סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף (מיל') דן הראל, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM אודות תופעת הסרבנות והרפורמה במערכת המשפט. ובנוסף, על השאלה האם ראוי שהצבא יהיה מעורב פוליטית.

באופוזיציה תוקפים את חוק הנבצרות: "הכנסת נמצאת במצב הכי שפל שלה"
מתיחות בתוך הליכוד? "כל אחד מאיתנו צריך לראות איך הוא משחק קבוצתי"

בפתח הראיון, נשאל הראל אם תופעת הסרבנות לגיטימית בעיניו: "קודם כל בואו לא נקרא לזה סרבנות. בואו נקרא לזה בשמו, זו התנדבות. אנחנו לא מדברים על אנשים שעל פי חוק מזמנים אותם למילואים והם חייבים להצטרף. יש חוק במדינה וחייבים לעמוד בו. מדובר באנשים שמזמן חרגו ממגבלות החוק והמשיכו לשרת במילואים כי הם חשבו שזה מאוד חשוב במדינה דמוקרטית שיהיה מי שיגן עליה".

"בדיקטטורה הם כנראה אינם חושבים ככה והודיעו שישעו את ההתנדבות שלהם למילואים אם כל הנושא של הדיקטטורה יעבור. אז כן, אני חושב שזה אחד הכלים וקשה לי להאמין על עצמי שאני אומר את זה אחרי 36 בצבא, שזה לגיטימי. כי הצעדים שהשלטון עושה, שהקואליציה שכיום שולטת בממשלה עושה, הם הלא לגיטימיים", המשיך.

"הייתי אלוף פיקוד דרום בהתנתקות, שהובלה על ידי ממשלת הליכוד, עברה חקיקה בכנסת, ועברה 11 עתירות לבית משפט עליון. אני גם לא הייתי מאושר מההתנתקות. קודם כל, אצלי בפיקוד שאלנו כל מפקד שחושב שהוא לא יוכל לעשות את הדברים האלה, את הפינוי מרצועת עזה, או את הגירוש על פי אלה שחושבים כך, כל אחד מהם יכל לקבל תפקיד אחר. אם ישלחו צווי 8 אין לי ספק שאנשים ילכו", הסביר.

לאחר מכן, סגן הרמטכ"ל לשעבר נשאל אם הוא מסכים שהצבא צריך להיות מעורב בפוליטיקה והשיב: "אל תמשוך את זה לצבא. כל מה שאומרים לקואליציה 'תעצרו רגע אחד, בואו נדבר'. אין שום דבר כזה, תסתכל על החוקים שעברו היום. בראייתי, הוועדה למינוי שופטים היא האבן הראשונה בשרשרת אבני דומינו שאם היא נופלת כל האבנים קורסות. אחת אחרי השנייה. כי לממשלה, כל ממשלה, מהימין או מהשמאל, תהיה שליטה בבית המשפט. זה שלטון יחיד של ממשלה, כל ממשלה, ואני לא מוכן להיות תחת שלטון יחיד של ממשלת ימין או שמאל".

בסיום הראיון חתם הראל: "אני לא מוכן שפוליטיקאים יבחרו את השופטים שבסופו של דבר יהיו שופטים שפוטים שחלקם ישפטו על פי מה שאדוניהם יגידו להם. לא תולים את יציבותו של שלטון ואת שלטון הדמוקרטיה ברצונם הטוב של אנשים. השופטים עד היום, ואני לא אומר שאי אפשר לתקן את השיטה, כולם נבחרו בהסכמה, כאשר לכל צד היתה זכות וטו. ההסכמה הזו ייצרה את התוצר הכי טוב שאפשר להביא בדמוקרטיה. אני גם לא בעד זה שהשופטים יבחרו את השופטים, אני גם חושב שאז יכולה להתקבע שיטה, אבל ההסכמה הזו היא כמו כל דבר בדמוקרטיה בסוף. החוכמה של כולם יחד מייצרת את התוצאה הטובה ביותר האפשרית, וזה מה שהיה צריך להיות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM