שבוע נובל: הפרס היוקרתי הוענק היום (רביעי) בכימיה בטקס בשטוקהולם שבשבדיה לשלושה ממפתחי הנקודות הקוונטיות. הזוכים הם לואיס ברוס, אלכסיי אקימוב ומונגי בוונדי. 

אקימוב וברוס הצליחו ללא תלות זה בזה ליצור נקודות קוונטיות, ובוונדי חולל מהפכה בייצור הכימי בנושא. נקודות קוונטיות מאירות מסכי מחשב ומסכי טלוויזיה המבוססים על טכנולוגיית QLED. הנקודות גם נמצאות באור של כמה מנורות LED, וביוכימאים ורופאים משתמשים בהם כדי למפות רקמות ביולוגיות.

עד כה, הוכרזו שני הזוכים הראשונים לרפואה, שהם שניים ממפתחי החיסון לקורונה. הזוכה הראשון הוא דרו ויסמן, רופא-מדען יהודי-אמריקאי, והזוכה השנייה היא קטלין קריקו, ביוכימית הונגרית-אמריקאית.

אתמול, הוענק הפרס לשלושה פיזיקאים צרפתיים - פייר אגוסטיני מאוניברסיטת אוהיו סטייט בארה"ב, פרנץ קראוס מאוניברסיטת וינה לטכנולוגיה וואן ל'הולייר מאוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן במינכן על מחקרם בנושא אלקטרונים בהבזקי אור. 

חתני פרס נובל יקבלו דיפלומה של פרס נובל, מדליית פרס נובל ומסמך המפרט את הסכום שעומד השנה על 11 מיליון קרונות שוודיות, או כ-989,000 דולר בשערי החליפין הנוכחיים. השנה, ישנם 351 מועמדים לפרס נובל לשלום, כך מסרה הוועדה. זה מספר המועמדים השני הכי גבוה אי פעם אחרי 2016, אז היו מועמדים 376 מועמדים.