ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד היום (שלישי) בירדן עם המלך עבדאללה השני, במה שמהווה את ביקורו המדיני הראשון של נתניהו בחו"ל מאז שובו לתפקיד ראש הממשלה.

שני המנהיגים דנו בסוגיות אזוריות, בדגש על שיתוף הפעולה האסטרטגי, הביטחוני והכלכלי בין ישראל לירדן, התורם ליציבות האזור. כמו כן, ברכו השניים על הידידות והשותפות, ארוכת השנים, בין מדינת ישראל לממלכה הירדנית. גורם מדיני ציין כי הפגישה הייתה טובה שמציינת הכרות רבת שנים בין המנהיגים. נתניהו הבטיח לעבדאללה שהסטטוס קוו בהר הבית יישמר.

מטעם בית המלוכה הירדני נמסר כי המלך עבדאללה "הדגיש את החשיבות של כיבוד הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל אקצא" ואת הצורך לשמור על שקט ולהפסיק את אירועי האלימות, "כדי לסלול את הדרך לאופק מדיני לתהליך השלום, וקרא להפסיק כל צעד שעלול לערער את סיכויי השלום", נמסר.

עוד נמסר כי עבדאללה הדגיש בפני נתניהו את תמיכתו בפתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, לצד מדינת ישראל. הצדדים דנו גם בקשרים דו-צדדיים ובצורך של העם הפלסטיני להיות חלק מפרויקטים כלכליים ואזוריים.

בפגישה השתתפו סגן ראש הממשלה ושר החוץ הירדי איימן ספדי, מנהל לשכת המלך ג'עפר חסן, ראש מחלקת המודיעין הכללי האלוף אחמד חוסני. במשלחת הישראלית לקחו חלק ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ, המזכיר הצבאי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.

הפגישה בין נתניהו לעבדאללה מתרחשת בשיא המתיחות בין ישראל לירדן. בשבוע שעבר ירדן זימנה את השגריר הישראלי בעמאן לשיחה, זאת לאחר שלפי הדיווחים במדינה שגריר ירדן בישראל ראסן אל מג'אלי עוכב הבוקר בכניסה להר הבית ולא הורשה להיכנס למתחם מסגד אל-אקצא. משרד החוץ הירדני אף פרסם הודעת גינוי חריפה וקרא לישראל "לשים סוף לניסיונות לשנות את הסטטוס קוו". במשטרת ישראל לעומת זאת פרסמו הודעת הכחשה וטענו כי מדובר ב"פרסומים כוזבים" וכי כניסתו של השגריר לא נמנעה. 

באיגרת שהועברה לשגריר הודגש כי "ישראל, כמדינה כובשת, חייבת לעמוד בהתחייבויותיה בהתאם למשפט הבינלאומי ובמיוחד המשפט ההומניטרי בנוגע לירושלים, המקומות הקדושים בה ובמיוחד מסגד אל-אקצא המבורך. על ישראל להימנע מכל צעד שיפגע בקדושת המקום, ולשים סוף לניסיונות לשנות את הסטטוס קוו הקיים".

תיעוד: רגע העימות ברחבת הר הבית

במשטרת ישראל, לעומת זאת, הכחישו את הדיווחים, ומסרו "הבהרה בהמשך לפניות כתבים ופרסומים שגויים", בה נטען כי "לפני זמן קצר, הגיע מנהל הווקף הירדני יחד עם שגריר ישראל בירדן להר הבית ללא כל תיאום מראש עם המשטרה. שוטר שהבחין בהם ולא זיהה את האישיות או הכיר את הביקור הצפוי, עידכן את מפקדו, המתין לקבלת הנחיות, ולצורך כך השהה כניסתם לזמן קצר מאוד לשטח הר הבית". 

עוד נמסר מהמשטרה כי "בניגוד לפרסומים שגויים, לא נמנעה כניסתו של השגריר אלא הוא זה שהחליט בשלב מסויים לעזוב את המקום מיוזמתו, בהליך עדכון של השוטר את מפקדו וקבלת הנחיות מתאימות. לו היה ממתין מספר שניות נוספות היה נכנס פנימה לשטח הר הבית. נציין כי הליך תיאום מקדים עם המשטרה כמקובל - היה מונע כל עיכוב בכניסת השגריר להר הבית, וצר לנו על פרסומים כוזבים ביחס למקרה זה".

עוד קודם לכן, הפרלמנט הירדני הגדיר את הממשלה החדשה בישראל כ"ממשלת טרור" ואף הביע תמיכתו בהחזרת השגרירים בין המדינות. זאת, בשל עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית.

הפרלמנט הירדני הוסיף וציין כי "הפרובוקטיביות של ממשלת הכיבוש וההסתערות על מסגד אל-אקצא מוכיחות כי מדובר בממשלת טרור הנוטה להקצנה ולהדלקת סכסוכים באזור. יש להפסיק את הפעולות פרובוקטיביות ולא נקבל עוד חילול של מסגד אל-אקצא. על הקהילה הבינלאומית להתערב כדי לעצור את הצעדים הללו, המהווים הפרה של החוק הבינלאומי". 

כמו כן, טען הפרלמנט הירדני כי הממשלה החדשה שהוקמה בישראל הופכת את הסיכויים לפתרון מדיני לבלתי אפשרי, והדגיש כי מעשיו של בן גביר מחבלים במאמצי השלום. בעת הדיון בפרלמנו, כינו מספר חברים בו את השר בן גביר, במילים קשות כמו "חזיר", "נאצי" ו"בזוי".