אנשים רבים נוהגים לשוחח בטלפון הסלולרי ו"לשים אותו על ספיקר". נכון שזה יותר נוח לא להצמיד את המכשיר לאוזן וכמובן שפחות מסוכן, אבל הרבה פעמים במצב בו אנחנו מפעילים את הרמקול בטלפון הנייד אנחנו למעשה עוברים על כללי הנימוס הבסיסיים.

פרקליט אחד החשודים בתקיפת הנער בפתח תקווה: "הוא הבחור שביקשו את נפשו"
למרות ההפסד ב"האח הגדול": "סתיו קצין תעשה הרבה יותר ממיליון"

נכון שיותר נוח לשוחח מבלי שהמכשיר יהיה דבוק לאוזן (אם יש אוזניות זה דבר אחר), וזה גם פחות מסוכן מבחינת הקרינה ומותיר אתכם עם ידיים פנויות לעשות עוד דברים במהלך השיחה. אבל, זה עלול להרגיז אנשים שנמצאים בסביבתכם או את האיש בצד השני של הקו.

ליזי פוסט, מומחית לנימוסים ומנחת הפודקאסט "נימוסים נהדרים", הציעה כמה טיפים באשר לשימוש ברמקול:

אל תשתמשו ברמקול בשיחה שכולם עשויים לשמוע: "אם אתם נמצאים במקום ציבורי או בקבוצה וזקוקים לדעתו של מישהו בנוגע לעניין כלשהו, עדיף לשלוח לו הודעות ותמונות מאשר לבצע שיחת וידאו ללא אוזניות שעלולה להרגיז את הסובבים", אמרה פוסט.

פוסט מסבירה כי שימוש באוזניות עדיף על פתיחת הרמקול כדי לבצע שיחות וידאו או לצפות בסרטונים במקומות ציבוריים כמו מטוס, רכבת, אוטובוס, או בזמן עמידה בתורים.

"גם לא מתאים להשתמש ברמקול של הפלאפון כדי להאזין למוזיקה בקול רם בפארקים או בחופים", אמרה.

"לפני שאתם מבצעים או מקבלים שיחת טלפון דרך הרמקול, ודאו שמתאים שכולם סביבכם ישמעו אותה, ובדקו עד כמה התוכן או הרעש של השיחה יכולים לגרום אי נוחות לכל אחד", אמרה פוסט והוסיפה: "שקלו האם ניתן לדחות את השיחה עד שתגיעו למקום נוח יותר".

עדכנו את האיש עמו אתם משוחחים: על פי פוסט, "אם אתם משתמשים ברמקול בנוכחות אדם או אנשים אחרים, עדכנו את האדם שהתקשר או שהתקשרתם אליו", כדי למנוע מצב בו הוא יגיד דברים אישיים שלאוזניכם בלבד או ירכל על מישהו שנמצא בחדר.

מקומות בהם לא מומלץ להשתמש ברמקול: אל תניחו שמי שנמצא בסופר רוצה לשמוע או להיות חלק משיחת הטלפון שלכם. עדיף לנהל את כל שיחות הרמקולים שלכם במקומות שבהם אתם לא מפריעים לאחרים, כמו להיות לבד ברכב או בחלל סגור.

מומחה הנימוסים ג'וליאן ליוור ממליץ להנמיך את עוצמת הקול ולהימנע משימוש ברמקול של המכשיר בזמן השהייה במקומות הבאים:

בשדה התעופה, במסעדות כי "אנשים לא משלמים על ארוחה כדי לשמוע את השטויות שלכם" ובמרפאות ובתי חולים כי "החולים סובלים מספיק גם בלי השיחות שלכם". 

כדי לא להפריע לאחרים עם צליל צלצול הטלפון שלכם, מומחה השיווק יעקב קליצ'ק ממליץ לא לתת למכשיר לצלצל יותר משלושה צלצולים כ"כלל עולמי של נימוסי טלפון" וזמן ההמתנה האופטימלי לצד השני, לפני הניתוק.

בנוסף הוא מציין, כי לענות לטלפון מיד בצלצול הראשון "יכול לגרום לכם להתבלבל ולא לענות כמו שצריך", אבל מענה אחרי הצלצול השלישי ייתן לכם מספיק זמן כדי להבין מי מתקשר ולנסות לארגן את המחשבות באשר לסיבת ההתקשרות, אם ידועה.

אישה מדברת בפלאפון (צילום: אינג'אימג')
אישה מדברת בפלאפון (צילום: אינג'אימג')

לדברי פוסט, "כאשר אתם נפגשים עם מישהו יש לתת לו את מלוא תשומת הלב ולהימנע משיחות מתמשכות. אם יש מצב חירום או צורך קיצוני בשיחה, כדאי לבקש מהם רשות לשוחח ולוודא שהשיחה תהיה קצרה ככל האפשר".

ככלל, במהלך לימודים, הרצאות, צפיה בסרט בקולנוע, הצגות, הופעות, ראיונות עבודה, פגישות חשובות, דייטים ועוד - פוסט ממליצה להעביר את הנייד ל"מצב טיסה" או "נא לא להפריע".