הסתבכות עם החוק, תאונת דרכים קטלנית ותושבים זועמים: אלה התוצאות של הביקור שערכו באומן שבאוקראינה עשרות אלפי חסידים ישראלים. על פי הדיווחים, בליל חמישי נהרגה צעירה אוקראינית מפגיעת רכב שבו נהגו שלושה ישראלים שהיו בדרכם לאומן. התאונה התרחשה סמוך לעיר ויניציה, כשעתיים נסיעה מאומן. הישראלים, שלא נפגעו, נעצרו וכעת נחקרים.

באוקראינה תוקפים את ישראל: "שיתוף פעולה עם מבצעי תעמולה"
"הקב"ה לא תמיד הגן עלינו על אדמת אירופה": נתניהו במסר לנוסעים לאומן

במקביל, ארבעה ישראלים שנעצרו באומן בחשד להחזקת סמים ישוחררו ככל הנראה הבוקר למעצר בית - וזאת לאחר שערבותם שולמה, לדברי פרקליטם. הדיווח על מעצרם של השלושה התקבל ביום חמישי, ומיד לאחר מכן הקונסול הישראלי באומן, יחד עם נציגים נוספים מהארץ, החלו ללוות את המקרה.

בעקבות מעצרם, הוציא הרב של אומן מכתב גלוי שבו קרא לציבור ולעסקני הקהילה "לא לסייע לאנשים שמתעסקים עם חומרים נרקוטים. הריני להודיע שכל מי שייתפס - לא נוכל לבזבז את כוחנו עבורו, והנזק הוא גדול ועצום. חילול השם יש כאן". אחד מהתיירים הישראלים הוסיף: "הם מביישים את החסידים שמגיעים לכאן מדי שנה מתוך אמונה".

בתוך כך, מתפלל כבן 50 נעצר בסוף השבוע לאחר שאותר סמוך לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן במהלך סיור משטרתי. כניסתו של הישראלי למדינה נאסרה, והרשויות החלו בתהליכי גירושו בחזרה לישראל. תקריות אלה רק הגבירו את זעמם של האוקראינים על האופן שבו התנהגו רבים מהמתפללים שהגיעו לאומן.

בתקשורת המקומית דווח על ערמות של זבל ואשפה שהותירו אחריהם המתפללים באוטובוסים, ברכבות ובמקומות הציבוריים שבהם שהו בעיר. התמונות שפורסמו בהרחבה באמצעי התקשורת האוקראיניים הראו קרונות ברכבת ואוטובוסים עמוסים באשפה על השולחנות והרצפה, כולל שאריות אוכל ובקבוקי שתייה ריקים.

התמונות עוררו כעס רב בקרב המקומיים, שמתחו ביקורת חריפה על ההתנהגות חסרת הנימוס של הישראלים וכינו אותה "חוצפה וחוסר כבוד מוחלט לאוקראינה".

בתוך כך, בערב החג נערכה פגישה בין רבה של אומן יעקב ג'אן לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ובהשתתפות הרב מאיר סטמבלר, יו"ר הפדרציה היהודית. במהלך האירוע הזמין הרב ג'אן את זלנסקי לערוך ביקור בקהילה היהודית באומן. הנשיא האוקראיני אמר לו כי כאשר יגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור באוקראינה - יבקרו השניים באומן.