכת הביטחון זה לא היה לפני 30 שנה ולמדנו את זה וזה מתחיל מלמעלה. משר הביטחון שפעם בשבוע מנהל דיון, עם מתאם הפעולות בשטחים, המשטרה, וכולם תחת סמכות אחת. מה עשו עכשיו? הביאו עוד שר. הי עוד שר אבל הוא עבד תחת הנחייתו של שר הביטחון בצורה בהירה לחלוטין שיש אג'נדה אחרת לגמרי מהאג'נדה הערכית והמוסרית והוא הולך גם לשלוט על התיאום, על המינהל האזרחי. אנשים לא מבינים מה זה".

כשנשאל אם הוא צופה שתהיה התנגשות בלתי נמנעת בין גלנט לסמוטריץ' השיב כי "התנגשות בין גלנט לסמוטריץ' פחות מטריד אותי. יותר מטריד אותי שזה יהיה בין חיילים בצה"ל לבין הגוף של סמוטריץ'! כל אחד יחליט החלטות אחרות. הרי לא פועלים רק בכוח. יש הרבה פעמים שאתה מדבר מול הצד הפלשתיני. הרי עושה את זה מתאם הפעולות בשטחים".

לסיום התייחס האלוף במיל לתחקיר על נפילתו של חייל השיריון סמל איתן פיכמן ז"ל בתרגיל ברמת הגולן ואמר: "תאונה מאד עצובה. החייל היה בתוך הצריח ונמחץ ע"י התותח. מאד אהבתי לראות בהודעה של דו"צ שאלוף פיקוד הצפון והרמטכ"ל לוקחים את התאונה הזאת ומעבירים אותה הרבה מעבר לסוגיה הטכנית של איך אפשר למנוע בעתיד תאונה כזאת".