מערכת זיהוי אקוסטית צבאית סודית ביותר שנועדה לזהות צוללות אויב זיהתה קול חריג באוקיינוס האטלנטי, שככל הנראה היה הקריסה של הצוללת "טיטאן" לתוך עצמה, כך אמר גורם בכיר בצי האמריקאי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" 

אחרי מציאת השרידים, משמר החופים האמריקאי מעריך: "הצוללת התפוצצה - והנוסעים מתו מיד"
"צריכים נס": חלון הזמן נסגר, החמצן בצוללת טיטאן אזל

לדבריו, חיל הים העביר את המידע למפקדים שהובילו את מאמצי החיפוש בזירה, ושנעשה שימוש במידע כדי לצמצם את שטח החיפוש. הבכיר הוסיף כי לא היה ברור באופן סופי שאכן היה מדובר בקול שבקע מהצוללת, ולכן מאמצי החיפוש הבינלאומיים אחריה ואחר השוהים בה נמשכו כמאמצי "חיפוש והצלה". "בשביל כל סיכוי להציל חיים שווה להמשיך במשימה", אמר.

הקול נקלט על ידי רשת של חיישנים, כחלק ממערכת האזנה אקוסטית של חיל הים התת-ימי. רשת החיישנים אפשרה לחיל הים לאפס מיקום אפשרי של הרעש, מה שסיפק לצוותי החיפוש אזור ממוקד יותר. חיל הים עזר גם לנתח את קולות הנקישות שנשמעו ביומיים האחרונים מקרקעית האוקיינוס, ונתונים אקוסטיים אחרים שנשמעו במהלך מאמצי החיפוש. אלה היו ככל הנראה קולות של בעלי חיים או קולות שהושמעו על ידי ספינות וכלי שיט אחרים שהיו חלק ממאמץ החיפוש.

@hashem.alghaili How deep is the Titanic shipwreck? #Research #MarineBiology #Oceangate #Science #oceans #learnontiktok ♬ original sound - Hashem Al-Ghaili

המחפשים מצאו פסולת מהצוללת במרחק של כ-1,600 רגל מהחרטום של הטיטאניק. ספינות קנדיות, אמריקאיות וצרפתיות היו חלק מהחיפוש. במהלך החיפוש, צוותי ההצלה זיהו מספר סוגי רעשים, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב וקנדה, כולל זה שנחשד בהתפוצצות של הצוללת. התפרצות תת-מימית היא קריסה פתאומית של צוללת כאשר הלחץ האדיר של מי הים גובר על הלחץ בתוך הכלי ומוחץ אותו.

החיפושים אחר הצוללת טיטאן (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
החיפושים אחר הצוללת טיטאן (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

משמר החופים האמריקני אישר אמש את הדיווחים כי ההריסות שנמצאו הם חלקים מהצוללת. בשלב הזה החיפושים בקרקעית האוקיינוס יימשכו, אך אין אפשרות להבטיח כי גופותיהם של החמישה יימצאו - ומומחים מסוימים מעריכים שהסיכויים לחלצם קלושים. אדמירל ג'ון מאגר ממשמר החופים אמר כי השרידים שהתגלו מוכיחים שמדובר ב"קריסה קטסטרופלית" של הצוללת, שטרם ברור מתי היא קרתה. מומחים הסבירו שבגלל לחץ האוויר בצוללת שבמעמקים, כל תקלה עלולה לגרום לה "לקרוס לתוך עצמה". 
 
"נראה שהטיטאן התפוצה ביום ראשון בדרכה לטיטאניק זמן קצר לאחר שאבד הקשר בעומק של כ-9,000 רגל", אמר אדם בעל ידע ישיר בנושא. היעלמותה של הצוללת הביאה למאמץ חיפוש בינלאומי על מנת למצוא את יושביה בחיים. הצוללת יצאה ביום ראשון למה שהיה אמור להיות טיול בן מספר שעות אל הספינה הטרופה של הטיטאניק, יותר מ-2 מייל מתחת לפני האוקיינוס. זמן קצר לאחר תחילת המסע, הצוללת איבדה קשר עם העולם החיצון.