נשיא איראן, איברהים ראיסי, נכח היום (שלישי) ב"יום התעשייה הביטחונית" באיראן וצפה בפיתוחים הטכנולוגיים החדשים של מדינתו, וביניהם כלי הטיס הבלתי מאויש החדש - המוהאג'ר 10. ראיסי שווחח עם כלי התקשורת המקומיים, כשמאחוריו שורה של טילים אסטרטגיים הנמצאים בידי חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה והצבא האיראני, ושלח מסר לישראל: "נקטע כל יד שתהיה מעורבת בתוקפנות נגד איראן". הנשיא הוסיף כי "היום אנחנו יכולים להציג את איראן בפני העולם כאומה מתקדמת מבחינה טכנולוגית".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

המוהאג'ר 10. ראיסי מתרשם מקרוב (צילום: Handout via REUTERS)
המוהאג'ר 10. ראיסי מתרשם מקרוב (צילום: Handout via REUTERS)

נשיא איראן ראיסי ב''יום התעשייה הביטחונית'' (צילום: Handout via REUTERS)
נשיא איראן ראיסי ב''יום התעשייה הביטחונית'' (צילום: Handout via REUTERS)

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות המקומית "תסנים", המל"ט החדש מסוגל לטוס 24 שעות ברציפות, בגובה של עד 24 אלף רגל. על פי הדיווחים המקומיים, המוהאג'ר 10 בעל יכולת לשאת מטען של עד 300 ק"ג, כאשר המהירות המירבית שלו יכולה להגיע ל-210 קמ"ש. בטהרן גם מדווחים כי כלי הטיס הבלתי מאויש יכול לשאת שורה ארוכה של פצצות ותחמושת, ומצויד במערכות לוחמה ומודיעין אלקטרוניות. לטענת האיראנים, "המומחים והמהנדסים הצבאיים עשו בשנים האחרונות פריצות דרך יוצאות דופן במגוון רחב של טכנולוגיות מקומיות, מה שהופך את הכוחות החמושים לעצמאיים".

במקביל, בערוצי טלגרם המזוהים עם איראן ומשמרות המהפכה, הפיצו תמונה ובה נראה כלי הטיס החדש שהוא עובר מעל דימונה. לצד תמונתו של המוהאג'ר 10, נכתב בעברית קלוקלת: "תכינו לנסיעה לתקופת האבן". זאת, כתגובה לדבריו של שר הביטחון יואב גלנט, שאמר בסיור לפני כשבועיים בגבול לבנון כי "אם חלילה תתפתח פה הסלמה או עימות, אנחנו נחזיר את לבנון לעידן האבן. לא נהסס להפעיל את כל העוצמה שלנו, ולשחוק כל מטר של חיזבאללה ושל לבנון אם נידרש לזה". 

הרפובליקה האסלאמית האיצה השנה את ייצור כלי הטיס הבלתי מאוישים, בעיקר בעקבות המלחמה באוקראינה. טהרן הפכה לספקית הכטב"מים העיקרית של מוסקבה במהלך המלחמה. מוקדם יותר השנה דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי רוסיה ואיראן מקדמות תכניות להקמת מפעל חדש לייצור כטב"מים על אדמת רוסיה. על פי הדיווח, מדובר במפעל שיוכל לייצר לפחות 6,000 מל"טים בתכנון איראני. לטענת הגורמים שצוטטו בכלי התקשורת האמריקאי, משלחת איראנית רמת דרג נחתה ברוסיה בתחילת ינואר כדי לבקר באתר שבו מתוכנן לקום המפעל, וזאת על מנת לסגור את הפרטים האחרונים טרם הוצאת הפרויקט לפועל. 

המוהאג'ר 10 (צילום: Handout via REUTERS)
המוהאג'ר 10 (צילום: Handout via REUTERS)

ראיסי. עוקב מקרוב אחר הפיתוחים החדשים (צילום: Handout via REUTERS)
ראיסי. עוקב מקרוב אחר הפיתוחים החדשים (צילום: Handout via REUTERS)

דבריו של ראיסי מגיעים לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נכח אמש בזירת הפיגוע בדרום הר חברון, והצהיר כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של מתקפת טרור המעודדת, מכוונת וממומנת על ידי איראן וגרורותיה". נתניהו הוסיף כי "צריך להבין שחלק ניכר מגל הטרור הזה בא כתוצאה מהכוונה חיצונית. אנחנו מפעילים אמצעים ונפעיל אמצעים נוספים, הן התקפיים והן הגנתיים, כדי לבוא חשבון עם המרצחים ולבוא חשבון גם עם המשלחים שלהם, מקרוב ומרחוק".

בחודש יוני האחרון, הנשיא האיראני אירח את מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נח'אלה, והבטיח: "איראן תמיד תעמוד לצד העם הפלסטיני, ותתמוך במטרתו הצודקת, שהיא מטרתם של כל המוסלמים". במהלך הפגישה הוסיף חמינאי: "האמינות של פלגי ההתנגדות הפלסטינית והג'יהאד האסלאמי הולכות וגדלות מיום ליום, דבר שאושר דרך התבוסה האחרונה של 'הכיבוש הישראלי' בקרב האחרון על עזה", מה שמצביע על "הצורך להמשיך בקו זה", כך לדבריו.