לאחרונה התעוררה מהומה לאחר שחוקרים ברשתות החברתיות חשפו בפני חובבי המזון את ה"סוד" שמסתתר מאחורי הצ'יפס הזהוב של חברת המזון המהיר, מקדונלד'ס. כעת, נחשף כי מוצרי מזון - מתוקים ומלוחים כאחד - מכילים מרכיבים יוצאי דופן למיניהם, כך לדבריו של המדען בריאן קווק לי, כותב הספר "150 שאלות במדעי המזון: לבשל חכם, לבשל טוב יותר".

"כל חומרי הטעם והריח מטרתם להטעות את מוחנו", אמר לי ל-New York Post והוסיף: "80% ממה שאתם אוכלים וחווים כטעם - הוא לא הטעם עצמו אלא הריח, כמו גם במראה המאכל". בקנה מידה רחב יותר, האמת מאחורי מה שבאמת טמון במאכלים האהובים והנצרכים ביותר לא מיועדת לבעלי לב חלש. שיער בעלי חיים, חרקים, חומצות בכמויות גבוהות במיוחד, עץ ואורז מעובשים - כולם לעתים קרובות עושים את דרכם לצלחת שלנו, כך לדבריו של לי. הנה כמה מרכיבי המזון הכי מזעזעים שככל הנראה כבר צרכתם.

אוכל ושתייה, ג'אנק פוד (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
אוכל ושתייה, ג'אנק פוד (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

שיער בעלי חיים

בהמבורגרים, חטיפי עוף וכריכים יש בדרך כלל מרכיב מיוחד מעבר ל"רוטב הסודי". תוסף נפוץ במיוחד המשפיע על טעם הבשר במזון המהיר הוא חומצת אמינו בשם "ציסטאין" המיוצר ממיקרואורגניזמים וחיידקים. המקור הטבעי העיקרי של ציסטאין הוא בעיקר שיער", טען המדען. "במהלך עיבוד של מוצרים מן החי, משתמשים בבשר באיכות נמוכה וכדי להגביר את טעמו, יש צורך בתוספים".

חרקים בסוכריות גומי

שעוות שלאק וכרמין - שני תוספים עיקריים בסוכריות ובממתקים - "מקורם בחרקים", אמר לי. שלאק הנו מעין שרף הנמצא על ענפי העצים והוא מופרש על ידי מיליוני חרקים קטנים באזור הודו, תאילנד וארצות סמוכות. בנוסף, הסביר המומחה כי מוצר זה משמש לציפוי של פירות וירקות כדי להאריך את חייהם.

מופקים מחרקים? (צילום: ingimage ASAP)
מופקים מחרקים? (צילום: ingimage ASAP)

עץ במאכלים בטעם וניל

בוודאי הייתם מעדיפים שלא לדעת שחלק מהמאכלים האהובים עליכם מגיעים לרוב מעץ. במזונות כמו גלידה בטעמים שונים, המכילים גרסה סינתטית של וניל - המכונה ונילין - יש שאריות עץ כאלה ואחרות. המדען אמר: "תהליך ייצור הוונילין מתחיל בחימום עץ בטמפרטורה גבוהה מאוד. לאחר מכן אוספים את השאריות והן עוברות כמה תהליכים - ולאחריו עושות דרכן למזון שלנו".

חומצה בכמויות גבוהות

חלק מהמשקאות המוגזים שאנו צורכים, מכילים חומצה זרחתית - המולקולה של החומצה הזרחתית מורכבת משלושה אטומי מימן, ארבעה אטומי חמצן ואטום זרחן אחד. במילותיו של לי: "מדובר בתרכובת שנמצאת אפילו בנשק חם. תוכלו לקחת את אותם חומרים בדיוק ולהכניס לתוך רימון יד".

חומצה זרחתית במגוון של משקאות מוגזים (צילום: אינג אימג')
חומצה זרחתית במגוון של משקאות מוגזים (צילום: אינג אימג')

חומר לניקוי בריכה בבירה, מיצים וגבינות

בירות, מיצים וגבינות, מכילים לעתים קרובות "אדמה דיאטומית" - מינרל טבעי העשוי מאצות חד תאיות השוכנות באוקיינוס ומשמשים לניקוי בריכות, במהלך שלבי הבישול שלהם כמערכת סינון.

עובש ברוטב סויה

"רטבים על בסיס סויה מיוצרים מאורז ופולי סויה מעובשים שנקראים 'קוג'י' - שבתנאים מסוימים יכולים להיות קטלניים ומסוכנים לאכילה", אמר המומחה. לדבריו, רוטב סויה בסגנון קוריאני, "מיוצר על ידי גושי סויה שבמידה והיינו אוכלים כמו שהם (גולמיים) - כנראה שהיינו מתים".

רוטב סויה, מופק מפולי סויה ואורז מעובשים (צילום: אינג'אימג')
רוטב סויה, מופק מפולי סויה ואורז מעובשים (צילום: אינג'אימג')

עצמות בעלי חיים בסוכר לבן

"הדבר אמנם לא ימתיק את התה שלכם אבל סוכר לבן בוהק הוא כלל לא בצבעו הטבעי - בניגוד לקנה הסוכר הגולמי", הסביר. מתברר שסוכר עובר תהליך די מטריד במטרה לקבל את הברק שלו. "כדי לקבל סוכר לבן, יש צורך בהסרה של שכבה חומה, דבר שבדרך כלל נעשה באמצעות עצמות של בעלי חיים", הסביר לי. "השיטה היא שהיצרנים נעזרים בעצמות בעלי חיים שחוממו במיוחד - ולאחר מכן השתמשו בהם במסנן לסוכר".