פורסם לאחרונה כי רקוס, אורנג אוטן בן כ-35 החי בפארק הלאומי גונונג לוסר באי סומטרה שבאינדונזיה, הבריא מפצע בפניו בעת ששיפשף שוב ושוב עלים לעוסים של צמח מרפא. 

לאחר שעזב הכל ועבר לגור איתה: גבר תמים גילה את האמת המרה על בת זוגו
מחריד: הכריח את בנו בן ה-6 לרוץ על הליכון כי הוא "שמן מדי" - עד שמת

עפ"י טענת החוקרים, זוהי התצפית הראשונה הידועה על חיית בר המשתמשת בצמח לטיפול בפצע, והיא מוסיפה ראיות לכך שבני האדם אינם לבדם בשימוש בצמחים למטרות רפואיות. החוקרים שהבחינו לראשונה בפצע על פניו של רקוס ב-25 ביוני 2022, התרגשו מיכולת הטיפול העצמית שהפגין האורנג אוטן. הפצע של רקוס נסגר חמישה ימים לאחר שהחוקרים הבחינו בו לועס את הצמח, והבריא לגמרי ללא סימני זיהום פחות מחודש אחרי.

צמחי מרפא (צילום: אינגאימג')
צמחי מרפא (צילום: אינגאימג')


"התרגשתי מאוד בין היתר משום שתיעודים של בעלי חיים המטפלים בעצמם נדירים – ועוד יותר כשמדובר בטיפול בפציעות", אמרה איזבל לאומר, פרימטולוגית במכון מקס פלאנק להתנהגות בעלי חיים בגרמני. ד"ר לאומר מקווה שהמחקר על רקוס יגביר את הרצון להגן על האורנג אוטנים בסומטרה הנמצאים בסכנת הכחדה קריטית. 

ראוי לציין כי פרימטים כבר נראו בעבר מרפאים את עצמם מפציעות, אך לא באמצעות צמחים. לעיסת צמחים בקרב מינים שונים של קופים, ציפורים ודבורים נראו בשימוש על ידם בעיקר לשם גירוש טפילים.

הצמח בו השתמש רקוס, הידוע בשם אקאר קונינג או שורש צהוב, משמש גם אנשים ברחבי דרום מזרח אסיה לטיפול במלריה, סוכרת ומצבים אחרים. מחקרים מראים שיש לו תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-בקטריאליות, ומעידים כי נדיר שאורנג אוטנים ניזונים מן הצמח.

רק בשנים האחרונות, מדענים הראו שאורנג אוטנים יכולים לפתור פאזלים מורכבים, לעסוק בתכנון לעתיד, להקניט זה את זה בצחוק, ולצחוק כמו בני אדם. "יש כל כך הרבה דברים שאנחנו עדיין לא יודעים על הקופים האלה," אמרה ד"ר לאומר.