בצל החשש בישראל מחזרתו של הסכם הגרעין לשולחן המשא ומתן בין מדינות המערב לאיראן, העיתון "פייננשל טיימס" דיווח בסוף השבוע האחרון כי ארה"ב ומדינות אירופה חידשו את השיחות עם הרפובליקה האסלאמית בכל הנוגע לפעילותה הגרעינית. על פי הדיווח, לראשונה מאז שארה"ב, תחת ממשל טראמפ, פרשה מההסכם המקורי, התקיימו שיחות ישירות בין גורמים רשמיים באיראן ובארה"ב.

הדיווח מגיע על רקע פרסומו של דוח חדש של הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) על איראן הטוען כי לסוכנות אין עוד שאלות על חלקיקי אורניום שנמצאו מועשרים לרמה של 83.7% במתקן התת־קרקעי שלה בפורדו, וכי היא סיימה את החקירה שלה על המתקן שנחשף בעבר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בנימין נתניהו (צילום: עמית שאבי, פול)
בנימין נתניהו (צילום: עמית שאבי, פול)

בתוך כך, דיפלומט מערבי בכיר אמר כי "יש הכרה שאנו זקוקים לתוכנית דיפלומטית כדי להתמודד עם תוכנית הגרעין של איראן. הדבר שמדאיג הוא שקבלת ההחלטות של איראן היא כאוטית והיא עלולה להוביל למחמה עם ישראל". ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה עצרו את המאמצים הדיפלומטיים מול איראן בחודש ספטמבר האחרון, לאחר שטהרן כעס על כך שהמערב דחיה את טיוטת ההצאה להחייאת הסכם הגרעין. עם זאת, גורמים איראנים נפגשו עם נציגים אירופים בחודשים האחרונים, בכמה פגישות שנערכו באוסלו, על מנת לדון בנושא הגרעין.

רוב מאלי, השליח המיוחד של ארה"ב לאיראן, נפגש מספר פעמים עם שגריר איראן באו"ם, סעיד אירוואני, שהיה בכיר במועצה העליונה לביטחון לאומי, לפני שהוצב בניו יורק. דובר מחלקת המדינה אמר כי "יש לנו את האמצעים לתקשר עם איראן ולשלוח להם מסרים, כאשר זה פועל במקביל לאינטרסים של ארה"ב".

השיחות שנערכו לאחרונה, הן השיחות הראשונות שנערכות באופן ישיר, מאז שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין. מקור המעורה בפרטים ציין כי הדיונים בין הצדדים התמקדו בעיקר באפשרות של חילופי שבויים, כאשר טהרן מחזיקה עדיין בלפחות שלושה אזרחים אמריקאים. טהרן הסכימה בשבוע שעבר לבצע עסקת חילופי שבויים עם בלגיה, ושחררה גם שני אזרחים אוסטרים שבהם החזיקה. על כן, עסקה מוצלחת עם ארה"ב, בהחלט יכולה לשפר את הראייה כלפי הסכם הגרעין. 

מתקן הגרעין בנתנז, ארכיון (צילום: John Moore/Getty Images)
מתקן הגרעין בנתנז, ארכיון (צילום: John Moore/Getty Images)

כמו כן, דיפלומטים ואנליסטים אמריקאים ציינו כי יש אפשרות פוטנציאלית להסכם ביניים, או מהלך שלפיו איראן תפחית את רמות העשרת האורניום, בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות. דיפלומט נוסף עדכן כי "לא סביר שיהיה הסכם גרעין, אך יכול להיות שיהיה הסכם ביניים". פקיד אמריקאי אמר כי "וושינגטון תמיד תעדיף את הצד הדיפלומטי, וזו הדרך הטובה ביותר להבטיח שאיראן לא תשיג לעולם נשק גרעינין. עם זאת, לא הסרנו שוב אפשרות מהשולחן".

כאמור, על פי דוח סבא"א, איראן הגדילה ב־25% את רמת האורניום המועשר לרמה של 60% והיא ממשיכה להפר את ההגבלות שהוטלו על פעילותה הגרעינית במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, ואשר ארה"ב תחת ממשל טראמפ נסוגה ממנו. בדוח נכתב כי מלאי האורניום המועשר של איראן מוערך בכ־114.1 ק"ג לרמות שונות של עד 60%. כמות של 42 ק"ג אורניום מועשר ברמה של 60% מספיק עבור פצצה גרעינית אם ממשיכים להעשיר אותו למטרה צבאית.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

לפי סבא"א, בסך הכל מלאי האורניום המועשר של איראן בכל הרמות מגיע ל־4,744.5 ק"ג. בדוח הרבעוני הקודם היה המלאי נמוך ב־983.7 ק"ג. בדוח נוסף נכתב כי איראן הרשתה לסבא"א להתקין אמצעי מעקב בשני מתקני העשרה מוצהרים, אחד מהם באספהאן, שבו מיוצרים רכיבי צנטריפוגות. בדוח נכתב: "סבא"א עדיין מחכה לתשובות מאיראן לגבי המחלוקות בשני אתרי גרעין ועליה לאפשר להתקין את אמצעי המעקב והפיקוח בהם. לגבי אחד משלושת האתרים שבו נמצאו חלקיקי אורניום, איראן סיפקה הסבר סביר ולסבא"א אין שאלות נוספות".

ביום חמישי האחרון, משרד החוץ הוציא הודעה בדבר סגירת תיק מריוואן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וכינה זאת "עניין מטריד מאוד". "ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום, אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית", צין משרד החוץ, "איראן ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית".  "הכניעה של מנכ"ל סבא"א ושל הסוכנות הבינל לאנרגיה אטומית ללחץ הפוליטי האיראני מאכזבת מאוד בעיקר מפני שהמידע בתיק מצביע באופן בלתי משתמע לשני פנים על הפרות איראניות בוטות של הסכמי הפיקוח", הוסיפו.

לסיום ציינו במשרד החוץ כי "לסגירת התיק עלולות להיות השלכות מסוכנות ביותר - והיא מעבירה מסר לאיראנים כי אינם נדרשים לשלם מחיר על הפרותיהם, וכי הם יכולים להמשיך להונות את הקהילה הבינלאומית בדרכם להשגת תכנית גרעין צבאית מלאה. בנוסף, סגירת התיק באופן זה, פוגעת קשות באמינותה המקצועית של סבא"א".