פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין למזה"ת ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, שוחח היום (ראשון) עם אריה אלדד ובן כספית ב־103fm והביע את דעתו על ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן והעריך כיצד הוא צפוי להשפיע על המאמצים להביא לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה

בפתח הדברים הסביר: "העניין הזה של ההסכם, לא צריך להיות מופתע ממנו יותר מדי, משום שהסעודים מקיימים כבר מאחורי הקלעים עם איראן, גם בעומאן, וגם בעיראק, בסיטואציות שונות - איזשהו ניסיון למצוא עמק שווה. סעודים ואיראנים זה בעצם דבר והיפוכו. ההסכם הזה לא ישכך את מטעני האיבה, הוא פשוט יוצר מציאות יותר נוחה, קונסטלציה יותר נוחה לשתיהן בשעה הזו.

"כשרוצים להבין בעצם את המשחק פה, המשחק הוא משחק גדול כי השושבינה הגדולה כאן היא סין שמנצלת ואקום אמריקאי, נכנסת ומסדרת לה את הדברים בצעד לא אופייני הייתי אומר כדי להבטיח בעצם את העניין של זרימת נפט תקינה אליה, הלוא ידוע שהיא צריכה בסופו של דבר לשתות נפט בכמויות העתק". 

ופה זה לא בהכרח בניגוד לאינטרס האמריקאי. 
"אני חושב שסין דורכת בכל זאת על קצות הבהונות של ארה"ב כאן. היא בהחלט עושה כאן צעד שיש לו משמעות גיאו מדינית. אני חושב שהאמריקאים בסופו של דבר מחויבים להסכמי אברהם לא בגלל שהם חתומים עליהם, אלא משום שהם צריכים באופן תדיר להרחיב את השורות שלהם כדי לחזק את העניין הזה שהם מדללים את הכוחות כאן והם עדיין בסופו של דבר פטרונים של הרבה מאוד בני חסות שיש להם באזור, לכן אנחנו כאן במשוואה מאוד מעניינת.

"אם יותר לי להמר, אני חושב שהדבר הזה, לא רק שלא יפגע בסבירות הכניסה הסעודית באופן חלקי לפחות לנורמליזציה עם ישראל - אפשר לראות את זה כאיזשהו מקשה או קלף לחץ על ארה"ב מצד סעודיה, ואפשר לראות את זה גם כאיזשהו ניסיון בסופו של דבר להביא את האמריקאים להיות יותר פרו אקטיביים בנושא הזה. אני רק מזכיר, סעודיה תעשה הסכם עם ישראל, אם ארה"ב תיתן מטרייה ביטחונית, פתיחה לגרעין אזרחי..."

כספית ציין כי "העניין הוא שכשנתניהו עושה את כל הדברים שמעצבנים אותם, ובתוכם המהפכה המשטרית, לא ייתנו את זה". רבי השיב: "אני מוכן לקבל שהאמריקאים ינסו להטיל סנקציות או עונשים חלקיים על ישראל כאן או שם, אינני יודע לאן זה הולך, אבל לדעתי לא בנושא הזה. האמריקאים צריכים את הסעודים בתוך המסגרת של הסכמי אברהם כי זה בעצם צורך אמריקאי במזרח התיכון, זה גם משהו שהסעודים רוצים אותו". 

"במונחים סעודיים, בסופו של דבר, שלוחות איראניות תקפו שדות נפט סעודים בתקופה של טראמפ, והאמריקאים לא הגיבו. מבחינת הסעודים הם מפזרים פה סיכונים. הם לא עושים את זה בשמחה וששון. הם היו רוצים לחזור לעידן של ניקסון, של קיסינג'ר, של מטריית הגנה רחבה, זה מה שהם רוצים וזה מה שהם מכירים, כרגע המציאות השתנתה. אם זה לא יחזור, הם מפזרים את הסיכונים.

"הם צריכים את ישראל, ומדינות המפרץ צריכות את ישראל, ואני אומר לך את זה מקרוב. יש כאן אתגרים של המאה ה-21. יש כאן גיאו אקולוגיה, ישראל יכולה לספק הרבה דברים. אני מאמין גדול בהסכמי אברהם ולדעתי יצטרפו עוד ועוד מדינות, כתוצאה מההיגיון הזה", סיכם. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm