גוברת המחלוקת בין צרפת לגרמניה בעניין העסקה למכירת מערכת חץ 3 של התעשייה האווירית לגרמניה. הנשיא עמנואל מקרון, המארח של הסלון האווירי בפריז, ניצל את שהותם בעיר של 20 שרי הגנה אירופים ונציגי נאט"ו והאיחוד האירופי כדי לכנס דיון על עתיד ההגנה האווירית נגד טילים באירופה, כשעל הכוונת התוכנית לאספקת מערכת חץ 3 לגרמניה.

עסקת ענק: גרמניה מתכננת לרכוש את מערכת "חץ 3" הישראלית
גרמניה מתקרבת לרכישת "חץ 3" מישראל, חברות אחרות בנאט"ו שוקלות צעד דומה

מקרון דורש רשמית שאירופה תסתמך על מערכות אירופיות, ובישר בהזדמנות זו כי המערכת הצרפתית־איטלקית SAMPT הופעלה בהצלחה באוקראינה. זאת בזמן שנחתם מסמך הבנות על ידי צרפת, בלגיה, קפריסין, הונגריה ואסטוניה לרכישה משותפת של טילי המיסטראל הצרפתיים.
"צריך לבנות אסטרטגיה לפני שדואגים ליכולת, כי אז קונים יקר יותר ובדרך כלל לא מאירופה", טען.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עמנואל מקרון (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes/Pool)
עמנואל מקרון (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes/Pool)

כדי להדגיש מדוע פתרונות ישראליים אינם מתאימים ליבשת הביא כדוגמה את מערכת כיפת ברזל. "זו תהיה אשליה מסוכנת לנסות ליצור בועה בלתי חדירה באירופה, משום ששטחה גדול פי 200 מזה של ישראל", אמר.

עסקת החץ עלתה גם בפגישה שקיים בפריז שר הביטחון יואב גלנט עם עמיתו הצרפתי סבסטיאן לקורנו. יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ אמר ל"מעריב" בפריז: "ההסכם עם גרמניה הולך ומתגבש. אומנם אין עדיין הסכם סופי כי צריכים אישור של ארה"ב. הבונדסטאג אישר מקדמה של 500 מיליון דולר, ונוכל כבר להתחיל לקנות את כל החלקים הנדרשים".

שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס הגיע לפגישה ברגע האחרון, לאחר שהובהר לו כי החלפתו בדיפלומט מדרג נמוך יותר עלולה לגרום למשבר דיפלומטי. "לא רכשנו את חץ 3 בגלל היסטוריה אלא משום שזאת מערכת מצוינת, ולא ניסוג מהעסקה אף שהצרפתים לא מצטרפים אליה", הבהיר.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי התחמשות של כל חברה בנאט"ו נתונה להחלטתה הבלעדית, אבל יש לדאוג שכל החברות מתואמות ושהמערכות משתלבות זו בזו.